Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Min 9,9D ble levert med en 15hk-del i aluminium som enkelt kunne skiftes ut for at motoren skulle få høyere turtall (i følge Yamaha-forhandleren Arne Damman i Mandal var 1993-modellen 9,9D egentlig en 15hk med turtallsbegrensning). Forskjellen på 9,9hk-delen og 15hk-delen er at den siste har høyere stigning, slik at det svarte hjulet (som du ser hviler inntil aluminiumsdelen) blir vippet enda lengre ut og dermed får brattere vinkel enn med 9,9hk-delen. Så vidt jeg husker var det kun et par skruer eller tre som må til for å skifte denne. Vet enda eldre 9,9D-modeller krever forgasserbytte og skifte til 6 reedventiler (da de eldre 9,9-hesterne bare hadde 4 reedventiler), men min 1993-modell 9,9D kom altså (i følge forhandler) med 6 reedventiler og forgasser for 15hk. Akkurat forgasserne ser jeg ikke forskjell på, men husker jeg hadde den av og så at motoren min hadde 6 reedventiler, så det stemte jo i alle fall. Motoren fikk betraktelig mer futt med 15hk-delen, fikk faktisk båten (16-fots Rana) i plan, i motsetning til da motoren bare hadde 9,9hk.

 

Er motoren din lik min (fra produksjonsåret før) skal det eneste nødvendige for å få 15hk altså være å skifte ut nevnte aluminiumsdel (rød pil) med en med litt brattere stigning. Du kan jo eventuelt sjekke med å vippe den armen med det svarte hjulet utover for å se om det er mer å gå på, husker dessverre ikke om aluminiumsdelen hadde spesiell merking eller ikke.

 

Når det gjelder propellen er det ikke sikkert du trenger skifte denne, kommer an på hvor lettdrevet skrog du har. Mer stigning gir også senere akselerasjon, så blir jo en smakssak hva man prioriterer.

 

Bildet er lånt fra denne tråden fra 2009.

4F31CAFE-5E97-44F2-9D4D-DA41264F21A5.jpeg

Hakkannen

Hakkannen

Min 9,9D ble levert med en 15hk-del i aluminium som enkelt kunne skiftes ut for at motoren skulle få høyere turtall (i følge Yamaha-forhandleren Arne Damman i Mandal var 1993-modellen 9,9D egentlig en 15hk med turtallsbegrensning). Forskjellen på 9,9hk-delen og 15hk-delen er at den siste har høyere stigning, slik at det svarte hjulet (som du ser hviler inntil aluminiumsdelen) blir vippet enda lengre ut og dermed får brattere vinkel enn med 9,9hk-delen. Så vidt jeg husker var det kun et par skruer eller tre som må til for å skifte denne. Vet enda eldre 9,9D-modeller krever forgasserbytte og skifte til 6 reedventiler (da de eldre 9,9-hesterne bare hadde 4 reedventiler), men min 1993-modell 9,9D kom altså (i følge forhandler) med 6 reedventiler og forgasser for 15hk. Akkurat forgasserne ser jeg ikke forskjell på, men husker jeg hadde den av og så at motoren min hadde 6 reedventiler, så det stemte jo i alle fall. Motoren fikk betraktelig mer futt med 15hk-delen, fikk faktisk båten (16-fots Rana) i plan, i motsetning til da motoren bare hadde 9,9hk.

 

Bildet er lånt fra denne tråden fra 2009.

4F31CAFE-5E97-44F2-9D4D-DA41264F21A5.jpeg



×
×
  • Create New...