Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Blander meg litt inn. 

Pelemark har ingenting med råte å gjøre. Et angrep vil gjøre treverket til svamp i løpet av en måned eller to. Båtbygger Wicksten i Larvik var av den oppfatning at om en båt sakk utenfor Larvik og den ikke ble hevet i løpet av en måneds tid, var det like greit å la den ligge på bånn. Grunnet angrep av pelemark. 

 

Sinkanoder har ingenting med pelemark å gjøre.

 

Tørking: Den gangen jeg bygget på trebåter, var mantraet at treverket burde holde 13 % fuktighet. Det gjaldt bordkledninger etc. Innredning var materialtørken min. 13 %. 

 

Hullet i skroget:

Der ville jeg laget meg et passe stykke av 15 mm kryssfinnér. Risset rundt stykket på skroget. Frest med håndoverfres slik at kryssfinnéren passer eksakt. Brukt fortykket epoylim og skrudd finnéren på plass så epoxyen tyter aller veier. Da er båten tett. Resten blir mer av det kosmetiske slaget. Eksempevis å felle inn en bit tynn mahogny der hullet er over vannlinjen. Så kan man fylle opp hullet på innsiden og legge duk over. Det er en jobb som tar maks to dager inkludert herding.

 

Skeg: Der er det vanskelig å vurdere fra hjemmekontoret. Men jeg ville ansett skeget som den mest utfordrende jobben grunnet råte og pælemark. Trolig ville jeg fornyet hele konstruksjonen. Skeget er en av de viktigste bærekonstruksjonene på hele båten. Uten skeg forsvinner roret ganske kjapt, og man kan risikere å sitte igjen med et hull til sjøen som kan være gi noe bøtter vann inn i minuttet. 

Hulda

Hulda

Blander meg litt inn. 

Pelemark har ingenting med råte å gjøre. Et angrep vil gjøre treverket til svamp i løpet av en måned eller to. Båtbygger Wicksten i Larvik var av den oppfatning at om en båt sakk utenfor Larvik og den ikke ble hevet i løpet av en måneds tid, var det like greit å la den ligge på bånn. Grunnet angrep av pelemark. 

 

Sinkanoder har ingenting med pelemark å gjøre.

 

Tørking: Den gangen jeg bygget på trebåter, var mantraet at treverket burde holde 13 % fuktighet. Det gjaldt bordkledninger etc. Innredning var materialtørken maks 13 %. 

 

Hullet i skroget:

Der ville jeg laget meg et passe stykke av 15 mm kryssfinnér. Risset rundt stykket på skroget. Frest med håndoverfres slik at kryssfinnéren passer eksakt. Brukt fortykket epoylim og skrudd finnéren på plass så epoxyen tyter aller veier. Da er båten tett. Resten blir mer av det kosmetiske slaget. Eksempevis å felle inn en bit tynn mahogny der hullet er over vannlinjen. Så kan man fylle opp hullet på innsiden og legge duk over. Det er en jobb som tar maks to dager inkludert herding.

 

Skeg: Der er det vanskelig å vurdere fra hjemmekontoret. Men jeg ville ansett skeget som den mest utfordrende jobben grunnet råte og pælemark. Trolig ville jeg fornyet hele konstruksjonen. Skeget er en av de viktigste bærekonstruksjonene på hele båten. Uten skeg forsvinner roret ganske kjapt, og man kan risikere å sitte igjen med et hull til sjøen som kan være gi noe bøtter vann inn i minuttet. 



×
×
  • Create New...