Jump to content

Kipor aggregat startar på startgass, men stoppar etter kort tid.

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg har eit 2 kva Kipor aggregat. Aggregatet er ca. 12 år gamalt.

Aggregatet blei kjøpt for å brukast ved bygginga av eit naust, og fungerte fint til det.

Dei ti siste åra har aggregatet berre blitt starta kvart andre eller tredje år.

Eg skifta olja for to-tre år sidan. Då gjekk aggregatet fint.

Aggregatet startar på startgass, går 10-15 sekund før det stoppar.

Fersk bensin.

Det må vel vera eitkvart med bensintilførsla, men kva?

Her er ein annan tråd om Kipor, men det løyser ikkje heilt mitt problem.

Aggregatet er så kompakt at det er vanskeleg å finna filteret.

Eg er takksam for tips.

Støtter førstefender i denne vurderingen.

Av med forgasseren, dysen som sitter mot bunnen av flottørkammeret tettes lett.

Skru den ut, hvis du får f.eks en sytråd gjennom hullet i dysen så roterer du og trekker dysen frem og tilbake på tråden.

Du kan naturligvis bruke kjemikalier eller ultralydbad om du har tilgang på det.

Men ofte er en slik mekanisk rengjøring det som skal til.

Spørs hvor ille forgasseren er... Du kan prøve med mer startgass, en liten dæsj, vent litt til turtallet går litt ned, en dæsj til osv. Klarer du å holde gang i aggregatet på den måten er det HELT SIKKERT forgasseren (der kan også være sikkerhetsfunksjoner som stopper aggregatet om du ikke holder turtallet nær nok der det skal være).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

"kan være"...

Om turtallet avviker mye fra norm vil i alle fall større aggregat stoppe, er kanskje ikke så aktuelt på de der aggregatene. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Vet ikke om problemet er det samme, men jeg har et gammelt Honda-aggregat stående i beredskap. Starter det opp en gang eller to i året bare for å vite.....
Det har de siste 10 årene hatt en tendens til å stoppe etter 20-30 sekunders gange. Dette skjer i alle fall for de første 3 - 4 startene. Deretter går aggregatet til jeg stanser det. Antar at dette også har noe med uren forgasser eller choke å gjøre, men så lenge det kommer seg til slutt har jeg valgt å ikke røre noe. Passer dog på å bytte ut bensinen nå og da.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

SveinHa skrev 28 minutter siden:

"kan være"...

Om turtallet avviker mye fra norm vil i alle fall større aggregat stoppe, er kanskje ikke så aktuelt på de der aggregatene. 

De har et overlastvern (sikrikng) som stanser motoren. Så det blir i praksis samme funksjonen. Uavhengig av startgass. Feil der så vil motoren uansett ikke tenne.

Ask skrev for 2 timer siden:

Om det er feil i forgassaren vil ikkje motoren då gå litt, eller ujamt? 

Ikke om feks nåleventilen henger i lukket stilling. Da er det mulig at det ikke kommer en dråpe bensin inn i forgasseren.

Om aggregatet står lagret i et naust eller på annen måte får "sjøluft" så kan forgasseren irre innvendig.  

Anbefaler deg å ikke bruke trykkluft. Følg rådene du fikk av @Johannes så reparerer du uten å ødelegge.

Rådet jeg har gitt deg i to andre tråder står...

Om du ikke skal bruke en motor på 6mnd så tøm forgassereren.

Mitt Kipor aggregat har modellbetegnelsen Kipor IG2000 Sinemaster og har "intelegent" turtallskontroller. Dersom denne moduler ryker så får du ikke start. I manualen står det at en IKKE skal koble til eller fra mens aggregatet går...

Alltid lurt å oppgi typebetegnelse på utstyr når en starter en tråd.

(slik som reglene også klart krever)

Hei. Takkar. Om det er feil i forgassaren vil ikkje motoren då gå litt, eller ujamt? 

Eg var ikkje i naustet då eg starta tråden. Eg skal sjå etter kva modell generatoren er. 

Generatoren har stått i isolert del i det eine naustet.  

Den lokale mr. Fix It brukar trykkluft når han rensar forgassarar. Kva er faren ved å bruka trykkluft?

Nei. Feil i forgasser kan gi alle mulige feil, fra å gå litt, gå ujevnt, ikke gå..... finn gjerne på mer selv. 
Av med forgasser og rens. Om det er feil i det elektriske, vil det ikke bli gnist på tennpluggen og aggregatet vil ikke starte på bensin, diesel, hydrogen eller hva som helst.

@Jonas

Min ble kjøpt på Netthandel auksjon og det fulgte med en forenklet(så hjemmelaget ut) bruksanvisning på Norsk. Der står det at en ikke skal koble til utstyr mens bryteren står mot "1". 

Min er trolig en av de første som kom til landet. Fant ingen forhandler/importør i Norge. Det dårlige bildet av bryterpanelet stemte ikke med aggregatet i esken.

Har du papirmanual eller elektronisk?

Ask skrev 13 minutter siden:

Hei. Takkar. Om det er feil i forgassaren vil ikkje motoren då gå litt, eller ujamt? 

Trodde jeg hadde svart klart på det.. se under en gang til.

dieselfan skrev 52 minutter siden:

Ikke om feks nåleventilen henger i lukket stilling. Da er det mulig at det ikke kommer en dråpe bensin inn i forgasseren.

Om den får bensin kan den som beskrevet av andre oppføre seg på nær sagt alle mulig måter.

På nettet fant jeg nå dette i en elektronisk manual som gjelder IG2000. Men det står ikke hvilke nummerserie eller produksjonsår dette gjelder..

image_2022-11-17_182542379.png.27dd28ecc48ae2841b9288f6a4fafc05.png

Som du ser anbefaler Kipor enda mer konservativt enn mine "fra 6 mnd"

SveinHa skrev for 5 timer siden:

Du kan prøve med mer startgass, en liten dæsj, vent litt til turtallet går litt ned, en dæsj til osv. Klarer du å holde gang i aggregatet på den måten er det HELT SIKKERT forgasseren

Her glemmer du en viktig ting nemlig bensinpumpe.
Er nok mer sannsynlig det hvis motoren går på startgass

Ask skrev for 2 timer siden:

Den lokale mr. Fix It brukar trykkluft når han rensar forgassarar. Kva er faren ved å bruka trykkluft?

Alle forgassere er ikke like men på generell basis:

* Dersom du setter en blåsespiss inn bensinslangen så kan du rasere nåleventil og sete og ødelegge forgasseren for alltid.

* Dersom du blåser feil retning kan du risikere å tette en passasje for godt istedet for å åpne passasjen.

* Dersom dysene er tette eller delvis tette som følge av korrosjon eller avsetninger så hjelper trykkluft rett og slett ikke en dritt. Så hvorfor bruke det da... 

* For 20 år siden var trykkluft OK til noe fordi bensinen var en annen og fordi det stort sett var mye bedre materialer i forgasserne. I dag er bensinen jalla og det er brukt materialer i gasserne som ikke passer sammen og som klart ikke tåler en dråpe vann... eller smuss.

* Dagens dyser har MYE mindre hull enn for 20-30 år siden. Det er MYE vanskeligere å rense en forgasser i dag enn "føritiden"

Skulle ønske at folk slutter å anbefale folk som ikke er veldig drevne å bruke trykkluft..

Ta av forgasseren forsiktig.

Finn et rent sted hvor ingen deler blir borte og demonter forgasseren.

Vask delene med bensin.

Rens dyser med myke materialer (tråd, fiskesene, pisavabust+++) men IKKE en nål, ståltråd eller noe annet som er av hardere materiale enn dysene

Ultralydvasker er selvfølgelig tingen om en har tilgang..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...