Jump to content

Kipor aggregat startar på startgass, men stoppar etter kort tid.

Ask

Recommended Posts

pipe skrev for 2 timer siden:

Her glemmer du en viktig ting nemlig bensinpumpe.

Det er jeg enig i, tenkte ikke der var pumpe på slike små aggregat.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har en IG700 og en IG2000. Har dessverre ikke serienummer tilgjengelig. De står på hytta på fjellet. Vet heller ikke om det er forskjellige versjoner av IG serien. Mine er av de første som kom. Står i Baluba om sommeren og på fjellet om vinteren..

Begge har denne vakuumopererte bensinpumpen.

2095379072_KiporIGfuelpumpjpeg.jpg.4f0d77321752eea2853b768c58b4b2cf.jpg

Igjen takk for alle svar.

Generatoren er av modell IG 2000.

Eg har tatt laus og drenert forgassaren.

Då starta generatoren på det første draget.

Generatoren går litt ujamnt, og daua etter ca. eit minutt.

Dette skjedde to tre gangar.

Eg hadde ikkje tid til å gjera meir, men eg tenkjer å tømma ut all bensinen, og erstatta bensinen med miljøbensin.

Eg må først kjøpa miljøbensinen.

Det er freistande å berre snu generatoren opp ned, og hella ut bensinen.

Dette er kanskje ein dårleg ide, med tanke på olja?

Under er bilete av generatoren og bensinen.

Som vanleg er somme bilete feil veg.

Generator.jpg

Generator1.jpg

Generator2.jpg

Grufolf skrev 30 minutter siden:

Du må nok demontere forgasseren og rense den. Plukke den fra hverandre i alle smådeler og rengjøre. Dysene er utrolig små og det skal ikke store sakene til før de tetter seg. 

Hei. Er det ikkje best å venta med demontering til det eventuelt viser seg at ny bensin ikkje er nok?

Hevertpumpa var ikkje dumt.

Der ser ut til å være vann i den bensinen i plastboksen. Om du klarer å tappe forgasseren tom så kan det godt være nok for å komme i mål men BARE ny bensin tviler jeg på er nok.

I gamle dager var det vanlig med tappeskrue i flottørhuset men for å få ut vann men på mer moderne forgassere må nok flottørhuset av, evt. kan det være nok å bare løsne bolten som holder huset fast så lekker det aller meste av vann og skitt ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 6 minutter siden:

Der ser ut til å være vann i den bensinen i plastboksen. Om du klarer å tappe forgasseren tom så kan det godt være nok for å komme i mål men BARE ny bensin tviler jeg på er nok.

I gamle dager var det vanlig med tappeskrue i flottørhuset men for å få ut vann men på mer moderne forgassere må nok flottørhuset av, evt. kan det være nok å bare løsne bolten som holder huset fast så lekker det aller meste av vann og skitt ut.

Hei.

Det er enkelt å ta av forgassaren av generatoren. Tre boltar, og nokre slangar.

Eg er litt redd for å "reparera i stykker" om eg opnar forgassaren.

Har det noko for seg å skur av forgassaren, hella/rista ut all bensin, spraya litt med WD40 eller liknande, la forgassaren tørka før eg skrur den på?

Då vil vel alt vatn vera borte?

Jeg var ikke klar over at det satt bensinpumpe på disse aggregatene. Så der er det jo et par ventiler. En slik pumpe skal imidlertid være nokså grove greier i forhold til en forgasser.

Det er jo bare å prøve. Jeg ville heller hatt oppi noe rødsprit, som har stor affinitet til vann, enn å spraye med WD-40. Kan være at det funker. Men det er langt fra sikkert.

Ask skrev 59 minutter siden:

Hei. Er det ikkje best å venta med demontering til det eventuelt viser seg at ny bensin ikkje er nok?

Hevertpumpa var ikkje dumt.

Har hatt en runde med en gressklipper som et annet familiemedlem klarte å fylle vann på. Tappet ned forgasseren og så gikk den en stund. Måtte åpne opp. Da var flottørkammeret fylt med rusk og avleiringer fra vannet. Tørket og rengjorde, forgassere er enkle saker bare man behandler dem forsiktig og teller antall runder på justeringsskruene når man demonterer. Du trenger ikke å være bekymret for å skru den av og demontere

Ask skrev 26 minutter siden:

Eg har tru på at eg skal få til generatoren.

Ja, det er all grunn til å tro at du får den til igjen. Det er enkelt å demontere og rengjøre forgasseren med mindre du har 10 tommeltotter. Jeg er enig i at du kan teste med lurium på tanken først. Jeg har god erfaring med å bruke Alron i bensinen, så du kan prøve med en liten dæsj i tanken.

Ask, det kan ikke være bare-bare når rådene spriker i alle retninger...

Jeg er konservativ når det gjelder kjemikalier som ikke er beskrevet i produktets manual/brukerhåndbok.

Mitt råd er klokkeklart.

Denne motoren er laget for bensin. Hold deg til bensin/miljøbensin.

Selv om alle råd om "tilsetninger" er velmenende og gitt i beste mening, så ville jeg sett bort fra de, fordi:

På ditt aggregat består systemet av en mengde forskjellige deler av metall, "plastikk", gummi og div pakningsmaterialer. 

Jeg har jobbet med "kompatibilitettesting" av materialer mot kjemikalier i 40 år for subsea, topside og onshore installasjoner. Vi har funnet så mange kombinasjoner som er skadelige at for meg så er det enkelt. 

Ikke ødelegg utstyret ditt med å blande inn kjemikalier som ikke produktet ditt er testet for.. (særlig følsomt er membraner og nåleventiler med myktetning)

Norske menn har etter mitt skjønn et sinnsykt forhold til at luriumjalla kan reparere alle skader som de ikke selv skjønner noe av.

Ditt aggregat har trolig to utfordringer.

- du kan synes å ha spor av vann i drivstoffsystemet

- du har latt aggregatet stå for lenge uten å drenere forgasser og har derfor tunge avsetninger etter bensin som har delvis fordampet.

Dersom du ikke hadde prøvd å starte aggregatet, men hadde startet med å drenere ut gammel bensin, hadde du trolig klart deg bra.

Når du gjorde gjentatte startforsøk så dro du trolig vann og gørr inn i dyser og kanaler. 

Det som generelt løser bensin best, er bensin.

Vann er heldigvis ca25% prosent tyngre enn bensin og feller ut og legger seg på de laveste stedene..

Derfor mener jeg at du kan se hvordan tanken er konstruert og vurdere om du kan klare å tappe ut innholdet om du har en tilkobling i bunnen av tanken. 

Om du så flusher slanger og bensinpumpe, og har et rent flotørkammer på forgasseren, har du gode muligheter til å lykkes.

Om du har fått møkk i dysene så er forgasseren enkel å ta av, som du nevner, så får du skru den opp og stake dyser og kanaler med myke materialer som beskrevet tidligere.

Har du andre utstyr med bensinmotor så vurder om du skal adoptere min praksis om å drenere hver 6mnd... det tar ikke lang tid når en kommer inn i rutinen  :wink:

(Hadde du startet med å drenere aggregatet, og sett vann i koppen, så hadde du ikke gjort startforsøk, også hadde du ikke fått problemer..)

Ask skrev for 6 timer siden:

Det er freistande å berre snu generatoren opp ned, og hella ut bensinen.

Dette er kanskje ein dårleg ide, med tanke på olja?

Sikkert en passende anledning å bytte olje mens du er i gang , om du tapper den av først så bør det ikke komme for mye på avveie.   Men når ting har vært i "feil vinkel" så venter jeg alltid med oppstart slik at evt oljerester får renne tilbake dit de skal.    Men sikkert tryggest å pumpe ut bensinen som nevnt lenger opp.    Jeg bruker også å flushe med en skvett rødsprit for å få med siste vanndråpene  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 time siden:

Men sikkert tryggest å pumpe ut bensinen som nevnt lenger opp.

Sliter med å se hvorfor det er en bedre metode enn å takke ut i bunn av tank.

En får ikke sugd ut av slangene med en slik pumpe i tanken, og slangene er det mange av... så håper du vil dele de opplagte fordelene.

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Ask, det kan ikke være bare-bare når rådene spriker i alle retninger...

Jeg er konservativ når det gjelder kjemikalier som ikke er beskrevet i produktets manual/brukerhåndbok.

Mitt råd er klokkeklart.

Denne motoren er laget for bensin. Hold deg til bensin/miljøbensin.

Selv om alle råd om "tilsetninger" er velmenende og gitt i beste mening, så

(Hadde du startet med å drenere aggregatet, og sett vann i koppen, så hadde du ikke gjort startforsøk, også hadde du ikke fått problemer..)

Sorry, visste ikke at flotørhuset sannsynligvis er i plastikk som ikke tåler å bli vasket i sprit. 

Jeg hadde et billig-aggregat på fjellet i fem år. Det eneste jeg gjorde var å stenge bensinkranen og la motoren kjøre seg tom for bensin. Startet problemfritt. 

dieselfan skrev 1 time siden:

En får ikke sugd ut av slangene med en slik pumpe i tanken, og slangene er det mange av... så håper du vil dele de opplagte fordelene.

ikke alt man får med seg, tappe fra bunn er jo det beste for å få ut mest mulig gruffEn får ikke sugd ut av slangene med en slik pumpe i tanken, og slangene er det mange av... så håper du vil dele de opplagte fordelene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei.

Jeg har et slikt aggregat, det heter riktignok Gebe, men tror det er likt oppbygget.

Stoppknappen er både elektroswitch og bensinkrane. slangene er mildt sagt dårlig kvalitet, så de blir harde og tetter dåerlig rundt nipplene i tillegg. jeg endte opp med å koble ut bensinkrana på stoppknappen på mitt, og sette på nye slanger. da ble det bra. men nå sterter det ikke igjen, så jeg følger med her.

Ellers så kjøpte jeg en helt ny kantklipper i sommer, fyllte på bensin fra i fjor. helt blank og fin, så ikke antydning til urenhet, men ikke F,,, om den ville starte. Så jeg hellte ut bensinen og fyllte på ny. Vipps, da starta den på første draget. Så min konklusjon er at dagens bensin er ikke slik den var før! den er ferskvare og bør lagres minst mulig.

Hei.

Etter at eg har drenert forgassaren nokre gonger så gjekk generatoren ok, men berre med choken på.

Eg har ei hevertpumpa med blæra på slangen, slik som på påhengsmotortankar.

Pumpa virka sjølvsagt ikkje. Då gjekk det ein f i meg, og eg snudde generatoren opp ned eit halvt minutt.

Ein kompis har kjøpt ny mijøbensin til meg. Eg prøver den i morgon. Om ikkje det funkar tek får eg demontera forgassaren. Eg har ein kompis som har ultralydbad. Eg får eventuelt snakka fint med han.

Når det gjeld slangar etc, så er generatoren så innkapsla at det er vanskeleg å koma til ting.

Eg føl råda dine Dieselfan, og held meg unna lurium. Det er òg dårleg med lurium tilgjengeleg her på bygda.

Lurehistoriar er det derimot fleire av....

Ask

@Smileyregner med at det er et Honda EU 2 eller 2,2,du har? Grunnen til at det stopper etter oppstart å du må starte 3-4 ganger før det går som det skal er at det er for lite olje på det, jeg har et EU 2 og det oppfører seg helt som du beskriver hvis det er lite olje på det. Problemet har vært oppe her på BP før. 

dude skrev 1 time siden:

Ellers så kjøpte jeg en helt ny kantklipper i sommer, fyllte på bensin fra i fjor. helt blank og fin, så ikke antydning til urenhet, men ikke F,,, om den ville starte. Så jeg hellte ut bensinen og fyllte på ny. Vipps, da starta den på første draget. Så min konklusjon er at dagens bensin er ikke slik den var før! den er ferskvare og bør lagres minst mulig.

Den erfaringen er det veldig mange klare tilbakemeldinger på fra alle slags utstyr med både 2T, 4T og wankel... så det er nok klokt å legge opp bruk og vedlikeholdsplan deretter, for å unngå for mye :sweat:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...