Jump to content

Vann i olje yamaha 4 taktere F100 F115 osv

elskerseiling

Recommended Posts

Ser at mange yamaha 4 taktere som er 10-15 år gamle selges som rep objekter. Og nå har vi fått samme problemet. Yamaha f115. Alltid servet hvert år, gått lite. 

I høst var det grå motorolje. Motor går helt fint ellers. 

Nå så jeg en annonse på finn der det selges en f100 med grå olje. Termostat og toppakning er bytta uten resultat på grå olje. 

Er dette et kjent problem på disse motorene og hva kan det evt være som er årsak?

Redigert av elskerseiling (see edit history)

Tipper det er slurvete vedlikehold..  Har hørt at en del gjør feilen med å sette på ny pakning, så står den gamle fremdeles på!

Har Mercury EFI 115, som er en Yamahablokk, har aldri hatt vann i gearoljen på den!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har 

-morten- skrev 48 minutter siden:

Tipper det er slurvete vedlikehold..  Har hørt at en del gjør feilen med å sette på ny pakning, så står den gamle fremdeles på!

Har Mercury EFI 115, som er en Yamahablokk, har aldri hatt vann i gearoljen på den!

Har også en Mercury EFI 115 med Yamaha blokk, men disse har vel allikevel gearhus fra Mercury. Forstår det slik at det her er snakk om vann i olja på blokka.

Redigert av ballistic (see edit history)

et annet mulig problem med F115, spesielt på nordligere breddegrader, den kjøler litt for godt.  Og dermed kan det fort bli mer vann kondensert i olja , som den ikke klarer kvitte seg med. 
Jeg fikk feilmeldinger på det på min, men fikk tips fra yamaha mekaniker om å bytte til termostat fra F100 for å gi motoren litt høyere arbeidstemperatur.   "Error 49" blinkene i display forsvant iallefall.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mens vi er inne på disse motorene, er det noen som har et bra overvåkingssystem til disse. Tenker da på motorer som er merket Mecury. Smartcraft vil vel ikke virke på disse? Fungerer Yamahas system på Mercury? Har kjøpt diagnose til Yamaha som også visstnok skal fungere på disse motorene da de skal ha diagnoseplugg for både Yamaha og Mercury. Mener det skal finnes noe canbus system en kan kople opp mot kartplotter for å få livedata ut fra motor under drift.

Vann i oljen er nok korrodert adapterplate. Den korroderer fordi det ikke blir skiftet sinkanoder i blokken. Har overhalt en F50 pga dette. Det kjipe var at bunnpanna var umulig å få av, så den måtte knuses av. Så eg måtte ut med noen kroner for både bunnpanne og adapterplate. Men dette var når dollaren var 5,- så det ble billig kontra norske priser å importere.

Min nåværende F50 er godt vedlikeholdt og like gammel, den har null korrosjon. Det er dødsens viktig med disse sinkanodene i blokken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...