Jump to content

Drenering av Quick varmtvannsbereder

BjørnSd

Recommended Posts

Ser temaet har vært oppe flere ganger før, men finner ikke svar på hvordan jeg får tømt varmtvannsberederen helt. Jeg er fersk eier av seilbåt med en Quick B3 bereder på 40 liter. Tømte først ferskvannsvanntankene til det kommer luft fra alle kraner før jeg begynte med berederen. Åpnet dreneringsventilen nederst på berederen, men det om bare ut noen få liter. Det kom litt mer når jeg pumpet luft (m/fotpumpe) inn i kaldtvannsinntaket (rett ved siden av dreneringsutløpet) der jeg tok av inntaksslangen, men kom bare noen få liter til. Lurer på om det meste av vannet har gått ut av berederen når jeg tømte ferskvannstankene, men er litt bekymret for at det er for mye vann igjen. Hører at det bobler inne i tanken når jeg pumper inn luft, men likevel kommer det altså ikke noe vann ut av dreneringsventilen eller kaldtvannsinntaket som nå står åpent.

Har også prøvd å suge ut med slange koplet til lensepumpa, men får ikke ut noe mer verken fra  dreneringsuttaket, kaldtvannsinntaket eller fra kran ved oppvaskkum (i varmtvannsposisjon). Når jeg kopler slangen til kaldtvannsinntaket hører jeg pumpa jobber litt tyngre, men det bygger seg bare opp vakuum i slangen uten at det kommer noe vann.

Noen som har tips? Er det normalt at det står vann opp til inntak/dreneringsventil etter tømming? Er tanken sannsynligvis tom nok til å tåle en overvintring?

B3-40litri.jpg.b96df21e52f2de0ed73cf3f71f491b9f.jpg

Skjermbilde 2022-11-12 003513.jpg

Redigert av stuing (see edit history)

Se på der jeg har tegnet en rød ring. Sett det sorte plasthåndtaket slik at den peker rett ut. Da er det helt åpent inn i berederen. Det er en overtrykksventil og pladthåndtaket er tømmeventil. Ligger det litt vann igjen i berederen tar den ikke skade av det. Du kan la ventilen stå åpen gjennom vinteren. Selv lukker jeg den igjen etter drenering. 0732A345-5731-4030-B8F8-8AF01AFF134A.jpeg.e5b0f4f65c98dde68de2493564f3ee5a.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 8 minutter siden:

Jo mindre dere skrur på unntakene jo mindre sjanse for lekkasje. 

Helt enig, etter å ha tømt kaldtvannstanken slår jeg av pumpen (og 230volt til varmtvannstanken!).

Så åpner jeg alle kraner (kaldt og varmt) og slår over den lille hendelen på varmtvannstanken slik at den tømmes mer eller mindre. Men det er uansett nok til at om restene av vann om det blir kuldegrader,  vil ha mer enn nok plass til å utvide seg når det fryser til is.

Jeg har forresten samme type 40liters Quick tank i min båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har aldri målt hvor mye vann som kommer ut når jeg tømmer varmtvannstanken, men i de over 30 årene jeg har hatt tank for varmtvann har jeg kun benyttet metoden med alle kraner åpne og hendelen nederst på tanken åpen uten at noe galt har skjedd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg gruet meg litt til dette, for jeg ante ikke hvordan jeg skulle gjøre det. Men så viste det seg at i tilkoplingene i bunnen av tanken (liggende som på bilde til trådstarter). så gikk det et rør av typen "Whale Quick" med en endeplugg som var klipset fast oppunder dørken. Den var det bare å åpne og legge røret i en kanne.

Deretter pumpet jeg luft med en liten Ryobi batterikompressor fra dusjslangen på dekk. Det kom ut ca 20L. Etter det har jeg fylt litt giftfri frostvæske i begge tankene, og gjentatt prosessen som beskrevet over. Fikk blåst litt rosa tåke ut av alle vannkraner, så vi får tro dette har gjort susen for vårt vedkommende.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 4 uker senere...

Hei igjen og takk for mange gode innspill!

Det tok litt tid før jeg fikk fulgt opp, men jeg endte opp med å løsne en slange  fra et T-stykke mellom tank og dreneringsventil som vist i bildet (slangen går til blandeventilen på toppen av tanken). Da kom det ut en betydelig mengde vann. Rart at dette kom ut av dreneringsventilen, men virker ikke som om denne åpner nok. :-( Hageslangekoplingen på inntaket forsøkte jeg først å kople til lensepumpa, men virker ikke som vann kan komme ut denne veien. 

image.jpeg.6649547790495eb963c7f95f8263cd34.jpeg

Redigert av stuing (see edit history)

Er ikke en dreneringsventil den med hagekobling. Er en sikkerhetsventil, som åpner ved bestemt trykk.

Får beholder luft inn så skal det normalt gå å få vann ut denne når fjør åpnes. Men kan sitte dritt i denne, da kommer der lite ut.

Ville nok byttet denne om du ikke fikk ut noe fra den. Ser ut som en nok så billig utgave dette. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...