Jump to content

Edit History

BjørnSd

BjørnSd

Ser temaet har vært oppe flere ganger før, men finner ikke svar på hvordan jeg får tømt varmtvannsberederen helt. Jeg er fersk eier av seilbåt med en Quick B3 bereder på 40 liter. Tømte først ferskvannsvanntankene til det kommer luft fra alle kraner før jeg begynte med berederen. Åpnet dreneringsventilen nederst på berederen, men det om bare ut noen få liter. Det kom litt mer når jeg pumpet luft (m/fotpumpe) inn i kaldtvannsinntaket (rett ved siden av dreneringsutløpet) der jeg tok av inntaksslangen, men kom bare noen få liter til. Lurer på om det meste av vannet har gått ut av berederen når jeg tømte ferskvannstankene, men er litt bekymret for at det er for mye vann igjen. Hører at det bobler inne i tanken når jeg pumper inn luft, men likevel kommer det altså ikke noe vann ut av dreneringsventilen eller kaldtvannsinntaket som nå står åpent.

Har også prøvd å suge ut med slange koplet til lensepumpa, men får ikke ut noe mer verken fra  dreneringsuttaket, kaldtvannsinntaket eller fra kran ved oppvaskkum (i varmtvannsposisjon). Når jeg kopler slangen til kaldtvannsinntaket hører jeg pumpa jobber litt tyngre, men det bygger seg bare opp vakuum i slangen uten at det kommer noe vann.

Noen som har tips? Er det normalt at det står vann opp til inntak/dreneringsventil etter tømming? Er tanken sannsynligvis tom nok til å tåle en overvintring?

B3-40litri.jpg.b96df21e52f2de0ed73cf3f71f491b9f.jpg

Skjermbilde 2022-11-12 003513.jpg

BjørnSd

BjørnSd

Ser temaet har vært oppe flere ganger før, men finner ikke svar på hvordan jeg får tømt varmtvannsberederen helt. Jeg er fersk eier av seilbåt med 40 liters bereder fra Quick (ganske lik den på bildet). Tømte først ferskvannsvanntankene til det kommer luft fra alle kraner. Åpnet så dreneringsventilen nederst på tanken, men det om bare ut noen få liter. Det kom litt mer når jeg pumpet luft (m/fotpumpe) inn i kaldtvannsinntaket (rett ved siden av dreneringsutløpet) der jeg tok av inntaksslangen, men kom bare noen få liter til. Lurer på om det meste av vannet har gått ut av berederen når jeg tømte ferskvannstankene, men er litt bekymret for at det er for mye vann igjen. Hører at det bobler inne i tanken når jeg pumper inn luft, men likevel kommer det altså ikke noe vann ut av dreneringsventilen eller kaldtvannsinntaket som nå står åpent.

Har også prøvd å suge ut med slange koplet til lensepumpa, men får ikke ut noe mer verken fra  dreneringsuttaket, kaldtvannsinntaket eller fra kran ved oppvaskkum (i varmtvannsposisjon). Når jeg kopler slangen til kaldtvannsinntaket hører jeg pumpa jobber litt tyngre, men det bygger seg bare opp vakuum i slangen uten at det kommer noe vann.

Noen som har tips? Er det normalt at det står vann opp til inntak/dreneringskran etter tømming? Er tanken sannsynligvis tom nok til å tåle en overvintring?

Skjermbilde 2022-11-12 003513.jpg

BjørnSd

BjørnSd

Ser temaet har vært oppe flere ganger før, men finner ikke svar på hvordan jeg får tømt varmtvannsberederen helt. Jeg er fersk eier av seilbåt med 40 liters bereder fra Quick (ganske lik den på bildet). Tømte først ferskvannsvanntankene til det kommer luft fra alle kraner. Åpnet så dreneringsventilen nederst på tanken, men det om bare ut noen få liter med vann. Det kom litt mer nå jeg pumpet luft (m/fotpumpe) inn i kaldtvannsinntaket (rett ved siden av dreneringsutløpet (der jeg tok av inntaksslangen), men ikke mer enn kanskje 10 liter til sammen. Lurer på om det meste av vannet har gått ut av berederen når jeg tømte ferskvannstankene, men er litt bekymret for at det er for mye vann igjen da jeg hører at det bobler inne i tanken når jeg pumper inn luft. Likevel kommer det altså ikke noe vann ut av dreneringsventilen eller kaldtvannsinntaket som nå står åpent.

Har også prøvd å suge ut med slange koplet til lensepumpa, men får ikke ut noe mer verken fra  dreneringsuttaket, kaldtvannsinntaket eller fra varmtvannskran. Når jeg kopler slangen til kaldtvannsinntaket hører jeg pumpa jobber, men det bygger seg bare opp vakuum i slangen uten at det kommer noe vann.

Noen som har tips? Er tanken sannsynligvis tom nok til å tåle en overvintring?

BjørnSd

BjørnSd

Ser temaet har vært oppe flere ganger før, men finner ikke svar på hvordan jeg får tømt varmtvannsberederen helt. Jeg er fersk eier av seilbåt med 40 liters bereder fra Quick (ganske lik den på bildet). Etter å ha tømt ferskvannsvanntankene med vannpumpa til det kommer luft i kranene åpnet jeg dreneringsventilen nederst på tanken, men det om bare ut noen få liter med vann. Det kom litt mer nå jeg pumpet luft (m/fotpumpe) inn i kaldtvannsinntaket (rett ved siden av dreneringsutløpet (der jeg tok av inntaksslangen), men ikke mer enn kanskje 10 liter til sammen. Lurer på om det meste av vannet har gått ut av berederen når jeg tømte ferskvannstankene, men er litt bekymret for at det er for mye vann igjen da jeg hører at det bobler inne i tanken når jeg pumper inn luft. Likevel kommer det altså ikke noe vann ut av dreneringsventilen eller kaldtvannsinntaket som nå står åpent.

Har også prøvd å suge ut med slange koplet til lensepumpa, men får ikke ut noe mer verken fra  dreneringsuttaket, kaldtvannsinntaket eller fra varmtvannskran. Når jeg kopler slangen til kaldtvannsinntaket hører jeg pumpa jobber, men det bygger seg bare opp vakuum i slangen uten at det kommer noe vann.

Noen som har tips? Er tanken sannsynligvis tom nok til å tåle en overvintring?

• Create New...