Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

hanto1 skrev 53 minutter siden:

 

På den andre siden kan sikkert kursarrangør ta en liten gjennomgang på hvor langt dem skal pushe grensene ved krappe svinger i høy hastighet.

 

På kurset er det lagt opp til en sikk-sakk kjøring mellom bøyer. Disse ligger ikke på linje men slik at du virkelig må legge over tidlig og planlegge kursendringene for å få med den neste "port". De kan ligge med +10 meter fra hverandre i forhold til den rette linjen og alt for tett etter hverandre. Og man må ha fullt utslag ellers klarer du ikke neste bøye. Dette starter man i 35 knop før man tar den første bøyen. Men med slik svinging synker hastigheten vesentlig. 

 

Det kjøres inn i en slik løype der man setter hastigheten før eleven begynner på svingene. Slik at instruktør kan gi tilbakemelding om at man skal sette ned hastigheten /eller opp følr første bøye. Poenget her er ikke å se hvor fort du kan klare dette. Men å ha en hastighet som oppleves som håndterlig (35 knop! er ikke fort), og allikevel få problemer med å planlegge svingene slik at en ikke kløner og havner langt på etterskudd utover i løypen.

 

Oppgaven lærer både hvor vanskelig det er å klare svinger selv i så liten hastighet som 35 kn, hvor mye saktere du må kjøre enn du tror for å få en båt til å klare slike krappe påfølgende svinger, som er å lære båtens oppførsel i en relativt lav hastighet. Mye lavere enn man skulle tro man kan klare.

 

MEN det er mulig å kløne, og det er mulig å komme borti gasshendel i slik ratting, og gi på underveis.

 

Når man legger opp en slik undervisning har man kjørt gjennom løypen for å sikre at det er passe vanskelig. Med den båten man skal kjøre med. Så denne båten i dette tilfelle har helt sikkert kjørt denne løypen, den har vært gjennom, jeg vil tro man har testet både i saktere og høyere fart før man slipper til elever, -dette har vist seg å fungere.

 

Det er ikke snakk om å teste grenser slik det beskrives over, for å se "hvor fort man kan kjøre!" Det kan på flere måter sammenlignes med glattkjøringskurs med bil. Jeg opplevde det mer som kjedelig enn en måte å se hva bilen tåler av fart...  :-) 

 

 

 

 

 

alfaalfa

alfaalfa

hanto1 skrev 31 minutter siden:

 

På den andre siden kan sikkert kursarrangør ta en liten gjennomgang på hvor langt dem skal pushe grensene ved krappe svinger i høy hastighet.

 

På kurset er det lagt opp til en sikk-sakk kjøring mellom bøyer. Disse ligger ikke på linje men slik at du virkelig må legge over tidlig og planlegge kursendringene for å få med den neste "port". De kan ligge med +10 meter fra hverandre i forhold til den rette linjen og alt for tett etter hverandre. Og man må ha fullt utslag ellers klarer du ikke neste bøye. Dette starter man i 35 knop før man tar den første bøyen. Men med slik svinging synker hastigheten vesentlig. 

 

Det kjøres inn i en slik løype der man setter hastigheten før eleven begynner på svingene. Slik at instruktør kan gi tilbakemelding om at man skal sette ned hastigheten /eller opp følr første bøye. Poenget her er ikke å se hvor fort du kan klare dette. Men å ha en hastighet som oppleves som håndterlig (35 knop! er ikke fort), og allikevel få problemer med å planlegge svingene slik at en ikke kløner og havner langt på etterskudd utover i løypen.

 

Oppgaven lærer både hvor vanskelig det er å klare svinger selv i så liten hastighet som 35 kn, hvor mye saktere du må kjøre enn du tror for å få en båt til å klare slike krappe påfølgende svinger, som er å lære båtens oppførsel i en relativt lav hastighet. Mye lavere enn man skulle tro man kan klare.

 

MEN det er mulig å kløne, og det er mulig å komme borti gasshendel i slik ratting, og gi på underveis.

 

Når man legger opp en slik undervisning har man kjørt gjennom løypen for å sikre at det er passe vanskelig. Med den båten man skal kjøre med. Så denne båten i dette tilfelle har helt sikkert kjørt denne løypen, den har vært gjennom, jeg vil tro man har testet både i saktere og høyere fart før man slipper til elever, -dette har vist seg å fungere.

 

 

 

 



×
×
  • Create New...