Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Knude said:

For en gammel båtbygger ser løsningen for roraksel tetninger mystisk ut.  I prinsippet bør det være en form for pakkboks eller en gummitettning så lenge avslutningen er under eller nærme vannlinjen.  Synd du ikke har et bilde av oppsettet innvendig før demontering.

 

Uff.  Det er jo ikke umulig at jeg har noe i fotosamlingen, men det betyr i såfall å manuelt scrolle gjennom noen tusen fotos.  Jeg har allerede gjort dét en del ganger for å finne spesifikke bilder.  På forrige verksted ble mye demonert, og han som hadde ansvar for å  sette ting sammen igjen gikk bort (kreft - det er ikke helt ufarlig å jobbe med båtvedlikehold), så jeg måtte gå gjennom fotosamlingen mer enn én gang for å finne bilder av detaljene på rigging, cockpittelt, etc.

 

Uansett, vi har sånn nogenlunde oversikt over hvordan ting er satt sammen og har en plan om å prøvemontere roret, kanskje i løpet av dagen (men det blir regnværsdag i dag også, så vi får se).

 

1 hour ago, Knude said:

Jeg hadde brukt en epoxy primer I et par tre lag over epoxy repprasjoner under vann.

 

Noe slikt som f.eks. "Jotun Barrier"?  Det forekommer meg at begrepet "epoxy primer" (eller grunning, som vi ville sagt på norsk) kan være litt tvetydig, i dette tilfellet er det snakk om "grunning" før bunnstoff.  Jeg har faktisk bestilt noe "epoxy primer", men da i form av ekstra tynn epoxy, ment å penetrere treverket godt og fungere som grunning for neste lag med epoksy :-)

 

Vi har et budsjett, men allikevel ... å bestille 35 liter med Jotun Barrier når det bare er noen få kvadratmeter som skal dekkes, det sitter litt langt inne :-)  Jeg får vel myse og se om de har noen mindre pakninger med noe som ser anvendelig ut lokalt.

 

1 hour ago, Knude said:

Forøvrig ser det ut som du har kontroll på repprasjonene. Når du feller inn tre i skadene er det lurt å tenke limflate (lang konisk flate)

 

Det slo meg at innfellingen burde ha hatt litt vinklede kanter for et par dager siden.  Der vi har freset med fresemaskin er det rette kanter.  Kanskje vi kan lage litt svak vinkling med pussemaskin.  Mannskapet er ikke særlig ivrikg på å vinkle disse kantene.  Nå er det bare snakk om noen millimeter og små biter med mahogny, dekorativt formål, jeg er ikke bekymret for at det ikke skal sitte godt.  Jeg tenker mer på at man kanskje kan få til en litt mindre synlig skjøting med litt vinkling. 

 

1 hour ago, Knude said:

lurt å pusse rett før liming for å forhindre oksidering i overflaten av treverk. Spesielt  mahogny og eik om du bruker det.

 

Takk.  Det visste jeg ikke var viktig, men ... ja, vi pusser relativt rett før liming.

 

1 hour ago, Knude said:

Ny mahogny kan beises om du får stor farge forskjell som må gjøres på bart tre etter liming men før lakk/epoxy.

 

Ja.  Jeg har en liten boks med beis.

 

1 hour ago, index said:

Det ser ut som om det har blitt valgt en litt enkel form for rortetning her. Siden roret likevel må ha en større reparasjon ville jeg ha vurdert å gå for en mer standard løsning med rorhylse med skikkelige tetninger. Om det ender opp med å bygge noen cm mer over eller under båten kan vel neppe ha så mye å si. Det er slett ikke sikkert at bussjåføren som bygget båten var ekspert på rortetninger ...

 

Det er svært lite med marginer her, om det bygges noe oppover eller nedover er jeg redd for at det innebærer en total rekonstruksjon/redesign, det tror jeg er litt utenfor scope nå.  Alternativet er å akseptere at det av og til pipler litt vann inn - legge såpass tykt med epoksy på innsiden at det ikke gjør noe at det av og til pipler litt vann inn, samt prøve å lage noe system slik at det er forutsigbart hvor vannet ender opp.

 

"Lip seal" som jeg fant litt lengre opp i tråden ser forøvrig ikke ut til å bygge ut så mye.  Jeg setter en knapp på at jeg kan montere en slik helt nederst.

 

Var 

tobixen

tobixen

1 hour ago, Knude said:

For en gammel båtbygger ser løsningen for roraksel tetninger mystisk ut.  I prinsippet bør det være en form for pakkboks eller en gummitettning så lenge avslutningen er under eller nærme vannlinjen.  Synd du ikke har et bilde av oppsettet innvendig før demontering.

 

Uff.  Det er jo ikke umulig at jeg har noe i fotosamlingen, men det betyr i såfall å manuelt scrolle gjennom noen tusen fotos.  Jeg har allerede gjort dét en del ganger for å finne spesifikke bilder.  På forrige verksted ble mye demonert, og han som hadde ansvar for å  sette ting sammen igjen gikk bort (kreft - det er ikke helt ufarlig å jobbe med båtvedlikehold), så jeg måtte gå gjennom fotosamlingen mer enn én gang for å finne bilder av detaljene på rigging, cockpittelt, etc.

 

Uansett, vi har sånn nogenlunde oversikt over hvordan ting er satt sammen og har en plan om å prøvemontere roret, kanskje i løpet av dagen (men det blir regnværsdag i dag også, så vi får se).

 

1 hour ago, Knude said:

Jeg hadde brukt en epoxy primer I et par tre lag over epoxy repprasjoner under vann.

 

Noe slikt som f.eks. "Jotun Barrier"?  Det forekommer meg at begrepet "epoxy primer" (eller grunning, som vi ville sagt på norsk) kan være litt tvetydig, i dette tilfellet er det snakk om "grunning" før bunnstoff.  Jeg har faktisk bestilt noe "epoxy primer", men da i form av ekstra tynn epoxy, ment å penetrere treverket godt og fungere som grunning for neste lag med epoksy :-)

 

Vi har et budsjett, men allikevel ... å bestille 35 liter med Jotun Barrier når det bare er noen få kvadratmeter som skal dekkes, det sitter litt langt inne :-)  Jeg får vel myse og se om de har noen mindre pakninger med noe som ser anvendelig ut lokalt.

 

1 hour ago, Knude said:

Forøvrig ser det ut som du har kontroll på repprasjonene. Når du feller inn tre i skadene er det lurt å tenke limflate (lang konisk flate)

 

Det slo meg at innfellingen burde ha hatt litt vinklede kanter for et par dager siden.  Der vi har freset med fresemaskin er det rette kanter.  Kanskje vi kan lage litt svak vinkling med pussemaskin.  Mannskapet er ikke særlig ivrikg på å vinkle disse kantene.  Nå er det bare snakk om noen millimeter og små biter med mahogny, dekorativt formål, jeg er ikke bekymret for at det ikke skal sitte godt.  Jeg tenker mer på at man kanskje kan få til en litt mindre synlig skjøting med litt vinkling. 

 

1 hour ago, Knude said:

lurt å pusse rett før liming for å forhindre oksidering i overflaten av treverk. Spesielt  mahogny og eik om du bruker det.

 

Takk.  Det visste jeg ikke var viktig, men ... ja, vi pusser relativt rett før liming.

 

1 hour ago, Knude said:

Ny mahogny kan beises om du får stor farge forskjell som må gjøres på bart tre etter liming men før lakk/epoxy.

 

Ja.  Jeg har en liten boks med beis.

 

56 minutes ago, index said:

Det ser ut som om det har blitt valgt en litt enkel form for rortetning her. Siden roret likevel må ha en større reparasjon ville jeg ha vurdert å gå for en mer standard løsning med rorhylse med skikkelige tetninger. Om det ender opp med å bygge noen cm mer over eller under båten kan vel neppe ha så mye å si. Det er slett ikke sikkert at bussjåføren som bygget båten var ekspert på rortetninger ...

 



×
×
  • Create New...