Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Tilbake til denne ...

IMG_20221112_164021.jpg

Den planken som er løs har altså et hull for rorstammen.  Rett over planken som er løs er det et kulelager.  Over kulelageret er man allerede nede i hulrom under akterkøya.  Der bør det helst ikke være vann.  Kulelageret bør vel også helst ikke utsettes for saltvann.

Hullet er litt for stort for rorstammen - mye mellomrom der.  Vi har gjort det skikkelig rent nå, så det er tydelig at det er en epoksykonstruksjon, den er også noe ujevn.

Jeg spurte en annen person her hva han mente om saken - en pensjonist som har vært båtmann hele sitt liv omtrent og gjort alt av vedlikehold selv.  Han sa at han hadde sett mange båter, men aldri noen båter med en rorløsning som dette.  Han viste meg litt rundt på de andre båtene som har rorproblemer her, alle disse hadde en lang rorgjennomføring med teflonhylser oppe og nede på gjennomføringen.  Både teflonhylsene og lengden på røret hjelper til for å holde vannet ute, mente han.  Han mente at det antageligvis er en del som mangler som skulle ha holdt vannet ute.  Jeg var ikke med på å observere da roret ble tatt av.

Vi får spørre litt rundt - de som demonterte greiene bør jo vite noe, forrige verksted som gjorde arbeid på båten bør vite noe, han som konstruerte båten bør jo vite noe ... og jeg er også ganske glad for at jeg også lærer meg båten bedre å kjenne i denne prossessen.

tobixen

tobixen

Tilbake til denne ...

IMG_20221112_164021.jpg

Den planken som er løs har altså et hull for rorstammen.  Rett over planken som er løs er det et kulelager.  Over kulelageret er man allerede nede i hulrom under akterkøya.  Der bør det helst ikke være vann.  Kulelageret bør vel også helst ikke utsettes for saltvann.

Hullet er litt for stort for rorstammen - mye mellomrom der.  Vi har gjort det skikkelig rent nå, så det er tydelig at det er en epoksykonstruksjon, den er også noe ujevn.

Jeg spurte en annen person her hva han mente om saken - en pensjonist som har vært båtmann hele sitt liv omtrent og gjort alt av vedlikehold selv.  Han sa at han hadde sett mange båter, men aldri noen båter med en rorløsning som dette.  Han viste meg litt rundt på de andre båtene som har rorproblemer her, alle disse hadde en lang rorgjennomføring med teflonpakninger oppe og nede på gjennomføringen.  Både teflonpakningene og lengden på røret hjelper til for å holde vannet ute, mente han.  Han mente at det antageligvis er en del som mangler som skulle ha holdt vannet ute.  Jeg var ikke med på å observere da roret ble tatt av.

Vi får spørre litt rundt - de som demonterte greiene bør jo vite noe, forrige verksted som gjorde arbeid på båten bør vite noe, han som konstruerte båten bør jo vite noe ... og jeg er også ganske glad for at jeg også lærer meg båten bedre å kjenne i denne prossessen.

• Create New...