Hedwig
Grønngylt skrev 1 time siden:
Det neste nå er vel at båter som gjør over 50knop må spesial godkjennes hos noen ala biltilsynet. Bilene til politiet er jo spesialbygd sånn at de trygt kan kjøre fortere enn fartsgrensa. Så nå er sikkert båtene demmes også spesialbygd for hastighet over 50knop
Men når verkstedene bestiller deler, så er det helt standar deler som monteres
Etter hvert som flere får seg båt, og en stadig større andel ikke er vokst opp med båt fra barndommen og med en far eller mor som har gitt godt båtvett, går det den veien. Eneste måten å motvirke dette på er hvis alle båtførere til enhver tid oppfører seg upåklagelig. Ulykker er den sterkeste driveren. Men hver gang en rask båt kjører nært land eller andre båter, padlere, etc. eller en stor båt lage store bølger som er til hindring for badere, padlere, etc. så er det en ekstra sten til byrden som tvinger gjennom nye reguleringer. (En liten digresjon: Derfor bør båtfolk være relativt moralistiske og ikke se gjennom fingrene med slikt)
Ingen grunn til å tro at reglene på sjøen ikke er utsatt for de samme prosessene som de på veien.
Et tips er å ta alle de sertifikatene man tenker at man noen gang kan trenge så raskt som mulig.
Det kommer bare til å bli dyrere, mer omfattende og mer tidskrevende fremover...
Har nytt ungdomstid og første halvdel av voksentiden min vel vitende om at tiden for friheten på sjøen lever på lånt tid og glad for at jeg var født tidlig nok til å få den med meg. Våre barn som blir født nå møter nok andre regler.