Jump to content

D4-300 Får ikke fullt turtall

Alf-Gunnar

Recommended Posts

Hei alle eksperter! 

Har kjøpt enbåt med d4-300. Det er en Minor 27 som skal veie ca 3500 kg. 

Motoren starter og går som en drøm, men jeg mangler det siste turtallet, og den siste farten. Synes også drivstofforbruk er noe høyt. 

Olje og alle filter er byttet. 

Jeg kommer kjempelett opp i plan, og virker til å ha overskudd av krefter hele veien opp til ca 3000rpm. Hvis jeg så legger spaken i bordet, så krabber den også relativt raskt opp (kanskje 5 sek) til ca 3350rpm, 34 knop og legger seg der. Turbotrykk er ca 200kpa fra 3000 rpm og opp. 

Dette har vært slik helt siden jeg hentet båten. Da var den nysmurt og propeller ble inspirert uten tegn til skader. 

Jeg har nå snakket med andre som har identisk båt, men d4-260 og oppnår over 36 knop og fult turtall. Dette får meg til å tro at jeg har et eller annet feil med min motor eller evt propeller.. 

Er det noen som har opplevd noe lignende, evt har noen ide om hbor jeg bør begynne å lete etter feil? 

Setter pris på alle ideer.. 

Redigert av Alf-Gunnar
Tillegsinfo (see edit history)

Jeg vil tippe du muligens har for tunge propeller, og må ned 1-2 størrelser for å oppnå max turtall.

Min Bavaria 39 ble levert med G6, fikk et motorhavari. Gikk ned til G5. Det ble bedre med over 3400 rpm. VP på Jarlsø mente det var bra. Kjøper av båten min og jeg har diskutert litt, og han har nå konkludert med å gå ned til G4 for å få høyere rpm. Tror du skal sikte på 3500 minst

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 6 minutter siden:

Jeg vil tippe du muligens har for tunge propeller, og må ned 1-2 størrelser for å oppnå max turtall.

Min Bavaria 39 ble levert med G6, fikk et motorhavari. Gikk ned til G5. Det ble bedre med over 3400 rpm. VP på Jarlsø mente det var bra. Kjøper av båten min og jeg har diskutert litt, og han har nå konkludert med å gå ned til G4 for å få høyere rpm.

Takk for innspill, men burde jeg ikke fått høyere fart en det jeg gjør da? Mulig det ikke stemmer, men i mitt hode virker liksom fart/rpm og rime bra med slik det burde være.. Kanskje til og med litt lite fart ift rpm.. 

Redigert av Alf-Gunnar (see edit history)

Det vet jeg ikke noe om, og er vel avhengig av båt/skrog/osv, men jeg tror du er i trøbbel med så lavt turtall på max. Det er også en annen havaritråd fra i sommer her, også med D4-300. Samme problem som jeg hadde. For lavt turtall på maks, og motoren(e) gikk for tungt.

@lurvetasskan muliggens bidra med mer info.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Når du ikke oppnår fullt turtall så er det ikke så mange muligheter.

Noen av de vanligste er:

- Dårlig turbo (men med 2 bar i ladetrykk er nok din turbo ok)

- Dieseltilførsel (om du har ferske dieselfilter så er det neppe årsaken)

Har du 100m blytau i baugluka så er det 2 knop.

Finn årsaken til at du ikke får 3500omdr. 

Om du trenger et propellsett så er det kanskje 15000, ny motor koster 300000.

dennrick skrev for 2 timer siden:

Det vet jeg ikke noe om, og er vel avhengig av båt/skrog/osv, men jeg tror du er i trøbbel med så lavt turtall på max. Det er også en annen havaritråd fra i sommer her, også med D4-300. Samme problem som jeg hadde. For lavt turtall på maks, og motoren(e) gikk for tungt.

@lurvetasskan muliggens bidra med mer info.

Vi hadde også turtall helt I nedre del av anbefalt maksturtall. Lå nok mellom 3350 og 3400 rpm. 

Havarerte med nøyaktig lik skade som @dennrick med hull i stempel. Det har faktisk vært en til nå I høst også. Men vp har ikke kunnet gi svar på hva som er årsaken. En teori er at det var for tunge propeller så vi gikk ned fra G5 til G4 i den nye H serien stålpropell. 

Fikk samme toppfart, men med 200 rpm høyere turtall. 

Kan lønne seg å sjekke motor og dyser på verksted.

Og høre med forrige eier hva han har hatt.

Hilsen

Lurvetass

Alf-Gunnar skrev On 5.11.2022 at 7.16:

Hmm.. 

Har 1860 timer på motor, så kan nok være at injektorer bør sendes inn for sjekk uansett. Skal forsøke alle tips over. 

Er det noen som har hatt feillkalibrerte spaker, som gjør at man ikke oppnår fult turtall? 

Det kan være at den bare går dårlig. En av gutta over her fikk en vesentlig sprekere motor etter bytte. 

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg tror at hvis du faktisk har høyere turbotrykk enn «normalt» på 3000 rpm, så yter motoren også mer enn «normalt» på dette turtallet. Ved konstant hastighet er det kun motstanden som bestemmer ytelsen fra motoren. Jeg mistenker for tung propell, som igjen kan komme av for tung båt, groe eller lignende. Hvis disse tingene er som de skal, bør f.eks. stigningen på propellen reduseres.

Er 2bar turbotrykk ved 3000rpm normalt på en D4-300? Jeg har ikke så mye på D6-370 nå, og ikke på D6-310 i forrige båt.

arnearmoa skrev 1 time siden:

… Er 2bar turbotrykk ved 3000rpm normalt på en D4-300? Jeg har ikke så mye på D6-370 nå, og ikke på D6-310 i forrige båt...

Ladetrykk på D4-260 (fra specsheet) er oppgitt til 194kPa, altså 1,94bar. Antar at D4-300 ikke er veldig annerledes. Trådstarter skriver han får ca. 200kPa fra 3.000 RPM og opp. Om injektorene er i orden, så leverer nok motoren det den skal. Med snaut 2000 motortimer, ville jeg nok uansett fått sjekket / overhalt disse.

Om injektorene også er OK, ligger nok utfordringen i riktig propeller eller vekt/motstand i skroget.

8975D1A3-B867-4736-89A9-5BE65E798242.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)

Nå kom jeg helt brått til å fundere på om  det kan være at ladeluftkjøleren ikke fungerer optimalt? Dette vil vel typisk kunne skje dersom vannkjølingen av ladeluftkjøleren ikke er optimal, som ved tiltettet kjøleribber. Er det lenge siden kjølerne har vært ute til ordentlig rens?

Spørs om ikke en sjøtemperatur på 7 graderC og lufttemp på 2 grader, vil oppveie forskjellen på 25 i lufta og 20 i sjøen (som vi har på mine trakter på sommeren..) om en har ren ladeluftkjøler.

Har du spurt forrige eier om hva maks turtall har vært for ham ?

Hei. 

Kjølerene har jeg også planer om å rense i vinter. Har tenkt tanken om det kan være denne jeg også. Vet ikke når forrige eiger har renset de sist. Har litt saltutfelling, men aldri høy temp. 

Tusen takk for mange gode tips her. Skal sjekke ut etterhvert som det blir tid, og komme tilbake med resultater.. 

On 11/6/2022 at 1:54 PM, Bonus said:

Ladetrykk på D4-260 (fra specsheet) er oppgitt til 194kPa, altså 1,94bar. Antar at D4-300 ikke er veldig annerledes. Trådstarter skriver han får ca. 200kPa fra 3.000 RPM og opp. Om injektorene er i orden, så leverer nok motoren det den skal. Med snaut 2000 motortimer, ville jeg nok uansett fått sjekket / overhalt disse.

Om injektorene også er OK, ligger nok utfordringen i riktig propeller eller vekt/motstand i skroget.

8975D1A3-B867-4736-89A9-5BE65E798242.jpeg

Ser man på tabellen over for D4 260 øker ladetrykket fra 1,27 bar ved 3000 til 1,94 bar ved 3500.

On 11/4/2022 at 8:06 PM, Alf-Gunnar said:

Jeg kommer kjempelett opp i plan, og virker til å ha overskudd av krefter hele veien opp til ca 3000rpm. Hvis jeg så legger spaken i bordet, så krabber den også relativt raskt opp (kanskje 5 sek) til ca 3350rpm, 34 knop og legger seg der. Turbotrykk er ca 200kpa fra 3000 rpm og opp. 

TS Sier trykket hos han er ca 2 bar fra 3000 og opp til WOT på 3350.

Dette mener jeg indikerer for tung propell og at turbotrykket og effekten nær er makset allerede ved 3000 rpm, noe som indikerer overbelastning. Tipper man hadde sett det klart på EGT og load% OM motoren hadde hadde vist de dataene slik som de senere årgangene av D-serien kan.

Rådet herifra er å gå ned en størelse på propell og oppnå over 3500 rpm. Tipper du da vil se et lavere turbotrykk på 3000 (og EGT) som øker oppover mot 3500 til ca 2-2,1 bar.

Mvh. SAP

Jeg tror fortsatt, som jeg har kommentert over, at det er for tunge propeller.

Legger ved et par grafer jeg lagde basert på filming av VP instrumentene i båten min. Fra fri til umiddelbar bånn gass test. Her hadde jeg G6 propeller, med en som var feilmerket. LEGG MERKE  til at jeg ikke oppnådde ikke mer turtall enn det vi ser. Ny båt i 2013, test foretatt i 2015, etter at en motor hadde takket for seg. 100 rpm forskjell tror jeg ikke er bra. Bavaria tok aldri dette på alvor. 

Den andre motoren havarerte i 2017. Etter dette gikk jeg ned til G5. (hadde noe tull med det ene drevet også som jeg tror påvirket alt sammen. (egen tråd om dette)). Da ble det likt på begge motorer, og over 3400 rpm på max. Jarlsø VP ble da fornøyd.

Etter dialog med ny eier av motorbåten, og etter havariet mitt og lurvetass sitt isommer, så forstår jeg det slik at han vurderer enda et hakk ned på propellen.

1.JPG

2.JPG

44 minutes ago, lurvetass said:

Ja, vi gikk ned fra G5 til H4.

Da fikk vi maks turtall helt oppunder 3600 rpm og det skulle være helt perfekt.

Båten gikk også lettere opp i plan.

Lurt :thumbsup:

Andre bonuser er vesentlig mindre moment og dermed slitasje og varmgang på drevet. Motoren jobber lettere, og med lavere EGT og belastning også.

Bare oppsider med andre ord, bortsett fra muligens en brosjyreknop som forsvinner. Dessverre alt for mange produsenter  som matcher propell til fjærlett båt ut av fabrikk og jeg mistenker brosjyre/ testknop er en av grunnene.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...