tobixen
Den var påstått å være "kaldbakt" da jeg kjøpte den (av en mellommann som kjøpte båten fra konstruktøren, men senere ombestemte seg), og det ble også lovet å være lite problemer med fukt og råte ettersom den var kaldbakt.
Det lille jeg har av byggedokumentasjon tilsier at store mengder epoksy ble brukt under konstruksjon - men når jeg undersøker nøyere ser det ut til å være mindre epoksy enn hva jeg hadde forventet. Det meste er imidlertid forseglet fra begge sider.
Mange steder er det merker etter stifter, platene er stiftet sammen under limeprossessen, når epoksyen er herdet har stiftene blitt trukket ut.
Så vidt jeg har forstått ble det benyttet epoksy fra West Systems - etter hva jeg forstår er dette en av de dyreste epoksy'ene på markedet - kanskje man var sparsommelig på epoksyen under bygging.
Jeg har hatt en god del problemer med fukt og råte. Jeg var lat med vedlikehold de to første årene etter at jeg kjøpte båten - og allerede da jeg tok over var det vel en del arbeid som ikke var tipp-topp utført. Fukt og regn trengte inn gjennom hull i lakken men særlig gjennom teakdekket. Jeg antok at sprekker i naten i teakdekket ikke var så veldig mye å bekymre seg over fordi det uansett var flere lag med ugjennomtrengelig lim og epoksy under ... men der tok jeg veldig feil! Under vannlinjen har jeg også hatt noe skader med vanninntrenging i baugen, og det har vært vanninntrenging pga skader på skegg/ror også. De to foregående vinterene har jeg satt bort vedlikeholdsarbeid - bl.a. ble hele baugen rekonstruert pga massivt med råteskader.
Jeg har møtt konstruktøren én gang, han var ganske misfornøyd/uenig med mange av endringene andre eier gjorde på båten, og han hadde solgt den fordi vedlikeholdsbyrden var alt for stor - men nå skal det også sies at han er perfeksjonist.