Jump to content

Edit History

Hans1sjarken

Hans1sjarken

Forklarteat enlinje skjema ikke er 100% feks startbatteri har feil ah

Hei.

Jeg har:

1x Multiplus 5000VA 120a

1x Argofet skillediode

Jeg har veldig lite peiling på strøm, så vær tålmodig med meg.

Jeg har 24v anlegg og skal skaffe meg en dynamo som går til start og en til husbank.

Jeg vil ha bedre kontroll og overvåkning av batteristatus, load osv. på anlegget.

Har skjønt det slik at jeg må skaffe meg en Cerbo GX, og muligens 1 smartshunt på hver av bankene. 

Da vil jeg kunne bruke Victron app og kan også styre dette hjemme.
Stemmer dette?

Har også sett Victron selger galvanisk isolator, er dette noe jeg burde skaffe?

Uansett her er oppsettet på batteri og dynamo, og spesifikasjonene mine:

Start: 

2x AGM på 50ah hver.

Dynamo orginal til Cummins 6bta 2001 modell, usikker på specs, siden det er denne jeg ikke har installert enda.

Husbank:

2x 235ah hver.

Dynamo 150a 24v.

Hva anbefaler dere at jeg gjør, selvfølgelig skal elektriker sette dette opp. Jeg vil ikke ha skjerm i styrhus, jeg vil styre alt på telefon både når jeg er om bord og når jeg er hjemme.

Til info så har jeg egne batteribrytere på start og husbank. 
Jeg har også en nødbryter som gjør at jeg kobler sammen batteri "forbruk og start". Skal brukes når man ikke får start på motor og man må ha start.

Jeg legger ved dagens enlinjeskjema, merk at alt er ikke 100%, feks starbatteri er på 50 ah ikke 235 ah.

VikanfjordElektriskanleggEnlinjeskjema-1.png.3c2b058fdeb169b258db793b87370bfe.png

Hans1sjarken

Hans1sjarken

Hei.

Jeg har:

1x Multiplus 5000VA 120a

1x Argofet skillediode

Jeg har veldig lite peiling på strøm, så vær tålmodig med meg.

Jeg har 24v anlegg og skal skaffe meg en dynamo som går til start og en til husbank.

Jeg vil ha bedre kontroll og overvåkning av batteristatus, load osv. på anlegget.

Har skjønt det slik at jeg må skaffe meg en Cerbo GX, og muligens 1 smartshunt på hver av bankene. 

Da vil jeg kunne bruke Victron app og kan også styre dette hjemme.
Stemmer dette?

Har også sett Victron selger galvanisk isolator, er dette noe jeg burde skaffe?

Uansett her er oppsettet på batteri og dynamo, og spesifikasjonene mine:

Start: 

2x AGM på 50ah hver.

Dynamo orginal til Cummins 6bta 2001 modell, usikker på specs, siden det er denne jeg ikke har installert enda.

Husbank:

2x 235ah hver.

Dynamo 150a 24v.

Hva anbefaler dere at jeg gjør, selvfølgelig skal elektriker sette dette opp. Jeg vil ikke ha skjerm i styrhus, jeg vil styre alt på telefon både når jeg er om bord og når jeg er hjemme.

Til info så har jeg egne batteribrytere på start og husbank. 
Jeg har også en nødbryter som gjør at jeg kobler sammen batteri "forbruk og start". Skal brukes når man ikke får start på motor og man må ha start.

Jeg legger ved et enlinjeskjema.

VikanfjordElektriskanleggEnlinjeskjema-1.png.3c2b058fdeb169b258db793b87370bfe.png

• Create New...