Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Interessant tråd. Jeg kjenner hverken saken fra nyheter eller rykter, men jeg lærer i alle fall en del i denne tråden. Både om hvordan step er positivt og kan gi overraskelser, og det at unnamanøver i 65 knop er drastisk annerledes enn i de fartsområdene jeg kjører i. 

 

Hvor langt ned må man i fart for at step-skrog ikke kan lugge ved krappe manøver?

Det er helt avhengig av båtens utforming. Uansett om det er steg eller ikke.

 

Du kan trimme båten feil og få en båt til å «sladde» broaching fra rundt 35 knop.

 

Det å dra av på fart og svinge er farlig, og det er vanlig å gjøre. Men øker sannsynligheten for sladd! 
Det fascinerende er at sladden kan pareres med rattet, som en bil. Det bare er så uendelig mye større overgang fra feste til sladd i båt…

 

Hastighetskurset gjelder for alle båter - uansett skrog ?

 

Men med mulig fart over 50kn.

alfaalfa

alfaalfa

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Interessant tråd. Jeg kjenner hverken saken fra nyheter eller rykter, men jeg lærer i alle fall en del i denne tråden. Både om hvordan step er positivt og kan gi overraskelser, og det at unnamanøver i 65 knop er drastisk annerledes enn i de fartsområdene jeg kjører i. 

 

Hvor langt ned må man i fart for at step-skrog ikke kan lugge ved krappe manøver?

Det er helt avhengig av båtens utforming. Uansett om det er steg eller ikke.

 

Du kan trimme båten feil og få en båt til å «sladde» broaching fra rundt 35 knop.

 

Det å dra av på fart og svinge er farlig, og det er vanlig å gjøre. Men øker sannsynligheten for sladd! 
Det fascinerende er at sladden kan pareres med rattet, som en bil. Det bare er så uendelig mye større overgang fra feste til sladd i båt…

 

Hastighetskurset gjelder for alle båter - uansett skrog ?



×
×
  • Create New...