tobixen
37 minutes ago, dennrick said:Kjetting (...) vil trekke ankeret slik ankeret er designet for.
5 hours ago, Førstefender said:den ekstra vekten kjetting gir er gullverdt ved svai.
Dette står litt i kontrast til hva som hevdes av både Spade og Rocna.
For å gjenta meg selv: all erfaring med normale norske oppankringer tilsier at det er nyttig med tung ankerkjetting - men når det blåser virkelig hardt, så forsvinner de fleste av de gode egenskapene til kjettingen.
Når det gjelder demping, så har jeg svært sjeldent opplevd signifikante rykk fra ankerkjetting - men jeg har opplevd det, og det var ikke behagelig. Derimot har jeg aldri opplevd signifikante rykk ved oppankring med tau. På den ekstreme siden av skalaen har man en tråd her på båtplassen - jeg finner dessverre ikke tilbake til den - hvor posteren opplevde at baugsprydet knakk ved vinsjing av anker med kjetting under tung sjø. Da snakker vi om kraftige rykk! Jeg tror ikke det ville ha skjedd ved bruk av tau.
Når det kommer til sikkerhet, kjettingen er uovertruffen til å tåle å bli dratt over skarpe stener, den er uovertruffen til å ankre opp med liten svingradius under gode værforhold, og det er ingen tvil om at fjernstyring på ankervinsj kan gi sikkerhetsgevinst (og fjernstyring innebærer vel gjerne kjetting). Så har man også fordelen jeg nevnte med at man av og til kan lære noe om ankringsforholdene ved å lytte på kjettingen - men der stopper det. Blåser det skikkelig kraftig, kan jeg ikke se annet enn at det sikreste er å ha noen meter med kjetting etterfulgt av tau.