Jump to content

Nytt SIM-kort virker ikke i gammel GSM-alarm (Helmertz/Holars GSM A6b2)


Brigg

Recommended Posts

Noen med GSM kompetanse her?

 

Alarmen er montert i båten mellom 2005 og 2009 og benytter stort SIM-kort (ikke mikro/nano). Alarmen programmeres og sender varsler via SMS.
 

Jeg har siden vi kjøpte båten i 2009 brukt et kontantkort-SIM fra Telenor som har virket utmerket. Men har nå fått nytt SIM-kort (fremdeles stort kontantkort) som jeg ikke får til å virke i alarmen. Jeg har slått av PIN-kode som er en forutsetning for å bruke SIM-kortet i alarmen, og SIM-kortet virker både til å ringe og sende/motta SMS i en gammel Nokia-telefon jeg har liggende. Blinkekodene i alarmen tilsier at alarmen ikke får kontakt med mobilnettet. 
 

Jeg har vært i kontakt med Holars som er norsk forhandler, og de sier at de ikke er kjent med dette problemet. Er det noen som vet om det har skjedd endringer i GSM-teknologien som kan medføre at nytt SIM-kort ikke virker i en så gammel alarm?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg mener å huske at det ble en endring i SIM kortene til hvilken volt de opererer med, eller noe slikt. Huker ikke detaljene. Men jeg husker jeg fikk tilsendt et nytt simkort en gang til erstatning for et annet nytt simkort som ikke ville virke i en slik "hustelefon " man har på byggeplasser (som er en mobil). Fungerte etterpå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Feil, men delvis riktig... 

 

Årsaken er at nytt tilsendt simkort er ett såkalt multisimkort som ikke fungerer i eldre GSM-utstyr

 

 

Vi erfarer at Telenor har sendt ut brev med oppfordring om å bytte simkort på eldre anlegg fra Sikom. Eksempel på anlegg er GSM Fixi, GSM Fixi sms, GSM Maxi og GSM 12-24.

 

Vi oppfordrer til IKKE å bytte simkort, hvis simkortet du allerede har fungerer. Årsaken er at nytt tilsendt simkort er ett såkalt multisimkort som ikke fungerer i eldre GSM-utstyr. Fungerer kortet du har, trenger du ikke foreta deg noe.

 

Er allerede nytt kort tatt i bruk, sier Telenor kundeservice dette: 

Kunder som har mottatt nytt SIM-kort og som ikke får det til å fungere kan ta kontakt med Telenor Kundeservice på 915 09000 for å få det gamle SIM-kortet reaktivert. For at kundesupport skal kunne hjelpe, må kunden ha SIM-kortnummeret tilgjengelig når han/hun ringer.

 

Dersom kunden ikke har SIM-kortet tilgjengelig eller av andre grunner trenger et nytt kan kundeservice være behjelpelig med å bestille SIM-kort av typen IoT 2FF Blanko.

 

kilde: https://www.sikom.no/service-og-support/sim-kort-tips-og-feilsoking/

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Grand Banks jr Takker, veldig nyttig info. 
 

Multisim er vel slike kobinerte full størrelse/mikro/nano SIM-kort?

 

Det hører til historien at Telenor først sendte et kominert mikro/nano SIM-kort. Da jeg ikke fikk dette til å virke fikk jeg ettet å ha vært i kontakt med kundeservice hos Telenor tilsendt det SIM-kortet i full størrelse som jeg så langt ikke har fått til å virke. Og jeg opplevde Telenors kundeservice som imøtekommende og løsningsorientert i denne prosessen. 
 

Men mulig at jeg bør ta kontakt med dem og spørre om IoT 2FF Blanko. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
KDB skrev 44 minutter siden:

Telenor har ett abonnement som heter M2M 12 siffer nummer som brukes i alarmer etc. Støtter vel 2g nettet.


Det er kun 2G/SMS jeg har behov for. Men jeg har brukt kontantkort da bruken er så beskjeden at dette blir langt rimeligere en et alarm-abonnement til fast månedspris. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått bekreftet av Telenor at det nye sim-kortet er av typen IoT 2FF Blanko. Men det virker ikke i alarmen, alarmen får ikke kontakt med Telenors nett. 
 

Har også snakket med en person på det Telenor kaller feilfront mobil uten at det hjalp så mye. Han mente at i og med at sim-kortet virker i en gammel Nokia-telefon er det ikke noe feil med sim-kortet. Mine argumenter om at det må være en forskjell mellom gammelt og nytt i og med at det gamle virket i alarmen mens det nye ikke virker falt på stengrunn for å si det sånn. 


SMS-enheten i alarmen er av typen Wavecom wismo quick q2406b. Når jeg søker finner jeg at denne fremdeles er i salg feks på Ebay. Dette kan tyde på at det ikke er snakk om helt utdatert teknologi. Kan det være behov for en SW-oppgradering kanskje?  Er det noen som kjenner denne eller lignende enheter som kan gi noen tips. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev On 12.11.2022 at 20.46:

Men har nå fått nytt SIM-kort (fremdeles stort kontantkort) som jeg ikke får til å virke i alarmen.

 

har ikke Grand banks løsningen her

Grand Banks jr skrev On 12.11.2022 at 21.04:

Vi oppfordrer til IKKE å bytte simkort, hvis simkortet du allerede har fungerer. Årsaken er at nytt tilsendt simkort er ett såkalt multisimkort som ikke fungerer i eldre GSM-utstyr. Fungerer kortet du har, trenger du ikke foreta deg noe.

 

Er allerede nytt kort tatt i bruk, sier Telenor kundeservice dette: 

Kunder som har mottatt nytt SIM-kort og som ikke får det til å fungere kan ta kontakt med Telenor Kundeservice på 915 09000 for å få det gamle SIM-kortet reaktivert. For at kundesupport skal kunne hjelpe, må kunden ha SIM-kortnummeret tilgjengelig når han/hun ringer.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

@Roger jo Det hele startet med at Telenor uoppfordret sendte nytt sim-kort. Etter at jeg aktiverte dette ble det gamle deaktivert, og det nye virker ikke i alarmen. Telenor sier det gamle sim-kortet er for gammelt/utdatert og er ikke villig til å reaktivere dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
zipp skrev 15 minutter siden:

vil uansett anbefale å skifte , vi har byttet ut et hav av gamle 2g sender grunnet problem med nye sim kort 

har ikke hast med å bytte lenge til 2025 og Telia 2G er raskt nok, rekker ikke å komme inn i båten når jeg i farta glemmer å deaktivere alarmen, før jeg har bilde på mobilen.

Har samfunnet råd til å legge ned 2G så tidlig?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er sannelig ikke lett å følge med her, og da begynner en fort å lure på hvordan det går med eget GSM-utstyr etter hvert. Jeg har en boks fra Vera med SIM-kort som jeg med SMS'er kan slå av og på strøm. Denne boksen bruker EGSM900 og DCS1800 nettverk. Hva er disse to nettverkene, G2, G3 eller G4?

 

 

Jeg har også en såkalt SafeCurrent enhet som sender regelmessige målinger av spenningen på båtbatteriet.  I spec'n for denne står det at den har en GPRS modul og oppgitt mange frekvenser. GPRS kom vel med G2, men vil enheten virke etter 2025?

 

gprs.jpg.07f0d794ce8d690b28ca95a7ea8e9f53.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
shipahoy skrev for 1 time siden:

Telenor og Telia har informert Nkom om at de planlegger å stenge ned 2G-nettene i 2025.

https://www.nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025

 

Roger jo skrev 1 time siden:

har ikke hast med å bytte lenge til 2025 og Telia 2G er raskt nok, rekker ikke å komme inn i båten når jeg i farta glemmer å deaktivere alarmen, før jeg har bilde på mobilen.

Har samfunnet råd til å legge ned 2G så tidlig?

 

Lars H. skrev 1 time siden:

Det er sannelig ikke lett å følge med her, og da begynner en fort å lure på hvordan det går med eget GSM-utstyr etter hvert. Jeg har en boks fra Vera med SIM-kort som jeg med SMS'er kan slå av og på strøm. Denne boksen bruker EGSM900 og DCS1800 nettverk. Hva er disse to nettverkene, G2, G3 eller G4?

 

 

Jeg har også en såkalt SafeCurrent enhet som sender regelmessige målinger av spenningen på båtbatteriet.  I spec'n for denne står det at den har en GPRS modul og oppgitt mange frekvenser. GPRS kom vel med G2, men vil enheten virke etter 2025?

 

gprs.jpg.07f0d794ce8d690b28ca95a7ea8e9f53.jpg

 

3 g nettet er allerede slukket, siste sender ble stengt i 2021 .

2 g nettet er på vei ut og blir stengt helt i 2025 . 
nye SIM-kort støtter ikke 2 g nettet , støtte bare 4og 5 g 

2 g kort kan skaffes ,man må be om det spesielt , husk å få de uten pinkode 

Link to post
zipp skrev for 7 timer siden:

Hei

vil uansett anbefale å skifte , vi har byttet ut et hav av gamle 2g sender grunnet problem med nye sim kort 


Jobber du med GSM-teknologien?

 

zipp skrev for 5 timer siden:

 

nye SIM-kort støtter ikke 2 g nettet , støtte bare 4og 5 g 

2 g kort kan skaffes ,man må be om det spesielt , husk å få de uten pinkode 


Når det nye SIM-kortet jeg har mottatt er av typen IoT 2FF Blanko, er dette da et 2G-kort?

 

Det nye SIM-kortet kom med kode, men denne har jeg slått av ved hjelp av en gammel Nokiatelefon. Blir dette det samme som et kort som kommer uten kode fra Telenor? Eller kan det være koden som er utfordringen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dersom du har fjernet pinkode så vil det i praksis være det samme som at simkort kommer uten pinkode fra teleoperatør.

 

Blanko kort er i mitt hode et ledig simkort som ikke er tildelt til et telefonnummer enda (som gjør at teleoperatør). Større arbeidsplasser har typisk liggende en stabel med slike slik at en på kort tid kan aktivere nytt simkort for en ansatt.

 

Ut i fra hva jeg leser ser 2FF ut til å være den typen som Telenor opererer med som er gammel.

 

Jeg tror du kommer lengst med å aktivere igjen det gamle simkortet. Vær litt standhaftig og prøv flere forskjellige folk på supporten. Det er ikke alltid en får samme svaret av alle de ansatte som jobber der. Min erfaring er at det er mulig å reaktivere simkort, men det er ikke noe en teleoperatør ønsker å gjøre.

 

Det stod en del nyttig her: https://www.sikom.no/service-og-support/sim-kort-tips-og-feilsoking/

 

Mobilnettet bruker teknologier (eksvis GPRS, EDGE, 3G, 4G 4G+, LTE, VOLTE, 5G, HSDPA) som fort blir utdatert. For å effektivt utnytte frekvens-spekterene som mobiltelefoner benytter så faser en ut gammel teknologi fremfor å prøve å lage ting bakoverkompatibelt. Dersom en hadde bygd det slik at en ivaretok bakoverkompatiblitet så ville en på langt nær kunne få de samme tekniske fremskrittene som vi ser nå med innføring av bla 5G. Derfor vil en raskere måtte ta overgangen til ny teknologi i mobilnettet, og må raskere bytte ut eget utstyr.

Link to post
Brigg skrev for 7 timer siden:


Jobber du med GSM-teknologien?

 


Når det nye SIM-kortet jeg har mottatt er av typen IoT 2FF Blanko, er dette da et 2G-kort?

 

Det nye SIM-kortet kom med kode, men denne har jeg slått av ved hjelp av en gammel Nokiatelefon. Blir dette det samme som et kort som kommer uten kode fra Telenor? Eller kan det være koden som er utfordringen?

Hei

jobber som byggforvalter

 

Når det nye SIM-kortet jeg har mottatt er av typen IoT 2FF Blanko, er dette da et 2G-kort? Det skal være 2g kort.

 

Når du har fjernet PIN-koden selv så det ok

Link to post
  • 3 måneder senere...

For å konkludere denne tråden:

 

Det viste seg at årsaken til problemet var at to av kontaktpunktene i SIM-kort holderen i alarmen var bøyd ut av stilling. Det kan hende at det er jeg som har vært uvøren når SIM-kortet har blitt satt inn eller tatt ut. Men tatt i betraktning hvor mye kraft som var nødvendig for å bøye disse på plass igjen har jeg en mistanke at de har blitt bøyd sånn med vilje en gang tilbake i tid, før jeg kjøpte båten. Straks kontaktpunktene var bøyd tilbake til riktig posisjon kom alarmen på nett igjen. Så nå får alarmen rusle og gå til 2G-nettet stenges om et par år eller så.

 

De gamle SIM-kortene, før mikro/nano, hadde større kontaktflater slik at alarmen hadde virket med det gamle SIM-kortet.

 

Underveis i prosessen har jeg sjekket hva som finnes av alternativer i markedet i dag. En interessant observasjon er at norske forhandlere fremdeles selger flere typer alarmer som bare går på 2G. Jeg tror jeg ville følt meg lurt om jeg kjøpte en ny alarm til kanskje 5 båtlapper for så å oppdage at den bare kan brukes de neste to årene.

 

Kinamannen har også noen alternativ, for eksempel denne:

https://www.aliexpress.com/item/1005002344321997.html?spm=a2g0o.detail.1000014.29.19fbVN9IVN9Iyv&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.281175.0&scm_id=1007.40050.281175.0&scm-url=1007.40050.281175.0&pvid=68451805-4b63-4977-9890-559c53d78b4b&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.281175.0,pvid:68451805-4b63-4977-9890-559c53d78b4b,tpp_buckets:668%232846%238112%231997&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000020198040954"%2C"sceneId"%3A"30050"}&pdp_npi=3%40dis!NOK!789.54!481.58!!!!!%402101c84f16782856453738313e1f5c!12000020198040954!rec!NO!

 

Den har alarminnganger feks for dørkontakter og mulighet til å styre fire utganger med SMS. Også mulighet for tilkobling av temperatursensor. Men sammenlignet med alarmen jeg har i dag mangler den mulighet for GPS-overvåkning og rapportering på batterispenning. Vær obs på at disse Kina-alarmene selges i ulike varianter avhengig av geografisk område, pass på å bestille en som virker i Europa.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...