sap_2000 Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 dennrick skrev On 16.11.2022 at 20.36: Vis hele sitatet Perfekt eksempel. Her ser man tydelig hva som skjer med turbotrykk med 2 like motorer (i samme båt til og med) hvor den ene jobber tyngre enn den andre. Økt turbotrykk og dermed belastning hele veien til topp. Hadde man sett en kurve på EGT og Load% ville det vært enda tydligere. Spesielt på EGT kan stige dramatisk på toppen og utover anbefalte verdier. Meg bekjent er det kun de sende årgangene av D serien som måler og kan vise EGT. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 Sikkert selvforklarende, men hva står EGT for? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 Gullfisk skrev On 18.11.2022 at 11.11: Sikkert selvforklarende, men hva står EGT for? eksostemp? Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 Gullfisk skrev On 18.11.2022 at 11.11: Sikkert selvforklarende, men hva står EGT for? Vis hele sitatet Ja. Står for Exhaust Gas Temperature eller eksos/ avgastemp på norsk. Sier mye om belastning/ overbelastning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 dennrick skrev On 16.11.2022 at 20.36: Legger ved et par grafer jeg lagde basert på filming av VP instrumentene i båten min. Vis hele sitatet Clasg skrev On 17.11.2022 at 21.26: Her er turbotryk for D4-300 fra verkstedshandboken: Vis hele sitatet Herlig deling Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 sap_2000 skrev On 18.11.2022 at 8.56: Hadde man sett en kurve på EGT og Load% ville det vært enda tydligere. Spesielt på EGT kan stige dramatisk på toppen og utover anbefalte verdier. Meg bekjent er det kun de sende årgangene av D serien som måler og kan vise EGT. Vis hele sitatet For meg ser det ut som om D4/D6 går med uvanlig lav eksostemperatur. Om jeg har tasta riktig så går f.eks Yanmar 6LPA med ca55% høyere eksostemperatur enn D4-260A-B, siden målepunktet er ved utløpet av eksosmanifolden så kan det være forskjellen i kjøleeffekt på D4 og 6LP eksosmanifold men 55% er mye... Noen som kan se noen grunn? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 (redigert) dieselfan skrev On 18.11.2022 at 13.05: Herlig deling Vis hele sitatet Vi gjør det vi kan for å hjelpe andre kapteiner Jeg har en deling til - en kortfattet historikk av ny båt som det tok ca 5 år å få bra. Misforstå ikke, vi (familien) hadde det superbra i i en suveren skute, men så delte jeg heller ikke alle bekymringene med de. Sesongen etter 2018 var ok, men jeg sto hele tiden bak roret med hjertet i halsen og ventet på faenskap. Så ble jeg tryggere, og så ble det bekymringsløst, for da ble båten bare bra. Men det var ikke gøy at babord havarerte på dag 2 av en fire ukers planlagt sommerferie i 2017. Maksfart på 6,7 kn i joggeskoen. Vi holdt ut (Utover det har jeg lyst til å presisere at jeg ikke vet hva som kan være årsaken til problemet til trådstarter. Jeg ser at jeg har vært litt "bombastisk" på denne tråden. Mitt problem var drev og propeller. Det kan være at trådstarter har andre problemer med motoren sin.) (Kjøper av båten min har fått oversikten under) Redigert 18.November.2022 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
arnearmoa Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 dieselfan skrev On 18.11.2022 at 20.34: For meg ser det ut som om D4/D6 går med uvanlig lav eksostemperatur. Om jeg har tasta riktig så går f.eks Yanmar 6LPA med ca55% høyere eksostemperatur enn D4-260A-B, siden målepunktet er ved utløpet av eksosmanifolden så kan det være forskjellen i kjøleeffekt på D4 og 6LP eksosmanifold men 55% er mye... Noen som kan se noen grunn? Vis hele sitatet Tallene for Volvo i en pist lenger oppe er tatt ut etter turbo. Det er normalt at temperaturen detter ganske mye i turboen. Det er en naturlig konsekvens av reduksjonen i trykk. På Yanmar 6LP står sensoren normalt før turbo. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 arnearmoa skrev On 18.11.2022 at 21.59: Tallene for Volvo i en pist lenger oppe er tatt ut etter turbo. Vis hele sitatet Takk. Det forklarer det meste... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 arnearmoa skrev On 18.11.2022 at 21.59: Tallene for Volvo i en pist lenger oppe er tatt ut etter turbo. Det er normalt at temperaturen detter ganske mye i turboen. Det er en naturlig konsekvens av reduksjonen i trykk. På Yanmar 6LP står sensoren normalt før turbo. Vis hele sitatet Temperaturfallet på eksosen er en konskvens av at energien i eksosen omsettes til drift av turbinen, mao. et entalpifall. Regnestykket Q=M x C x ΔT utgjør energiomsetningen i turbinen og ettersom både Q (eksosmasse) samt spesifikk varmekapasitet er konstant må nødvendigvis delta T, dvs. fall i eksostemperaturen være tilstede for å kunne omsette effekt til drift av turbinen. Faller ikke eksostemperaturen over turbinen utfører turbinen ingen arbeid. Derfor måler man både på inngående eksostemperatur samt utgående eksostemperatur på større maskiner slik at man kan avdekke endringer ved ellers like driftsforhold opp mot tidligere driftsdata. At D-serien arbeider med lavere eksostemperaturer enn Yanmar kan indikere høyere renspylingsgrad / større luftmengde gjennom motor. Mest sannsynlig er dette forholdet litt annerledes på de D-seriene med høyere effekter som f.eks. D6/435. Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 5.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 5.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Er det noen som tror disse kan være årsaken? Sender de inn for test til uken.. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 Sikkert dumt spørsmål, men er dette injektorer? Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 6.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 finnmarken skrev On 6.5.2023 at 8.48: Sikkert dumt spørsmål, men er dette injektorer? Vis hele sitatet Det et dysene på injektorene, ja. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Blir spennende å se om det er feil på disse og om de da evt kan være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Har vært dårlig forbrenning der mye sot så stor sannsynlighet for feil der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bonus Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 (redigert) Helt klart fornuftig å sende injektorene til sjekk og overhaling. Absolutt! Men, basert på ladetrykksinformasjonen tidligere i tråden, så får du mer eller mindre full effekt av motoren, ved for lavt turtall. Jeg tror injektorene leverer det de skal og er fortsatt temmelig sikker på at propellen din er for tung. Så, jeg ville absolutt prøvd lettere propell. Redigert 8.Mai.2023 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Injektorer var ok. Hadde båten oppe og spylte/bunnet. Hadde litt problemer med kon på drevet som sto på(1:1,76), så jeg byttet til et jeg hadde stående som hadde 1:1,96 i utveksling. Satte på de gamle propellene (G6). Prøvekjøring i dag. Får samme fart ved 3000rpm nå, som ved 2700 før, nøyaktig som beregnet. Nå har jeg bare 120kPa turbotrykk ved 3000 rpm og motoren går mye lettere. Av og til kommer ikke kompressoren inn en gang på vei opp i plan.. Motoren når nå lett 3600 rpm. Begynner å lure på om alle dere som sa at jeg hadde for tunge propeller hadde rett.. ?. Må trolig finne meg en mellomting for å få optimal drivstofføkonomi.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.