julietkilo Svart 28.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2023 Tips som ikke helt gjelder båt, men like fullt 12V og mobilnett: På hytta blir det snart montert Cavius alarmsentral, først og fremst for brannvarsling. Denne er abonnementsfri, har mange ulike typer sensorer som kan kobles til trådløst, og sender alarm til app på familiens mobiler og nettbrett. Det eneste Cavius-huben trenger er en internettforbindelse av noe slag, så om det nettet er fiber, oppringt eller 4G bryr den seg ikke om. Siden alarmhuben ikke bryr seg om hvilken type internettforbindelse den er tilkoblet, så monterer vi bare en billig 4G-ruter utstyrt med et ekstra datasim-kort knyttet til mitt mobilabonnement. På mitt abonnement koster ekstra datasim 29/mnd, mens hos f.eks. Happybytes har enkelte abonnementer kun en etableringspris på 80-90 kr (ingen månedsavgift) for ekstra datasim. Hvis/når 4G legges ned på et tidspunkt, kan vi bare bytte ut 4G-ruteren til en 5G-ruter (eller 6G eller 7G eller hva som nå enn måtte komme....). Resten av alarmsystemet er da "teknologiuavhengig" og kan beholdes. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2023 julietkilo skrev 36 minutter siden: Det eneste Cavius-huben trenger er en internettforbindelse av noe slag, Hva er strømtrekket på en slik løsning? Jeg ser for meg at det blir høyere enn en SMS-alarm ala det jeg har. Når utstyret er plassert i en båt som ligger uten lading når den ikke er i bruk er strømtrekket viktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
julietkilo Svart 28.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2023 (redigert) Cavius huben bruker USB-strøm (5V 1A = Max 5 Watt). Med 12V->USB omformer får du i tillegg litt tap i trafo, så reellt forbruk ligger nok på 5-6 Watt fra 12V-banken. 4G-ruteren vi kikker på (Huawei B535) leveres med 230V->12V omformer merket 12V 1A, som vil si maksimalt 12 Watt. Tipper reelt forbruk på den er mellom 500mA og 900mA, dvs 6-11 Watt. Så i verste fall gir det et totalt forbruk på under 20W, som blir 1,67 Ampere. Tipper det i realiteten blir ned mot 15 Watt / 1,25 Ampere - kanskje noe mindre. Men uansett vil det bli opp mot 30 Amperetimer forbruk i løpet av et døgn. Så hvis du ikke har et solcellepanel eller noe som helst, så blir dette sikkert for mye forbruk for din båt. (Hytta har 900W med paneler og sol hele året, så der går det meste greit.) Hvis du finner en 4G-ruter som bruker mindre strøm enn Huaweien, blir selvsagt regnestykket penere. Jeg kan måle nøyaktig forbruk når vi får montert opp dingsene, og legge det ut i tråden her. Redigert 28.Mars.2023 av julietkilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.