Jump to content

Krabbefiske som yrke, tips?

Mos85

Recommended Posts

Jeg er en voksen dame som kunne tenkt meg å gjøre noe helt nytt. Nemlig fiske krabbe. Jeg får en grei liten sjark under 8 meter til en fin pris om jeg vil, av bekjente. Den båten er blitt brukt til juksefiske og selges uten utstyr. 

Lurer på om det er andre her som gjør dette, eller vet av noen som gjør det? 
Hva kan man forvente? Hvor mange teiner bør man ha? Hvor mye kan man forvente å få i snitt pr dag (kg) og er dette et helårsyrke eller sesong?

Håper noen kan opplyse meg. 

2 minutes ago, Bårdp said:

Krabber er det vel nokk av der. Men finn nå først ut om du får avsetning på de. Vet det var noen som drev med teiner i Vestfjorden men sluttet med det på grunn av avsetningsproblemer.  

ja man må jo ha et sted å levere!!   er vel stort sett søringer som spiser krabbe!! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mos85 skrev 58 minutter siden:

Det skal åpne et mottak der etter hvert. 
Men hvor mye krabbe man kan forvente å få i en teine eller hvor mange teiner en vanlig sjarkfisker pleier å sette alene har jeg ingen peiling på. 

Her finner du mye god info om taskekrabbe fangst (for det er taske krabber du tenker på ?)

https://www.surofi.no/media/1329/handbok-taskekrabben-2005-mf.pdf

Se spesielt kapittel 2 "sortering og kvalitet". Det er jo ikke slik at du kan levere alle krabber du klarer å fange. De må ha en viss kvalitet. Kvalitet er både sted og sesong betont, men selv når disse parametere klaffer max er det ett vist utkast.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

150-200 teiner er en god start. 5-8kg per teine vil jeg regne som god fangst. Trask på kaia og forhør deg, men sesongen er vel akkurat over. Er jo komt krav om råtnetråd for yrkesfiskere også, det er en del som synes dette blir mye arbeid. De holder ikke sesongen ut på så grunt vann har jeg lest, så de må skifte opp til flere ganger i sesongen.

Jannmar skrev 1 minutt siden:

2 mann på 1 sjark. 1800 teiner.

Vet ikke om det er normalt, men slik er det noen jeg vet driver.

Skal ikke si for mye uten å vite direkte hvordan de driver på, men da kan de ikke få mye krabbe per teine. Ikke har du tid å flytte de til bedre plasser heller. Normalen på helgeland er ikke mer enn 500 på 2-3 mannsbåter, det er noen som strekker det lenger men 1800 er ikke hensiktsmessig. Krepseteiner ja, men ikke på krabben.

Jannmar skrev 1 minutt siden:

Sorry.

Jeg har husket feil og blitt korrigert.

Det riktige er 1200 teiner.

1200 ja, det er fortsatt mange. Men mere realistisk å drive fornuftig. Høyt tempo er det uansett :thumbsup:  Bare å ta av seg hatten. 

Feks så kan en 1 manns sjark drive med 180 teiner, dra 90 for dag. Kommer fort inn med 500-700kg krabbe per dag i snitt. Kanskje mer også. Da gjør du deg gode penger på en sesong. 

viktigste er å rigge båten så man står helt uten fare for å vikle seg inn i tau ved setting. Det er ingen arbeidsplass som er så risikofylt som en 1-manns teinebåt. 

Takk for mange svar. Jeg synes det virket litt interessant når det blir et eget krabbemottak i området. 
Jeg har ikke erfaring fra dette men er ikke ukjent med å kjøre litt mindre båter som 26 fot og nedover. 
Med en teinehaler (??) tror jeg at krabbefiske kan være litt fysisk lettere enn å drive med tung fisk og bløgging/sløying. Men det er hva jeg tror. 
Men krabbe, er det kun sesong eller helårs?

Mos85 skrev for 11 timer siden:

Takk for mange svar. Jeg synes det virket litt interessant når det blir et eget krabbemottak i området. 
Jeg har ikke erfaring fra dette men er ikke ukjent med å kjøre litt mindre båter som 26 fot og nedover. 
Med en teinehaler (??) tror jeg at krabbefiske kan være litt fysisk lettere enn å drive med tung fisk og bløgging/sløying. Men det er hva jeg tror. 
Men krabbe, er det kun sesong eller helårs?

Det kan være tungt nok med teinefiske. Teinene er ofte tunge og man må løfte de både en og to ganger før dagen er over. Men man kan jo rigge båten for å lette arbeidet selvfølgelig. 

nå vet jeg ikke hvordan mottaket vil ha krabben, men hitramat skal jo ha den sortert i kasser. Så da må kassene løftes, gjerne både en og to ganger før dagen er over :p men det handler om å tenke ut smarte løsninger for din båt. 

sesongen starter ofte i juni en gang, og avsluttes ila november. Typisk for trøndelag/helgeland ihvertfall. 

du som bor i lofoten burde absolutt hatt juksarigg også, for å få tatt torskekvoten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...