Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Komodo said:

Har de virkelig brukt kulelager som opplagring for rorakselen?

Det var det jeg kunne se ... skal undersøke nøyere når roret er tatt ned igjen.

1 hour ago, Komodo said:

Dersom det skal sitte en leppetetning (ofte kjent som simmerring) for å holde dette tett, hva skjer da med kulelageret dersom tetningen begynner å lekke? En foring kan man smøre opp med fett, et kulelager vil ruste fast og skjære seg. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det mang en gang har gått saltvann gjennom der i løpet av de siste årene ... men kulelageret ser ikke rustent ut.

1 hour ago, Komodo said:

Dette hullet tror jeg kanskje jeg ville tatt ut på en litt annen måte. Det kan se ut som om dere har saget ut litt vel mye friskt materiale? Litt sent å si nå, men jeg tror jeg ville saget ut et litt mindre hull, og slipt opp til hele skaden var vekk, og deretter slipt flankene konisk, akkurat som når man sliper opp en skade i et glassfiberskrog. Da hadde du også fått vekk alle skarpe hjørner, som nå vil gi deg en utfordring pga. sammenføyning og spenningsopphopning. 

Jeg så for meg et ovalt hull rundt skaden, og det gjorde mannskapet mitt også.  Tyskeren mente at vi skulle lage det med rette kanter og følge eksisterende linjer mest mulig.  Dersom vi greier å få ting til perfekt, så har han aldeles rett - dette også hvordan tidligere reperasjoner av mahogny'en er blitt utført, bytte ut en liten "plankelengde" i stedet for å lappe et minst mulig hull.  Selv om ting blir langt fra perfekt, kan det også være at man legger mindre merke til det når vi har gjort et forsøk på å følge "plankene".  Et annet argument han hadde var at når vi skal prøve å få en relativt rund utkappet bit til å passe inn i hullet, så er det lett å bli noe forvirret over hvordan det var ment at biten skulle passe, hva som er "opp" og hva som er "ned", eksakt hva som er på topp, etc.

1 hour ago, Komodo said:

Jeg ville vurdert å støpe en glassfiberplate og lime inn, og bare laminere på treverk av riktig sort ytterst for det estetiske. Innsiden er vel uansett malt? 

Ja, og innsiden er også bak et skap, så her trenger vi ikke tenke noe særlig på estetikk.  Mannskapet var også av den oppfatning at det bare er tull å sende avgårde den utkappede biten noe sted.  Det enkleste er klart epoksy og glassfiber.  Takk for innspill.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Komodo said:

1 hour ago, Komodo said:

Dersom det skal sitte en leppetetning (ofte kjent som simmerring) for å holde dette tett, hva skjer da med kulelageret dersom tetningen begynner å lekke? En foring kan man smøre opp med fett, et kulelager vil ruste fast og skjære seg. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det mang en gang har gått saltvann gjennom der i løpet av de siste årene ... men kulelageret ser ikke rustent ut.

1 hour ago, Komodo said:

Dette hullet tror jeg kanskje jeg ville tatt ut på en litt annen måte. Det kan se ut som om dere har saget ut litt vel mye friskt materiale? Litt sent å si nå, men jeg tror jeg ville saget ut et litt mindre hull, og slipt opp til hele skaden var vekk, og deretter slipt flankene konisk, akkurat som når man sliper opp en skade i et glassfiberskrog. Da hadde du også fått vekk alle skarpe hjørner, som nå vil gi deg en utfordring pga. sammenføyning og spenningsopphopning. 

Jeg så for meg et ovalt hull rundt skaden, og det gjorde mannskapet mitt også.  Tyskeren mente at vi skulle lage det med rette kanter og følge eksisterende linjer mest mulig.  Dersom vi greier å få ting til perfekt, så har han aldeles rett - dette også hvordan tidligere reperasjoner av mahogny'en er blitt utført, bytte ut en liten "plankelengde" i stedet for å lappe et minst mulig hull.  Et annet argument han hadde var at når vi skal prøve å få en relativt rund utkappet bit til å passe inn i hullet, så er det lett å bli noe forvirret over hvordan det var ment at biten skulle passe, hva som er "opp" og hva som er "ned", eksakt hva som er på topp, etc.

1 hour ago, Komodo said:

Jeg ville vurdert å støpe en glassfiberplate og lime inn, og bare laminere på treverk av riktig sort ytterst for det estetiske. Innsiden er vel uansett malt? 

Ja, og innsiden er også bak et skap, så her trenger vi ikke tenke noe særlig på estetikk.  Mannskapet var også av den oppfatning at det bare er tull å sende avgårde den utkappede biten noe sted.  Det enkleste er klart epoksy og glassfiber.  Takk for innspill.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Komodo said:

1 hour ago, Komodo said:

1 hour ago, Komodo said:

Jeg så for meg et ovalt hull rundt skaden, og det gjorde mannskapet mitt også.  Tyskeren mente at vi skulle lage det med rette kanter og følge eksisterende linjer mest mulig.  Dersom vi greier å få ting til perfekt, så har han aldeles rett - dette også hvordan tidligere reperasjoner av mahogny'en er blitt utført, bytte ut en liten "plankelengde" i stedet for å lappe et minst mulig hull.

1 hour ago, Komodo said:

• Create New...