dennrick
Takk for innspill alle. Jeg tror jeg da oppgraderer til smartshunt og 712, samt dropper GX Touch 50 panelet. Appen er jo meget god og oversiktlig.
Dernest tror jeg det blir en MPPT 75/15 til 160W panel for å lade lithium forbruksbatteriene, men det er kanskje bedre å bruke en DC-DC lader derfra til thruster batteriene @HansH? Hva slags bryter kan jeg bruke eventuelt? Eller kan man styre hva DC-DC laderen gjør via appen (på/av f.eks)?
Til start batteriet, så har Multipluss visstnok en "trickle charge" utgang for start batteri. Er dog usikker på om jeg bør gå for 2000VA eller 3000VA. Jeg mistenker at 2000VA ikke er helt det samme som 2 kW ? Men jeg tror 2000VA kan være nok til vårt bruk - den største forbrukeren vil være VVB, kaffetrakter eller en vannkoker - trenger ikke kjøre de samtidig.
Noen tanker om Multiplussen skal koples før 220V panelet i båten ? Dvs at landstrømmen går rett til Multiplussen, og at den så forsyner 220V panelet i båten (jeg skal uansett ha en innstallatør til å fikle med 220V delen av dette prosjektet).
På batterisiden, så står det allerede 4x100Ah Maxpower (Lithium) i båten. Han jeg snakket med hos Maxpower mente det var helt ok å bygge ut banken med tilsvarende batterier om jeg skulle ønske det. Noen som har synspunkter på det ?