
TideRace
Har inntrykk av at du har full kontroll, Havelle.
Eneste jeg ville lagt til "to-do"-listen når du først er i gang er følgende:
- Bytt simmeringen på utgående propellaksel på drevet når dette likevel er av for ny belg. Da slipper du av med alt en gang til året etter grunnet vanninntrengning i drevet. Been there.. done that ...
- Sjekk samtidig demperplata og evt oljedrypp fra aksel bak (simmering). Dette er gjenganger på disse vp-motorene og er enkelt å ta tak i når motor først er løsnet for belgskift.
- Er eksosen i overkant hvit når du "gir på"? I så fall er antagelig eksosbendet i ferd med å tette seg. Dette er slitedel, skift til nytt og båten blir "røykfri".
- Den blå stripen får du til høyglans ved å søke litt på forumet + god redskap. Jeg har brukt Rupes Bigfoot + diverse lurium som er anbefalt av proffene her inne. Det ha gitt speilblanke grå striper og skrog hos meg.
- Skift begge kuleventilene (skroggjennomføringene) på utgående slanger fra septiktankene og bytt til kompositt (les: Trudesign). Begge kuleventiler begynte lekke på vår båt da den var 6-7 år gammel, noe som resulterte i at væsken i tankene lakk sakte ut, mens all "hardware" lå igjen i tankene. Dette medførte at begge septiktankene tettet seg gang på gang før vi forstod sammenhengen. Trudesign-ventiler anbefales.
- Strøm og strømsystem: Jeg er raus med CRC, wd40, osv på alle elektriske punkter hele tiden. Utover det er det elektriske anlegget på disse båtene ganske robust.
- Har du ikke en Victron 712 batterimonitor med bluetooth til mobilapp allerede, så bør det stå høyt på lista. Enkelt å montere og ekstremt stor nytteverdi. Da har du "elektrisk stålkontroll" videre!