elskerseiling Startet 8.November.2022 Link til dette innlegget Startet 8.November.2022 (redigert) Ser at mange yamaha 4 taktere som er 10-15 år gamle selges som rep objekter. Og nå har vi fått samme problemet. Yamaha f115. Alltid servet hvert år, gått lite. I høst var det grå motorolje. Motor går helt fint ellers. Nå så jeg en annonse på finn der det selges en f100 med grå olje. Termostat og toppakning er bytta uten resultat på grå olje. Er dette et kjent problem på disse motorene og hva kan det evt være som er årsak? Redigert 8.November.2022 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Tipper det er slurvete vedlikehold.. Har hørt at en del gjør feilen med å sette på ny pakning, så står den gamle fremdeles på! Har Mercury EFI 115, som er en Yamahablokk, har aldri hatt vann i gearoljen på den! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ballistic Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 (redigert) Har -morten- skrev 48 minutter siden: Tipper det er slurvete vedlikehold.. Har hørt at en del gjør feilen med å sette på ny pakning, så står den gamle fremdeles på! Har Mercury EFI 115, som er en Yamahablokk, har aldri hatt vann i gearoljen på den! Har også en Mercury EFI 115 med Yamaha blokk, men disse har vel allikevel gearhus fra Mercury. Forstår det slik at det her er snakk om vann i olja på blokka. Redigert 8.November.2022 av ballistic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 ok kobla ikke motorolje var grå! kan det være tæring da? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
elskerseiling Svart 8.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 (redigert) Ja stemmer tenkte på motorolje. Noen verksteder sier at levetid på disse er 10-15 år. Det er altfor lite Redigert 8.November.2022 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Er nok adapterplaten som korroderer. Og da mistenker jeg at man ikke har byttet anodene i blokken ofte nok. Selv kjenner jeg folk som aldri tar service fordi "motor brukes så lite" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 et annet mulig problem med F115, spesielt på nordligere breddegrader, den kjøler litt for godt. Og dermed kan det fort bli mer vann kondensert i olja , som den ikke klarer kvitte seg med. Jeg fikk feilmeldinger på det på min, men fikk tips fra yamaha mekaniker om å bytte til termostat fra F100 for å gi motoren litt høyere arbeidstemperatur. "Error 49" blinkene i display forsvant iallefall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Alltid noe nytt å lære her på BP Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Mens vi er inne på disse motorene, er det noen som har et bra overvåkingssystem til disse. Tenker da på motorer som er merket Mecury. Smartcraft vil vel ikke virke på disse? Fungerer Yamahas system på Mercury? Har kjøpt diagnose til Yamaha som også visstnok skal fungere på disse motorene da de skal ha diagnoseplugg for både Yamaha og Mercury. Mener det skal finnes noe canbus system en kan kople opp mot kartplotter for å få livedata ut fra motor under drift. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.November.2022 Link til dette innlegget Svart 13.November.2022 Vann i oljen er nok korrodert adapterplate. Den korroderer fordi det ikke blir skiftet sinkanoder i blokken. Har overhalt en F50 pga dette. Det kjipe var at bunnpanna var umulig å få av, så den måtte knuses av. Så eg måtte ut med noen kroner for både bunnpanne og adapterplate. Men dette var når dollaren var 5,- så det ble billig kontra norske priser å importere. Min nåværende F50 er godt vedlikeholdt og like gammel, den har null korrosjon. Det er dødsens viktig med disse sinkanodene i blokken. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.November.2022 Link til dette innlegget Svart 14.November.2022 Det kan være korrosjon, men det kan også være termostat slik Ivar sier. Har og hørt om dette, bl.a på Mercury 90 4t. Blir ikke varm nok og fikk grå olje. verdt å sjekke først ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.