Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Førstefender said:

Du mistet nesten båten pga "hyssinger", så vanskelig å se all argumentasjonen relevant.

 

Details, details.  :p

 

Det er også et spørsmål om hvor mye kjetting man skal ha.  Det er et anerkjent prinsipp at man bør ha minimum noen meter med kjetting, det ville ha berget meg denne gangen.

 

1 hour ago, Førstefender said:

Aldri opplevd harde rykk og napp i båten med kjetting, tvert imot, den fjærer ganske mye i forhold til tau.

 

Samme her - for den tiden jeg brukte kjetting - men som nevnt, det er uomtvistelig at egenskapene med fjæring og horisontalt drag blir brukt opp dersom vindstyrken blir stor nok, at kjettingen da blir veldig inelastisk, og at det også er nettopp i slike situasjoner at egenskaper som horisontalt drag og fjæring virkelig er viktige.

 

1 hour ago, Førstefender said:

kjetting, men skulle jeg reist på langtur og måtte ligge mye på svai, hadde 70m med overdimensjonert kjetting og vinsj vært på kravlista før avreise.

 

Men er det rasjonelt?  Som jeg nevner i  den lange utredningen min, fordelene med kjetting (bortsett fra gnag på ankertau, må sies) er størst ved norske forhold, ikke like mye på langtur.  Den dagen ankervinsjen plutselig streiker, så er det en stor fordel å slippe å dra opp 200 kg med kjetting for hånd, og/eller en stor fordel å raskt kunne slippe ut anker med tau, uten først å måtte fundere på hvor man finner tau av tilstrekkelig lengde, hvordan tauet skal festes til ankeret, hvordan man får avmontert kjetting, etc.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Førstefender said:

Du mistet nesten båten pga "hyssinger", så vanskelig å se all argumentasjonen relevant.

 

Details, details.  :p

 

Det er også et spørsmål om hvor mye kjetting man skal ha.  Det er et anerkjent prinsipp at man bør ha noen meter med kjetting, det kunne ha berget meg denne gangen.

 

1 hour ago, Førstefender said:

Aldri opplevd harde rykk og napp i båten med kjetting, tvert imot, den fjærer ganske mye i forhold til tau.

 

Samme her - for den tiden jeg brukte kjetting - men som nevnt, det er uomtvistelig at egenskapene med fjæring og horisontalt drag blir brukt opp dersom vindstyrken blir stor nok, at kjettingen da blir veldig inelastisk, og at det også er nettopp i slike situasjoner at egenskaper som horisontalt drag og fjæring virkelig er viktige.

 

1 hour ago, Førstefender said:

kjetting, men skulle jeg reist på langtur og måtte ligge mye på svai, hadde 70m med overdimensjonert kjetting og vinsj vært på kravlista før avreise.

 

Men er det rasjonelt?  Som jeg nevner i  den lange utredningen min, fordelene med kjetting (bortsett fra gnag på ankertau, må sies) er størst ved norske forhold, ikke like mye på langtur.  Den dagen ankervinsjen plutselig streiker, så er det en stor fordel å slippe å dra opp 200 kg med kjetting for hånd, og/eller en stor fordel å raskt kunne slippe ut anker med tau, uten først å måtte fundere på hvor man finner tau av tilstrekkelig lengde, hvordan tauet skal festes til ankeret, hvordan man får avmontert kjetting, etc.



×
×
  • Create New...