Jump to content

4g ruter med tvillingkort

Sommer2022

Recommended Posts

Når jeg satt inn SIM kort i iPad'en min så fikk jeg tilsendt SIM-kort som kun var for nett-tilgang, ikke telefoni. Jeg fikk ikke telefonanrop inn i min mobil når iPaden var på nett.

EDIT: ser dette ble feil. Første sim var av feil type, og forhindret anrop til mobil. Når jeg fikk SIM kun for nett-tilgang ble det bra.

Redigert av Code0 (see edit history)

Det er korrekt som de sier at disse enhetene kan skape trøbbel for innkommende samtaler til din vanlige mobil. Jeg jobber som systemingeniør i en mobiloperatør.

Utfordringen er at routeren kan besvare innkommende anrop til nummeret ditt umiddelbart. Da vil det aldri ringe på din hovedtelefon.

Jeg har Telia, men det er kanskje tilsvarende som OneCall. Oppsettet mitt er som følger:

Hoved-SIM: Står i telefonen. Den ringer når noen ringer:smiley:

Ekstra Data-SIM: Står i trådløs 4G ruter i båten

Ekstra Data-SIM: Står i Laptop PC

Tvilling 1: Står i IPAD. Her har jeg sett at det ringer når telefonen ringer.

(Om sistnevnte: Når jeg er hjemme på WiFi og har slått på en MAC mini for å gjøre et eller annet der, så ringer det på telefonen, Ipad, og Mac Minien. Jeg kan velge hvor jeg vil ta imot samtalen. Så er det vel slik at dette sannsynligvis har noe med apple kontoen å gjøre og hvordan Mac Universet er skrudd sammen ?)

De ekstra SIM kortene mine koster 24,- pr mnd pr stk.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Haha, godt forsøk på å selge mobilt bredbånd. Helt uproblematisk å bestille tvillingsim til telefonen og putte dette i en 4G-router, i hvert fall etter min erfaring. Men nå har jeg datasim (tvillingsim), som tilbys av Telenor og Talkmore. Tips: kjøpt 4G+, vet ikke om 5G routere er å oppdrive til en fornuftig pris. 

Redigert av 5nacks (see edit history)

Jeg har dette dekket på jobben (som er mekanisk industri), så jeg selger ikke SIM kort :smiley:

@PetternG Jeg valgte denne, syntes 5G rutere var fryktelig dyre. Fikk den på tilbud. Den hadde en USB til USB-C kabel, så får strøm fra USB lader/sigaretttenner. Den har også batteri som skal holde (opp til) 24 timer.

Det finnes mange varianter som sikkert er like gode, eller til og med bedre. Bruken vår er litt gjemmekontor på meg, generell datatrafikk og strømming. Det fungerer bra.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/mobilt-bredband/netgear-nighthawk-mr1100-tradlos-gigabit-lte-hotspot/NGMR1100LTE

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Fikk nytt tvilling simkort i sommer til den nye Ipad. Da var han klar på at det måtte være data sim når han ga meg kortet hos Elkjøp. Var gratis å få i butikken. Å koster vel kanskej 20-25kr pr måned(har ikke sjekket)

Var ikke noe snakk om mobilt bredbånd. Dette er Telia hvor jeg har Telia X med fri bruk.

Å har ikke hatt noe ring på Ipad, men bruker Android som mobil.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

dennrick skrev for 16 timer siden:

(Om sistnevnte: Når jeg er hjemme på WiFi og har slått på en MAC mini for å gjøre et eller annet der, så ringer det på telefonen, Ipad, og Mac Minien. Jeg kan velge hvor jeg vil ta imot samtalen. Så er det vel slik at dette sannsynligvis har noe med apple kontoen å gjøre og hvordan Mac Universet er skrudd sammen ?)

Ja, du kan la det ringe på alle enheter med samme Apple ID hvis du vil. Innkommende samtaler til telefonen blir videreformidlet til den/de enhetene du vil videreformidle til.

Det kan gi noen overraskelser når iPaden med kun wifi plutselig får innkommende samtaler, men det er en Apple-funksjon som kan skrus av om man ønsker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...