tobixen
9 hours ago, Havelle said:Må bare si at jeg beundrer stå-på-viljen, troen på egen kompetanse og energien.
Troen på egen kompetanse, den skorter det litt på, jeg vet ikke mye om båtkonstruksjon, og har tolv tommeltotter, men allikevel ...
- Jeg er heldig at jeg ikke strandet her alene - jeg har med meg en ekstra person som har dyktige hender som hjelper meg.
- Jeg lærer og blir bedre på ting etterhvert som jeg gjør dem
- Den tid hvor fagkompetanse var en yrkeshemmelighet er for lengst forbi. Lurer man på noe, så kan man alltids finne svar, enten her, på andre fora, gjennom kompetanse hos andre båtbyggere lokalt på området, gjennom å spørre spesifikke personer, eller gjennom å lese ting på nett.
- Jeg er under et visst press på å få båten ut på vannet "fortest mulig", men ingen faste tidsfrister - dette tar den tiden det tar, og det er viktigere at ting blir gjort skikkelig enn at båten kommer seg fort i vannet. Jeg betaler selvfølgelig for å ha båten på land her, men den kostnaden har jeg råd til i all overskuelig fremtid.
Og dessuten, det er ikke gitt at alternativet (profesjonell reperasjon av båten) er vesentlig bedre ...
- Det er relativt åpenbart at det lokale firmaet her, som påberoper seg enerett på profesjonell utførelse av arbeid på egen eiendom, mangler både kompetanse og kapasitet til å ta på seg oppdraget.
- Båtvedlikehold er ingen eksakt vitenskap, det er mange ulike meninger om hvordan ting skal gjøres - og det gjelder også profesjonelt, det er ikke gitt at de løsningene et profesjonelt firma kommer frem til alltid er de beste.
-
Det er alltid overraskelser med båt. Kanskje man finner områder med fukt og råte eller annet som medfører merarbeid - dette kan være vanskelig å forholde seg til når et profesjonelt firma har gitt et tilbud og en tidsramme for å fikse ting. Jeg hadde en gjennområtten baug, og har to erfaringer med dét:
- I forfjorgav vi instruks om at teakdekket skulle "flikkes på" - og firmaet gjorde akkurat som de var blitt fortalt. Jeg kan ikke forstå annet enn at de må ha sett at baugen var pill råtten, og at arbeidet de gjorde var meningsløst fordi de nye teakplankene uansett ville løsne, men de rett og slett ignorerte det og gjorde ikke annet enn hva de var blitt fortalt å gjøre.
- Tilsvarende, et år senere var oppdraget å bytte ut hele teakdekket. Heldigvis fant vi et annet firma til å gjøre denne jobben - men når båten er løftet opp på land og inn i en bygning, og hvor jeg har planer og verftet har tidsfrister å forholde seg, og verftet har prosjekter i kø, og hvor man betaler ganske dyrt for profesjonell hjelp, så får man problemer og dillemmaer når man plutselig oppdager at baugen er pill råtten. Det gir problemer for firmaet, så jeg kan forstå at man har et visst motiv for å bare ignorere problemet (det var ikke helt en opsjon i dette tilfellet, situasjonen var så ille at de undret seg over at jeg i det hele tatt hadde greid å seile dit uten mastehavari), og det gir problemer for meg som plutselig må trylle frem flere hundre tusen kroner ekstra (jeg måtte tigge meg til et privat lån). Det er også store muligheter for friksjoner når verkstedet spør etter mer og mer penger, og man har begrensede muligheter til å etterprøve påstandene (og når båten er tatt inn i verftets hangar, så er man prisgitt firmaet som gjør arbeidet. De skulle skifte teakdekket og fant ut at det ville bli dobbelt så mye arbeid som fjerne teakdekket som forventet fordi det gamle dekket var limt fast med epoksy og ville ha betalt for dette - jeg prøvde å protestere, en avtale er en avtale - da ble jeg møtt med "greit nok, vi kan gjøre det til avtalt pris, men vi kommer til å ta det igjen ved å ta dobbel pris på alt annet ekstraarbeid som dukker opp").
- Det må alltid tas avgjørelser, og som kaptein og eier er det i min interesse at jeg er med i loopen. Det er ikke gitt at det beste er "å putte ting tilbake i eksakt den stand det var". Eksempelvis, jeg ba om å få byttet trikolor/ankerlanterne på forrige verkstedsopphold, men glemte å spesifisere årsaken til at jeg ville ha det byttet (i 2022 er det er idioti å ha glødepærer i toppen av masta!) De gjorde akkurat som de var blitt fortalt, byttet ut topplanterna med ei "ny" av akkurat samme modell som den gamle. (Jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt er i salg i 2022 ...).
- Motsatt, som eier kan jeg helt fint velge å "kutte noen hjørner" - det som virkelig drar kostnadsmessig her er å fikse mahogny'en slik at den blir seende eksakt ut som før. Når man senker skuldrene litt og aksepterer at reperasjonene kommer til å bli synlige, så er det plutselig blitt til en relativt enkel oppgave å reparere skadene over vannlinja.
- Som eier og kaptein er det en fordel at jeg lærer meg å kjenner skuta best mulig. Det gjør jeg ikke når jeg setter bort arbeidet.
Det tredje alternativet er å selge båten slik den står og kjøpe en ny. Nei, det ser jeg ikke på som noe alternativ - og dessuten, som sagt, jeg ser ikke på dette som en totalhavarert skute, jeg ser på dette som en skute som har noen få problemer som kan fikses relativt enkelt.