Jump to content

Edit History

Alf-Gunnar

Alf-Gunnar

Tillegsinfo

Hei alle eksperter! 

Har kjøpt enbåt med d4-300. Det er en Minor 27 som skal veie ca 3500 kg. 

Motoren starter og går som en drøm, men jeg mangler det siste turtallet, og den siste farten. Synes også drivstofforbruk er noe høyt. 

Olje og alle filter er byttet. 

Jeg kommer kjempelett opp i plan, og virker til å ha overskudd av krefter hele veien opp til ca 3000rpm. Hvis jeg så legger spaken i bordet, så krabber den også relativt raskt opp (kanskje 5 sek) til ca 3350rpm, 34 knop og legger seg der. Turbotrykk er ca 200kpa fra 3000 rpm og opp. 

Dette har vært slik helt siden jeg hentet båten. Da var den nysmurt og propeller ble inspirert uten tegn til skader. 

Jeg har nå snakket med andre som har identisk båt, men d4-260 og oppnår over 36 knop og fult turtall. Dette får meg til å tro at jeg har et eller annet feil med min motor eller evt propeller.. 

Er det noen som har opplevd noe lignende, evt har noen ide om hbor jeg bør begynne å lete etter feil? 

Setter pris på alle ideer.. 

Alf-Gunnar

Alf-Gunnar

Hei alle eksperter! 

Har kjøpt enbåt med d4-300. Det er en Minor 27 som skal veie ca 3500 kg. 

Motoren starter og går som en drøm, men jeg mangler det siste turtallet, og den siste farten. Synes også drivstofforbruk er noe høyt. 

Olje og alle filter er byttet. 

Jeg kommer kjempelett opp i plan, og virker til å ha overskudd av krefter hele veien opp til ca 3000rpm. Hvis jeg så legger spaken i bordet, så krabber den også relativt raskt opp (kanskje 5 sek) til ca 3350rpm og legger seg der. Turbotrykk er ca 200kpa fra 3000 rpm og opp. 

Dette har vært slik helt siden jeg hentet båten. Da var den nysmurt og propeller ble inspirert uten tegn til skader. 

Jeg har nå snakket med andre som har identisk båt, men d4-260 og oppnår over 36 knop og fult turtall. Dette får meg til å tro at jeg har et eller annet feil med min motor eller evt propeller.. 

Er det noen som har opplevd noe lignende, evt har noen ide om hbor jeg bør begynne å lete etter feil? 

Setter pris på alle ideer.. 

• Create New...