Jump to content

Monsun, firma i Oslo-omr. som kan sjekke sandwichdekk for råte?

HR-M

Recommended Posts

Har en Monsun (glassfiber) som har hatt teakdekk som har vært festet med skruer. Dekket har nå løsnet og jeg er redd for at det har kommet vann inn i hullene og skapt råte.

Tips til noen jeg kan ta kontakt med for å få en vurdering av skaden og hva som evt må gjøres i Oslo- området??Takk!!

1102E009-6455-4CFE-98B5-5CE79F7560E9.jpeg

Jeg tror det var "polyvinylcelleplast" som ble brukt som kjernemateriale i dekket på disse årgangene av HR. At teakdekket løsner og skruene slipper i underlaget av seg selv er nok en klar indikasjon på at det har oppstått store fukt- og råteskader allerede. Den beste profesjonelle aktøren jeg kjenner til for å vurdere dette er Bærum Plast, men jeg antar en reparasjon kan bli mer enn kostbart.

Det er Divinycell kjernemateriale som ikke råtner i seg selv, men det kan samles mye fuktighet innimellom der. Så det må uansett kuttes opp, tørkes og byttes ut. Under alle skinner, beslag og mast er det plywood som råtner og må skiftes.

MK Båt på Grimsøy i Østfold kan dette. Ellers vil en god takstmann kunne fuktmåle og fortelle mye, f.eks Knut Tronstad i Norsk Båttaksering. Skal du bytte teakdekket og tørke ut kjernen er det Sverige som gjelder. En rekke mindre firmaer på Orust kan dette og gjør det langt rimeligere enn i Norge. Adams Boatcare, vacuumteak i Vest, teakdack.se for å nevne noen, men det finnes flere.

Men det er dyrt, jeg fikk priser på nytt teakdekk der nede til en HR 312 for noen år siden og det var snakk om 130-150.000 bare for skifte av dekk. Så kommer eventuell jobb med kjernen i tillegg. På en Monsun tror jeg at jeg ville gått for plastdekk siden veldig mange av dem ble levert uten teak. Du sparer nok litt på det, selv om det også vil koste en del. Men det bør være mulig å gjøre den jobben for en hendig og tålmodig amatør.

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...