Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Har inntrykk av at du har full kontroll, Havelle.

Eneste jeg ville lagt til "to-do"-listen når du først er i gang er følgende:

 

  • Bytt simmeringen på utgående propellaksel på drevet når dette likevel er av for ny belg. Da slipper du av med alt en gang til året etter grunnet vanninntrengning i drevet. Been there.. done that ...
  • Sjekk samtidig demperplata og evt oljedrypp fra aksel bak (simmering). Dette er gjenganger på disse vp-motorene og er enkelt å ta tak i når motor først er løsnet for belgskift. 
  • Er eksosen i overkant hvit når du "gir på"? I så fall er antagelig eksosbendet i ferd med å tette seg. Dette er slitedel, skift til nytt og båten blir "røykfri".
  • Den blå stripen får du til høyglans ved å søke litt på forumet + god redskap. Jeg har brukt Rupes Bigfoot + diverse lurium som er anbefalt av proffene her inne. Det ha gitt speilblanke grå striper og skrog hos meg.
  • Skift begge kuleventilene (skroggjennomføringene) på utgående slanger fra septiktankene og bytt til kompositt (les: Trudesign). Begge kuleventiler begynte lekke på vår båt da den var 6-7 år gammel, noe som resulterte i at væsken i tankene lakk sakte ut, mens all "hardware" lå igjen i tankene. Dette medførte at begge septiktankene tettet seg gang på gang før vi forstod sammenhengen. Trudesign-ventiler anbefales.
  • Strøm og strømsystem: Jeg er raus med CRC, wd40, osv på alle elektriske punkter hele tiden. Utover det er det elektriske anlegget på disse båtene ganske robust. 
  • Har du ikke en Victron 712 batterimonitor med bluetooth til mobilapp allerede, så bør det stå høyt på lista. Enkelt å montere og ekstremt stor nytteverdi. Da har du "elektrisk stålkontroll" videre!

 

 

 

 

TideRace

TideRace

Har inntrykk av at du har full kontroll, Havelle.

Eneste jeg ville lagt til "to-do"-listen når du først er i gang er følgende:

 

  • Bytt simmeringen på utgående propellaksel på drevet når dette likevel er av for ny belg. Da slipper du av med alt en gang til året etter grunnet vanninntrengning i drevet. Been there.. done that ...
  • Sjekk samtidig demperplata og evt oljedrypp fra aksel bak (simmering). Dette er gjenganger på disse vp-motorene og er enkelt å ta tak i når motor først er løsnet for belgskift. 
  • Er eksosen i overkant hvit når du "gir på"? I så fall er antagelig eksosbendet i ferd med å tette seg. Dette er slitedel, skift til nytt og båten blir "røykfri".

 

  • Den blå stripen får du til høyglans ved å søke litt på forumet + god redskap. Jeg har brukt Rupes Bigfoot + diverse lurium som er anbefalt av proffene her inne. Det ha gitt speilblanke grå striper og skrog hos meg.

 

  • Skift begge kuleventilene (skroggjennomføringene) på utgående slanger fra septiktankene og bytt til kompositt (les: Trudesign). Begge kuleventiler begynte lekke på vår båt da den var 6-7 år gammel, noe som resulterte i at væsken i tankene lakk sakte ut, mens all "hardware" lå igjen i tankene. Dette medførte at begge septiktankene tettet seg gang på gang før vi forstod sammenhengen. Trudesign-ventiler anbefales.

 

  • Strøm og strømsystem: Jeg er raus med CRC, wd40, osv på alle elektriske punkter hele tiden. Utover det er det elektriske anlegget på disse båtene ganske robust. 
  • Har du ikke en Victron 712 batterimonitor med bluetooth til mobilapp allerede, så bør det stå høyt på lista. Enkelt å montere og ekstremt stor nytteverdi. Da har du "elektrisk stålkontroll" videre!

 

 



×
×
  • Create New...