Jump to content

Motordeksel sitter fast Yamaha 40 2takt

Kallethekid

Recommended Posts

Ved opptak oppdaget jeg at motordekselet ikke går an å ta av. Sperren som skal løsnes bak på motoren er ikke mulig å vippe ned. Jeg har tidligere sett at det ligger en sort "koblingsboks" helt ved siden av kroken som sikrer dekslet, tror det er denne som nå har havnet i veien. Jeg tør ikke å bruke makt, da tror jeg håndtaket eller mekanismen knekker. Noen som har noe tips? Har vurdert å borre et hull for å komme til å eventuelt flytte koblingen, men litt usikker på om dette er det lureste? Har også vurdert å kappe de to naglene som holder festet, men usikker på hvor pent jeg klarer å få dette etterpå. 

DSC_1757.JPG.2d73e22f77c1d1d6ab226b1429bcaf0d.JPGDSC_1758.JPG.1062eb24bc8b2a2466398c76232c5f90.JPG

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Noen som har noe tips?

Sett deg oppå dekselet og prøv en gang til.

Jo lengre bak på dekselet du klarer å få vekta, jo bedre..

"mating parts" er laget av svartstål og ruster. Da blir friksjonen stor. Når du får opp delene så puss og lakker delene også setter du flatene som vil komme i kontakt med hverandre inn med vannfast fett. 

Fett opp flatene hver høst..

Redigert av dieselfan (see edit history)
Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Jeg har tidligere sett at det ligger en sort "koblingsboks" helt ved siden av kroken som sikrer dekslet, tror det er denne som nå har havnet i veien.

Hvis koblingsboksen bare har ramlet på plass så den blokkerer kunne du kanskje snu litt på motoren så den ramler vekk igjen og du får åpnet opp?

Minuset er jo at  diverse væsker også vil kunne ta seg en tur på feil sted med de problemene det kan medføre. Har jo stått endel om dette i andre tråder om hvilke sider man kan legge diverse motorer på ved lagring og transport. Feks at kjølevann som går ut eksosen kan renne via eksosen inn i sylinderen og deretter komprimeres (uten at det er så lett og da kan noe annet gi etter).

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Sett deg oppå dekselet og prøv en gang til.

Jo lengre bak på dekselet du klarer å få vekta, jo bedre..

"mating parts" er laget av svartstål og ruster. Da blir friksjonen stor. Når du får opp delene så puss og lakker delene også setter du flatene som vil komme i kontakt med hverandre inn med vannfast fett. 

Fett opp flatene hver høst..

Takk for tipset med å sitte på dekselet, skal prøve dette. Tror ikke rust er problemet nå, da jeg har hatt av dekslet en del ganger i løpet av høsten. 

19 fot skrev 1 minutt siden:

Hvis koblingsboksen bare har ramlet på plass så den blokkerer kunne du kanskje snu litt på motoren så den ramler vekk igjen og du får åpnet opp?

Minuset er jo at  diverse væsker også vil kunne ta seg en tur på feil sted med de problemene det kan medføre. Har jo stått endel om dette i andre tråder om hvilke sider man kan legge diverse motorer på ved lagring og transport. Feks at kjølevann som går ut eksosen kan renne via eksosen inn i sylinderen og deretter komprimeres (uten at det er så lett og da kan noe annet gi etter).

Tack för tipset. Jeg har prøvd å vippe motoren opp og ruske litt på den samtidig som jeg har beveget på hendelen, men ingen fremgang...

19 fot skrev 13 minutter siden:

Minuset er jo at  diverse væsker også vil kunne ta seg en tur på feil sted med de problemene det kan medføre. Har jo stått endel om dette i andre tråder om hvilke sider man kan legge diverse motorer på ved lagring og transport.

Det gjelder vel først og fremst 4T motorer.

Om TS roterer motoren noen omdr med propell eller svinghjul før den startes så er det et minimalt problem.

dieselfan skrev for 4 timer siden:

"mating parts" er laget av svartstål og ruster.

på mine yamahaer er det brukt en slags messinglegering..  Men de liker å putte inn litt "gørrjern" deler her og der 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

AMelbye skrev 11 minutter siden:

hvis du setter et merke i center av hver nagle og borrer de ut bør det være mulig å få naglene ut uten å skade området rundt. Deretter er det bare å finne noe tilsvarende å erstatte de med. Rustfrie popnagler kanskje?

Ja, jeg tror jeg har konkludert med at dette blir den enkleste løsningen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...