tobixen
41 minutes ago, Ask said:På tauenden mot kjettingen har eg ei strømpa av vevd nylon. (...) Om du spleiser i den enden av tauet som er mot båten kan du knytta eit anna tau mellom løkka og festepunktet i ankerbrønnen. Då er det lett å forlenga tauet ved behov.
Berre nokre tips til neste gang.
Takker og bukker.
Som sagt, det at man faktisk mistet båten i dette tilfellet er et ganske tungtveiende argument for å benytte kjetting, i allefall på nederste del. En kombinasjon av tau og anker kan være et greit kompromiss.
Spørsmålet videre blir hvor mye kjetting man trenger.
I dette tilfellet røk tauet ca ti meter fra baugankeret - så skal jeg ankre opp på samme sted så bør jeg ha ca 15 meter med kjetting og en del meter ekstra med strømpe. Dette er et ganske sært tilfelle, det tilhører sjeldenhetene at man ankrer opp på et slikt sted.
Et underspørsmål er hvor mye kjetting man kan ha uten å bli avhengig av vinsj. Nå kan man jo greie seg med litt lettere kjetting enn det jeg hadde før. Om det var 10mm eller 12mm husker jeg ikke, men det var vi allefall veldig tunge greier. Kjettingen på aktervinsjen er adskillig lettere.
Mens jeg enda bare hadde kjetting vurderte jeg å finne på noe løsning hvor kjettingen lett kunne forlenges - og skal jeg gå tilbake til kjetting (såpass mye at jeg blir avhengig av vinsj) så må det bli slik, en viss lengde kjetting (nok til å dekke hverdagsbehov for oppankring, kanskje 32 meter holder) og deretter mulighet til å lettvint forlenge med tau (og da forsvinner mye av behovet for å feste dempere mellom kjetting og båt).
Noe av problemet mitt er at taukabularet på ankervinsjen er på babord side mens kjettingkabularet er på styrbord side, det kompliserer ting en del (bytte ankervinsj kan jo være en løsning på dette). Dersom man har en taustump med en god løkke permanent festet på tampen av kjettingen bør det være mulig å organisere dette på noe vis.