Jump to content

Yamaha 4 hk to-takt, stopper på tomgang

steib

Recommended Posts

Hei,

Viser til overskrift. Motor starter og går jevnt, men stopper etter et snaut minutt. Nye pump fra tank, så går den igjen. Har forsøkt med to forskjellige tanker, så vakuum der er utelukket. Har ikke renset forgasser ennå, men tror ikke det sitter noe der når gangen er så jevn og fin. Sitter feilen i bensinpumpa, lameller som må byttes? Noen som umiddelbart vet hva som er galt, eller hvor jeg skal starte feilsøking?

PS. Motor han kun ekstern tank, og er testet med ny bensin.

Det høres jo ikke usannsynlig ut at det kan være bensinpumpen. Dersom klaffene i pumpen tetter dårlig, blir pumpefunksjonen redusert, og motren stopper når bensinen i flottørkammeret er brukt. For å teste dette litt nærmere ville jeg prøvd å heve tanken så høydeforskjellen mellom motor og tank reduseres, evt heve tanken over motoren. Dersom dette hjelper ville det nok underbygge teorien om at feilen ligger i pumpen.

Grimme Elling skrev for 8 timer siden:

For å teste dette litt nærmere ville jeg prøvd å heve tanken så høydeforskjellen mellom motor og tank reduseres, evt heve tanken over motoren.

Eller du kan prøve å pumpe sammenhengende med blæra og se om den går lengre da, gjør den det så ville jeg byttet membraner i bensinpumpa. Eller kjøpe ny pumpe siden den kan skaffes for små penger om du ikke liker å skru.

Vil ellers anbefale å drenere flotørkammer som et preventivt tiltak siden denne motoren har dyser med svært små hull...

Når du drenerer forgasseren forsvinner det meste av partikkler og mjød ut og pumper du noen ganger på blære så får du flushet ut det meste av det du ikke vil ha i en forgasser. Gjør du det 2 ganger i året sparer du deg selv og motor for mye jalla..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...