Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Neste: skegg.

 

Ett problem her var at en av boltene var skjev.  Det ble foreslått å beskytte den ved å ha på masse muttere, for deretter å slå på den med en hammer.  Genialt, tenkte jeg.   Mannskapet mitt var først litt skeptisk, så litt på gli, men til slutt endte vi opp med denne løsningen - fant et rør som var litt større, og så bare bøyde til:

 

IMG_20230329_134222.jpg.807e893f2a1c4dd54d74da2475db2873.jpg

Det var et til problem her, gjengene var ganske ødelagte på flere av boltene.  Mulig det skyldtes behandlingen over - men mannskapet mitt hadde erfaring med å reparere ødelagte gjenger, så det gikk bra.

 

Skegget har vært et problem lenge.  Jeg har notert meg ekstra friksjon og slitasje som følge av at hele rorsystemet har bøyd seg mer enn hva det skulle når kreftene har vært for store.  Jeg tror det var sommeren 2020 at vi tok båten opp i København, hvorpå jeg hørte fra de som tok opp båten: "your radar is loose".  Jeg skjønte ingenting, helt til jeg så noen dager senere at ror og skegg var i ferd med å løsne.  Jeg har bilder fra dengang da også, men rekker ikke over å lete dem frem nå.  De hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg på verftet der, en venn av meg kunne anbefale en av sine venner som hjalp meg med å klatte på litt epoksy og noen lag med glassfiber - men det fikk ikke vedheft, og holdt sannelig ikke lenge.  Vintersesongen 2020-2021 fikk jeg litt "profesjonell" hjelp, de la en metallkappe rundt skegget for å gjøre konstruksjonen mer robust.  Det hjalp heller ikke så veldig mye.  Vintersesongen 2021-2022 hadde jeg igjen båten på land for vedlikehold, jeg mener bestemt at jeg fikk litt mer "profesjonell" hjelp til å utbedre rorsystemet, men som sagt - da jeg tok den opp nå fant jeg ut at det ikke bare var på grunn av uhellet ved Berlenga at jeg hadde problemer med roret, det var jo til og med pælemark i skegget!

 

Planen nå var å legge godt med epoksy blandet med glassfiberstrø mellom metallkappen og skroget, men mannskapet mitt insisterte på å bruke elastisk lim.  Jeg var skeptisk, men lot ham få viljen - tanken er at det er skruer, muttere og karbonfiber som skal holde konstruksjonen på plass nå, det elastiske limet er bare fyllmasse - og gjør det ellers enklere dersom skegget en gang i fremtiden skal fjernes igjen. 

 

Slik ble det seende ut (merk - det er ikke lagt bunnstoff enda, det meste som er svart her er karbonfiber og ikke bunnstoff):

 

IMG_20230429_110625.jpg.fc35ef3a53358807b2f2c1d049f6983c.jpg

Så må jeg huske på, dersom jeg noensinne skal fjerne skegg, at jeg må lete etter 11 skruer/bolter/muttere og fjerne dem.

IMG_20230429_110633.jpg.3d93dd049fe0f4a670c0e71ab7191f4d.jpg

De er passelig godt innkapsulert, først med elastisk lim, deretter med epoksy blandet med noe fyllstoffer ...IMG_20230429_110638.jpg.ebf94707844dc9c22b6a3244c7f6a8ea.jpgIMG_20230429_110644.jpg.23e86536d27e2d35288041a45514b55f.jpgIMG_20230429_110651.jpg.7388ecbf371137f8664eb6bcc606a35f.jpg

Jeg trodde jeg tok bilder av eposkyen også, men her er det visst et gap frem til jeg har lagt på karbonfiber pluss et ekstra lag med epoksy helt ytterst ... det må fortsatt til noen lag med epoksy og mer pussing før jeg er fornøyd.

IMG_20230508_192516.jpg.97698425ef2a9ae36014ad4956922064.jpgIMG_20230508_192521.jpg.fd57fb7c8f053a7332288b10fd8d98a4.jpg

Jeg skjønner ikke helt hva slags planer mannskapet mitt hadde, men jeg valgte å ta kontrollen når vi kom til karbonfiberen.  Mannskapet er snurt både fordi jeg frarøvet ham arbeidet og fordi jeg lagde rot her, pluss at han antageligvis hadde en klar visjon om hvordan ting skulle være.  Ham om det.  Han er mye bedre enn meg på håndtverksarbeid, men det er ikke alle visjonene hans jeg er like enige i. 

 

Min visjon:

 

  • Viktig å ha såpass mange lag med karbonfiber at karbonfiberen i selv holder disse greiene på plass. 
  • Jeg mener også at det er viktig å bruke lange fibre - klippe store stykker med duk i stedet for å lappe med mange små biter av duk. 
  • Vi har altså opplevd at den forreste delen har løsnet.  Jeg antar at fuktig treverk har noe av skylden - men uansett, viktig å se til at det er tilstrekkelig vedheft for epoksy'en i dette området, at duken sitter godt, og at det sitter fast i et relativt stort areal forran skegget
  • Det er selvfølgelig også viktig å gjøre seg ferdig før epoksyen begynner å herde. 
  • Det er en ubetinget fordel å jobbe med duk mens det er lite vind.  Her blåser det nesten hele tiden - bortsett fra at det ofte er vindstille veldig tidlig på morgenen, og av og til relativt lite vind sent på kvelden.  Så da ble det å stå opp før soloppgang, samt også å jobbe med arbeidslys sent på kvelden.
  • Det er også en fordel å jobbe tidlig på morgenen, mens epoksyen fortsatt er kald - da får man lengre jobbetid. 
  • Siden det er uregelmessige former, er det best å bruke duk som er vevd slik at den lett kan draperes ("twill")

Mannskapet har faste morgenrutiner som inkluderer frokost, kaffe, et par timer forran datamaskinen, og før han kommer seg ut er det allerede varmt og mye vind.  Han hadde planer hvor alt ville blitt ferdig på én dag (jeg har ikke helt oversikt over hvor mange morgener og kvelder jeg har brukt på jobben, men det er signifikant mer enn én).  Og selvfølgelig påstår han at resultatet ville blitt mye bedre enn hva jeg har gjort det.  Jeg antar at han planla å bruke mange små biter, og bruke "vanlig" vevmønster.    Vel, det ville utvilsomt blitt penere om han hadde gjort alt, men jeg tror allikevel at jeg har en mer solid konstruksjon enn hva han ville laget.

 

Jeg har kjørt tre lag med duk, "twill", 160 g/m^2 for hver iterasjon, og det er tre iterasjoner (altså ni lag) som starter et godt stykker forran skegg, samt tre iterasjoner som går et godt stykke ut til siden, samt noen mindre fliker her og der.  Jeg har lekt mye med lego opp gjennom årene - av det har jeg lært at det sikkert er en dårlig idé å først legge masse lag med fiber i båtens lengderetning og deretter masse lag på tvers av lengderetningen - annenhver gang har jeg jobbet i båtens lengderetning og annenhver gang på tvers.  Konstruksjonen bør være ganske så solid.  Det har ikke vært noe problem å drapere denne karbonduken over skegget, men så har jeg lagt "peel-ply" på utsiden, den var også "twill", men i praksis fikk jeg ikke til å legge den på en slik måte at det ikke ble noe som helst luftbobler.  Forhåpentligvis er det ikke luft i selve lamineringen, kun mellom "peel-ply" (som altså skal rives av) og karbonfiberen.

 

Nå blir det noen lag med epoksy, noe nedpussing, jeg har bestilt hvit maling som kan blandes med epoksyen, det blir på de to siste lagene - det er dumt å legge svart bunnstoff på toppen av svart karbonfiber (og bunnstoffet skal være svart).  Jeg kjøper ikke noe "epoksyprimer", men sørger for å gå over med pussemaskin.

 

Det er steder på båten hvor gammelt bunnstoff ramler av sammen med hva som nå enn er under.  Jeg tenker at vedheft er viktig.  Peel-ply'en er genial, den etterlater seg en overflate som er full av porer slik at neste lag får stor overflate å feste seg til - men pussemaskin kan også brukes.  Så er det viktig å vaske godt med aceton også.

tobixen

tobixen

Neste: skegg.

 

Ett problem her var at en av boltene var skjev.  Det ble foreslått å beskytte den ved å ha på masse muttere, for deretter å slå på den med en hammer.  Genialt, tenkte jeg.   Mannskapet mitt var først litt skeptisk, så litt på gli, men til slutt endte vi opp med denne løsningen - fant et rør som var litt større, og så bare bøyde til:

 

IMG_20230329_134222.jpg.807e893f2a1c4dd54d74da2475db2873.jpg

Det var et til problem her, gjengene var ganske ødelagte på flere av boltene.  Mulig det skyldtes behandlingen over - men mannskapet mitt hadde erfaring med å reparere ødelagte gjenger, så det gikk bra.

 

Skegget har vært et problem lenge.  Jeg har notert meg ekstra friksjon og slitasje som følge av at hele rorsystemet har bøyd seg mer enn hva det skulle når kreftene har vært for store.  Jeg tror det var sommeren 2020 at vi tok båten opp i København, hvorpå jeg hørte fra de som tok opp båten: "your radar is loose".  Jeg skjønte ingenting, helt til jeg så noen dager senere at ror og skegg var i ferd med å løsne.  Jeg har bilder fra dengang da også, men rekker ikke over å lete dem frem nå.  De hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg på verftet der, en venn av meg kunne anbefale en av sine venner som hjalp meg med å klatte på litt epoksy og noen lag med glassfiber - men det fikk ikke vedheft, og holdt sannelig ikke lenge.  Vintersesongen 2020-2021 fikk jeg litt "profesjonell" hjelp, de la en metallkappe rundt skegget for å gjøre konstruksjonen mer robust.  Det hjalp heller ikke så veldig mye.  Vintersesongen 2021-2022 hadde jeg igjen båten på land for vedlikehold, jeg mener bestemt at jeg fikk litt mer "profesjonell" hjelp til å utbedre rorsystemet, men som sagt - da jeg tok den opp nå fant jeg ut at det ikke bare var på grunn av uhellet ved Berlenga at jeg hadde problemer med roret, det var jo til og med pælemark i skegget!

 

Planen nå var å legge godt med epoksy blandet med glassfiberstrø mellom metallkappen og skroget, men mannskapet mitt insisterte på å bruke elastisk lim.  Jeg var skeptisk, men lot ham få viljen - tanken er at det er skruer, muttere og karbonfiber som skal holde konstruksjonen på plass nå, det elastiske limet er bare fyllmasse - og gjør det ellers enklere dersom skegget en gang i fremtiden skal fjernes igjen.  Slik ble det seende ut:

 

IMG_20230429_110625.jpg.fc35ef3a53358807b2f2c1d049f6983c.jpg

Så må jeg huske på, dersom jeg noensinne skal fjerne skegg, at jeg må lete etter 11 skruer/bolter/muttere og fjerne dem.

IMG_20230429_110633.jpg.3d93dd049fe0f4a670c0e71ab7191f4d.jpg

De er passelig godt innkapsulert, først med elastisk lim, deretter med epoksy blandet med noe fyllstoffer ...IMG_20230429_110638.jpg.ebf94707844dc9c22b6a3244c7f6a8ea.jpgIMG_20230429_110644.jpg.23e86536d27e2d35288041a45514b55f.jpgIMG_20230429_110651.jpg.7388ecbf371137f8664eb6bcc606a35f.jpg

Jeg trodde jeg tok bilder av eposkyen også, men her er det visst et gap frem til jeg har lagt på karbonfiber pluss et ekstra lag med epoksy helt ytterst ... det må fortsatt til noen lag med epoksy og mer pussing før jeg er fornøyd.

IMG_20230508_192516.jpg.97698425ef2a9ae36014ad4956922064.jpgIMG_20230508_192521.jpg.fd57fb7c8f053a7332288b10fd8d98a4.jpg

Jeg skjønner ikke helt hva slags planer mannskapet mitt hadde, men jeg valgte å ta kontrollen når vi kom til karbonfiberen.  Mannskapet er snurt både fordi jeg frarøvet ham arbeidet og fordi jeg lagde rot her, pluss at han antageligvis hadde en klar visjon om hvordan ting skulle være.  Ham om det.  Han er mye bedre enn meg på håndtverksarbeid, men det er ikke alle visjonene hans jeg er like enige i. 

 

Min visjon:

 

  • Viktig å ha såpass mange lag med karbonfiber at karbonfiberen i selv holder disse greiene på plass. 
  • Jeg mener også at det er viktig å bruke lange fibre - klippe store stykker med duk i stedet for å lappe med mange små biter av duk. 
  • Vi har altså opplevd at den forreste delen har løsnet.  Jeg antar at fuktig treverk har noe av skylden - men uansett, viktig å se til at det er tilstrekkelig vedheft for epoksy'en i dette området, at duken sitter godt, og at det sitter fast i et relativt stort areal forran skegget
  • Det er selvfølgelig også viktig å gjøre seg ferdig før epoksyen begynner å herde. 
  • Det er en ubetinget fordel å jobbe med duk mens det er lite vind.  Her blåser det nesten hele tiden - bortsett fra at det ofte er vindstille veldig tidlig på morgenen, og av og til relativt lite vind sent på kvelden.  Så da ble det å stå opp før soloppgang, samt også å jobbe med arbeidslys sent på kvelden.
  • Det er også en fordel å jobbe tidlig på morgenen, mens epoksyen fortsatt er kald - da får man lengre jobbetid. 
  • Siden det er uregelmessige former, er det best å bruke duk som er vevd slik at den lett kan draperes ("twill")

Mannskapet har faste morgenrutiner som inkluderer frokost, kaffe, et par timer forran datamaskinen, og før han kommer seg ut er det allerede varmt og mye vind.  Han hadde planer hvor alt ville blitt ferdig på én dag (jeg har ikke helt oversikt over hvor mange morgener og kvelder jeg har brukt på jobben, men det er signifikant mer enn én).  Og selvfølgelig påstår han at resultatet ville blitt mye bedre enn hva jeg har gjort det.  Jeg antar at han planla å bruke mange små biter, og bruke "vanlig" vevmønster.    Vel, det ville utvilsomt blitt penere om han hadde gjort alt, men jeg tror allikevel at jeg har en mer solid konstruksjon enn hva han ville laget.

 

Jeg har kjørt tre lag med duk, "twill", 160 g/m^2 for hver iterasjon, og det er tre iterasjoner (altså ni lag) som starter et godt stykker forran skegg, samt tre iterasjoner som går et godt stykke ut til siden, samt noen mindre fliker her og der.  Jeg har lekt mye med lego opp gjennom årene - av det har jeg lært at det sikkert er en dårlig idé å først legge masse lag med fiber i båtens lengderetning og deretter masse lag på tvers av lengderetningen - annenhver gang har jeg jobbet i båtens lengderetning og annenhver gang på tvers.  Konstruksjonen bør være ganske så solid.  Det har ikke vært noe problem å drapere denne karbonduken over skegget, men så har jeg lagt "peel-ply" på utsiden, den var også "twill", men i praksis fikk jeg ikke til å legge den på en slik måte at det ikke ble noe som helst luftbobler.  Forhåpentligvis er det ikke luft i selve lamineringen, kun mellom "peel-ply" (som altså skal rives av) og karbonfiberen.

 

Nå blir det noen lag med epoksy, noe nedpussing, jeg har bestilt hvit maling som kan blandes med epoksyen, det blir på de to siste lagene - det er dumt å legge svart bunnstoff på toppen av svart karbonfiber (og bunnstoffet skal være svart).  Jeg kjøper ikke noe "epoksyprimer", men sørger for å gå over med pussemaskin.

 

Det er steder på båten hvor gammelt bunnstoff ramler av sammen med hva som nå enn er under.  Jeg tenker at vedheft er viktig.  Peel-ply'en er genial, den etterlater seg en overflate som er full av porer slik at neste lag får stor overflate å feste seg til - men pussemaskin kan også brukes.  Så er det viktig å vaske godt med aceton også.

tobixen

tobixen

Neste: skegg.

 

Ett problem her var at en av boltene var skjev.  Det ble foreslått å beskytte den ved å ha på masse muttere, for deretter å slå på den med en hammer.  Genialt, tenkte jeg.   Mannskapet mitt var først litt skeptisk, så litt på gli, men til slutt endte vi opp med denne løsningen - fant et rør som var litt større, og så bare bøyde til:

 

IMG_20230329_134222.jpg.807e893f2a1c4dd54d74da2475db2873.jpg

Det var et til problem her, gjengene var ganske ødelagte på flere av boltene.  Mulig det skyldtes behandlingen over - men mannskapet mitt hadde erfaring med å reparere ødelagte gjenger, så det gikk bra.

 

Skegget har vært et problem lenge.  Jeg har notert meg ekstra friksjon og slitasje som følge av at hele rorsystemet har bøyd seg mer enn hva det skulle når kreftene har vært for store.  Jeg tror det var sommeren 2020 at vi tok båten opp i København, hvorpå jeg hørte fra de som tok opp båten: "your radar is loose".  Jeg skjønte ingenting, helt til jeg så noen dager senere at ror og skegg var i ferd med å løsne.  Jeg har bilder fra dengang da også, men rekker ikke over å lete dem frem nå.  De hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg på verftet der, en venn av meg kunne anbefale en av sine venner som hjalp meg med å klatte på litt epoksy og noen lag med glassfiber - men det fikk ikke vedheft, og holdt sannelig ikke lenge.  Vintersesongen 2020-2021 fikk jeg litt "profesjonell" hjelp, de la en metallkappe rundt skegget for å gjøre konstruksjonen mer robust.  Det hjalp heller ikke så veldig mye.  Vintersesongen 2021-2022 hadde jeg igjen båten på land for vedlikehold, jeg mener bestemt at jeg fikk litt mer "profesjonell" hjelp til å utbedre rorsystemet, men som sagt - da jeg tok den opp nå fant jeg ut at det ikke bare var på grunn av uhellet ved Berlenga at jeg hadde problemer med roret, det var jo til og med pælemark i skegget!

 

Planen nå var å legge godt med epoksy blandet med glassfiberstrø mellom metallkappen og skroget, men mannskapet mitt insisterte på å bruke elastisk lim.  Jeg var skeptisk, men lot ham få viljen - tanken er at det er skruer, muttere og karbonfiber som skal holde konstruksjonen på plass nå, det elastiske limet er bare fyllmasse - og gjør det ellers enklere dersom skegget en gang i fremtiden skal fjernes igjen.  Slik ble det seende ut:

 

IMG_20230429_110625.jpg.fc35ef3a53358807b2f2c1d049f6983c.jpg

Så må jeg huske på, dersom jeg noensinne skal fjerne skegg, at jeg må lete etter 11 skruer/bolter/muttere og fjerne dem.

IMG_20230429_110633.jpg.3d93dd049fe0f4a670c0e71ab7191f4d.jpg

De er passelig godt innkapsulert, først med elastisk lim, deretter med epoksy blandet med noe fyllstoffer ...IMG_20230429_110638.jpg.ebf94707844dc9c22b6a3244c7f6a8ea.jpgIMG_20230429_110644.jpg.23e86536d27e2d35288041a45514b55f.jpgIMG_20230429_110651.jpg.7388ecbf371137f8664eb6bcc606a35f.jpg

Jeg trodde jeg tok bilder av eposkyen også, men her er det visst et gap frem til jeg har lagt på karbonfiber pluss et ekstra lag med epoksy helt ytterst ... det må fortsatt til noen lag med epoksy og mer pussing før jeg er fornøyd.

IMG_20230508_192516.jpg.97698425ef2a9ae36014ad4956922064.jpgIMG_20230508_192521.jpg.fd57fb7c8f053a7332288b10fd8d98a4.jpg

Jeg skjønner ikke helt hva slags planer mannskapet mitt hadde, men jeg valgte å ta kontrollen når vi kom til karbonfiberen.  Mannskapet er snurt både fordi jeg frarøvet ham arbeidet og fordi jeg lagde rot her, pluss at han antageligvis hadde en klar visjon om hvordan ting skulle være.  Ham om det.  Han er mye bedre enn meg på håndtverksarbeid, men det er ikke alle visjonene hans jeg er like enige i. 

 

Min visjon:

 

  • Viktig å ha såpass mange lag med karbonfiber at karbonfiberen i selv holder disse greiene på plass. 
  • Jeg mener også at det er viktig å bruke lange fibre - klippe store stykker med duk i stedet for å lappe med mange små biter av duk. 
  • Vi har altså opplevd at den forreste delen har løsnet.  Jeg antar at fuktig treverk har noe av skylden - men uansett, viktig å se til at det er tilstrekkelig vedheft for epoksy'en i dette området, at duken sitter godt, og at det sitter fast i et relativt stort areal forran skegget
  • Det er selvfølgelig også viktig å gjøre seg ferdig før epoksyen begynner å herde. 
  • Det er en ubetinget fordel å jobbe med duk mens det er lite vind.  Her blåser det nesten hele tiden - bortsett fra at det ofte er vindstille veldig tidlig på morgenen, og av og til relativt lite vind sent på kvelden.  Så da ble det å stå opp før soloppgang, samt også å jobbe med arbeidslys sent på kvelden.
  • Det er også en fordel å jobbe tidlig på morgenen, mens epoksyen fortsatt er kald - da får man lengre jobbetid. 
  • Siden det er uregelmessige former, er det best å bruke duk som er vevd slik at den lett kan draperes ("twill")

Mannskapet har faste morgenrutiner som inkluderer frokost, kaffe, et par timer forran datamaskinen, og før han kommer seg ut er det allerede varmt og mye vind.  Han hadde planer hvor alt ville blitt ferdig på én dag (jeg har ikke helt oversikt over hvor mange morgener og kvelder jeg har brukt på jobben, men det er signifikant mer enn én).  Og selvfølgelig påstår han at resultatet ville blitt mye bedre enn hva jeg har gjort det.  Jeg antar at han planla å bruke mange små biter, og bruke "vanlig" vevmønster.    Vel, det ville utvilsomt blitt penere om han hadde gjort alt, men jeg antar at jeg har en mer solid konstruksjon allikevel.  Jeg har kjørt tre lag med duk, "twill", 160 g/m^2 for hver iterasjon, og det er tre lag som starter et godt stykker forran skegg, samt tre lag som går et godt stykke ut til siden, samt noen mindre fliker her og der.  Konstruksjonen bør være ganske så solid.  Det har ikke vært noe problem å drapere denne karbonduken over skegget, men så har jeg lagt "peel-ply" på utsiden, den var også "twill", men i praksis fikk jeg ikke til å legge den på en slik måte at det ikke ble noe som helst luftbobler.  Forhåpentligvis er det ikke luft i selve lamineringen, kun mellom "peel-ply" (som altså skal rives av) og karbonfiberen.

 

Nå blir det noen lag med epoksy, noe nedpussing, jeg har bestilt hvit maling som kan blandes med epoksyen, det blir på de to siste lagene - det er dumt å legge svart bunnstoff på toppen av svart karbonfiber (og bunnstoffet skal være svart).  Jeg kjøper ikke noe "epoksyprimer", men sørger for å gå over med pussemaskin.

 

Det er steder på båten hvor gammelt bunnstoff ramler av sammen med hva som nå enn er under.  Jeg tenker at vedheft er viktig.  Peel-ply'en er genial, den etterlater seg en overflate som er full av porer slik at neste lag får stor overflate å feste seg til - men pussemaskin kan også brukes.  Så er det viktig å vaske godt med aceton også.



×
×
  • Create New...