Jump to content

D4-300 Får ikke fullt turtall

Alf-Gunnar

Recommended Posts

On 11/16/2022 at 9:36 PM, dennrick said:

2.JPG

Perfekt eksempel.

Her ser man tydelig hva som skjer med turbotrykk med 2 like motorer (i samme båt til og med) hvor den ene jobber tyngre enn den andre. Økt turbotrykk og dermed belastning hele veien til topp. Hadde man sett en kurve på EGT og Load% ville det vært enda tydligere. Spesielt på EGT kan stige dramatisk på toppen og utover anbefalte verdier. 

Meg bekjent er det kun de sende årgangene av D serien som måler og kan vise EGT. 

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 11 timer siden:

Hadde man sett en kurve på EGT og Load% ville det vært enda tydligere. Spesielt på EGT kan stige dramatisk på toppen og utover anbefalte verdier. 

Meg bekjent er det kun de sende årgangene av D serien som måler og kan vise EGT. 

For meg ser det ut som om D4/D6 går med uvanlig lav eksostemperatur.

Om jeg har tasta riktig så går f.eks Yanmar 6LPA med ca55% høyere eksostemperatur enn D4-260A-B, siden målepunktet er ved utløpet av eksosmanifolden så kan det være forskjellen i kjøleeffekt på D4 og 6LP eksosmanifold men 55% er mye...

Noen som kan se noen grunn?

7 hours ago, dieselfan said:

Herlig deling :thumbsup: 

Vi gjør det vi kan for å hjelpe andre kapteiner :smiley: Jeg har en deling til - en kortfattet historikk av ny båt som det tok ca 5 år å få bra. Misforstå ikke, vi (familien)  hadde det superbra i i en suveren skute, men så delte jeg heller ikke alle bekymringene med de. Sesongen etter 2018 var ok, men jeg sto hele tiden bak roret med hjertet i halsen og ventet på faenskap. Så ble jeg tryggere, og så ble det bekymringsløst, for da ble båten bare bra. Men det var ikke gøy at babord havarerte på dag 2 av en fire ukers planlagt sommerferie i 2017. Maksfart på 6,7 kn i joggeskoen. Vi holdt ut :smiley:

(Utover det har jeg lyst til å presisere at jeg ikke vet hva som kan være årsaken til problemet til trådstarter. Jeg ser at jeg har vært litt "bombastisk" på denne tråden. Mitt problem var drev og propeller. Det kan være at trådstarter har andre problemer med motoren sin.)

(Kjøper av båten min har fått oversikten under)

image.png.44f09b3e85578386f2aa4a43f2607eb0.png

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dieselfan skrev 1 time siden:

For meg ser det ut som om D4/D6 går med uvanlig lav eksostemperatur.

Om jeg har tasta riktig så går f.eks Yanmar 6LPA med ca55% høyere eksostemperatur enn D4-260A-B, siden målepunktet er ved utløpet av eksosmanifolden så kan det være forskjellen i kjøleeffekt på D4 og 6LP eksosmanifold men 55% er mye...

Noen som kan se noen grunn?

Tallene for Volvo i en pist lenger oppe er tatt ut etter turbo. Det er normalt at temperaturen detter ganske mye i turboen. Det er en naturlig konsekvens av reduksjonen i trykk. På Yanmar 6LP står sensoren normalt før turbo.

arnearmoa skrev for 17 timer siden:

Tallene for Volvo i en pist lenger oppe er tatt ut etter turbo. Det er normalt at temperaturen detter ganske mye i turboen. Det er en naturlig konsekvens av reduksjonen i trykk. På Yanmar 6LP står sensoren normalt før turbo.

Temperaturfallet på eksosen er en konskvens av at energien i eksosen omsettes til drift av turbinen, mao. et entalpifall.

Regnestykket Q=M x C x ΔT utgjør energiomsetningen i turbinen og ettersom både Q (eksosmasse) samt spesifikk varmekapasitet er konstant må nødvendigvis delta T, dvs. fall i eksostemperaturen være tilstede for å kunne omsette effekt til drift av turbinen. Faller ikke eksostemperaturen over turbinen utfører turbinen ingen arbeid.

Derfor måler man både på inngående eksostemperatur samt utgående eksostemperatur på større maskiner slik at man kan avdekke endringer ved ellers like driftsforhold opp mot tidligere driftsdata.

At D-serien arbeider med lavere eksostemperaturer enn Yanmar kan indikere høyere renspylingsgrad / større luftmengde gjennom motor. Mest sannsynlig er dette forholdet litt annerledes på de D-seriene med høyere effekter som f.eks. D6/435.

• 5 måneder senere...

Helt klart fornuftig å sende injektorene til sjekk og overhaling. Absolutt!

Men, basert på ladetrykksinformasjonen tidligere i tråden, så får du mer eller mindre full effekt av motoren, ved for lavt turtall. Jeg tror injektorene leverer det de skal og er fortsatt temmelig sikker på at propellen din er for tung. Så, jeg ville absolutt prøvd lettere propell.

Redigert av Bonus (see edit history)
  • 1 måned senere...

Injektorer var ok. Hadde båten oppe og spylte/bunnet. Hadde litt problemer med kon på drevet som sto på(1:1,76), så jeg byttet til et jeg hadde stående som hadde 1:1,96 i utveksling. Satte på de gamle propellene (G6). 

Prøvekjøring i dag. Får samme fart ved 3000rpm nå, som ved 2700 før, nøyaktig som beregnet. Nå har jeg bare 120kPa turbotrykk ved 3000 rpm og motoren går mye lettere. Av og til kommer ikke kompressoren inn en gang på vei opp i plan.. Motoren når nå lett 3600 rpm. 

Begynner å lure på om alle dere som sa at jeg hadde for tunge propeller hadde rett.. ?.  Må trolig finne meg en mellomting for å få optimal drivstofføkonomi.. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...