Mos85 Startet 17.November.2022 Del på Facebook Startet 17.November.2022 Jeg er en voksen dame som kunne tenkt meg å gjøre noe helt nytt. Nemlig fiske krabbe. Jeg får en grei liten sjark under 8 meter til en fin pris om jeg vil, av bekjente. Den båten er blitt brukt til juksefiske og selges uten utstyr. Lurer på om det er andre her som gjør dette, eller vet av noen som gjør det? Hva kan man forvente? Hvor mange teiner bør man ha? Hvor mye kan man forvente å få i snitt pr dag (kg) og er dette et helårsyrke eller sesong? Håper noen kan opplyse meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Kommer jo helt an på hvor du har tenkt og drive med dette fisket. Sitér dette innlegget Link to post
Mos85 Svart 17.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2022 5 minutes ago, Bårdp said: Kommer jo helt an på hvor du har tenkt og drive med dette fisket. Åh, jeg tenker i Lofoten da det er der jeg bor. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Men da er det jo lett for deg å finne noen der oppe som holder på med slikt fiske og som kan gi deg gode råd. Du bor jo midt i smørøyet jo. Lykke til. Tidligere har det vært flere på dette forumet som hadde planer om slikt fiske men gudene vet hvordan det gikk.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Krabber er det vel nokk av der. Men finn nå først ut om du får avsetning på de. Vet det var noen som drev med teiner i Vestfjorden men sluttet med det på grunn av avsetningsproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 2 minutes ago, Bårdp said: Krabber er det vel nokk av der. Men finn nå først ut om du får avsetning på de. Vet det var noen som drev med teiner i Vestfjorden men sluttet med det på grunn av avsetningsproblemer. ja man må jo ha et sted å levere!! er vel stort sett søringer som spiser krabbe!! hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mos85 Svart 17.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2022 Det skal åpne et mottak der etter hvert. Men hvor mye krabbe man kan forvente å få i en teine eller hvor mange teiner en vanlig sjarkfisker pleier å sette alene har jeg ingen peiling på. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Hvis du begynner helt fra null, så er det vel en god del investeringer og jobbing med båt før 1. teine kan kastes på sjøen. Og hvis du ikke har noe som helst erfaring med fiske og håndtering av båt så er vel det første du må gjøre å være med en erfaren krabbefisker en tid, tror nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Mos85 skrev 58 minutter siden: Det skal åpne et mottak der etter hvert. Men hvor mye krabbe man kan forvente å få i en teine eller hvor mange teiner en vanlig sjarkfisker pleier å sette alene har jeg ingen peiling på. Her finner du mye god info om taskekrabbe fangst (for det er taske krabber du tenker på ?) https://www.surofi.no/media/1329/handbok-taskekrabben-2005-mf.pdf Se spesielt kapittel 2 "sortering og kvalitet". Det er jo ikke slik at du kan levere alle krabber du klarer å fange. De må ha en viss kvalitet. Kvalitet er både sted og sesong betont, men selv når disse parametere klaffer max er det ett vist utkast. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bruflaat Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Fløtt te finnmark, store rødkrabba er mye bedre å fiske på! Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 150-200 teiner er en god start. 5-8kg per teine vil jeg regne som god fangst. Trask på kaia og forhør deg, men sesongen er vel akkurat over. Er jo komt krav om råtnetråd for yrkesfiskere også, det er en del som synes dette blir mye arbeid. De holder ikke sesongen ut på så grunt vann har jeg lest, så de må skifte opp til flere ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Mos85 skrev for 2 timer siden: Men hvor mye krabbe man kan forvente å få i en teine eller hvor mange teiner en vanlig sjarkfisker pleier å sette alene har jeg ingen peiling på. 2 mann på 1 sjark. 1800 teiner. Vet ikke om det er normalt, men slik er det noen jeg vet driver. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Jannmar skrev 1 minutt siden: 2 mann på 1 sjark. 1800 teiner. Vet ikke om det er normalt, men slik er det noen jeg vet driver. Skal ikke si for mye uten å vite direkte hvordan de driver på, men da kan de ikke få mye krabbe per teine. Ikke har du tid å flytte de til bedre plasser heller. Normalen på helgeland er ikke mer enn 500 på 2-3 mannsbåter, det er noen som strekker det lenger men 1800 er ikke hensiktsmessig. Krepseteiner ja, men ikke på krabben. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 (redigert) Timmeeh skrev for 3 timer siden: men 1800 er ikke hensiktsmessig. Hadde det ikke vært hensiktsmessig, hadde de ikke gjort det. Redigert 17.November.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 (redigert) Jannmar skrev for 3 timer siden: 2 mann på 1 sjark. 1800 teiner. Vet ikke om det er normalt, men slik er det noen jeg vet driver. Sorry. Jeg har husket feil og blitt korrigert. Det riktige er 1200 teiner. Redigert 17.November.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Jannmar skrev 1 minutt siden: Sorry. Jeg har husket feil og blitt korrigert. Det riktige er 1200 teiner. 1200 ja, det er fortsatt mange. Men mere realistisk å drive fornuftig. Høyt tempo er det uansett Bare å ta av seg hatten. Feks så kan en 1 manns sjark drive med 180 teiner, dra 90 for dag. Kommer fort inn med 500-700kg krabbe per dag i snitt. Kanskje mer også. Da gjør du deg gode penger på en sesong. viktigste er å rigge båten så man står helt uten fare for å vikle seg inn i tau ved setting. Det er ingen arbeidsplass som er så risikofylt som en 1-manns teinebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Min forlengst avdøde far drev på med krabbeteiner på 70 tallet. 50 tunge treteiner som ble dratt opp med håndmakt hver dag. Om kveldene var det utpå med rundsnik for å skaffe sei til agn. Og motoren var en Sabb semi 5-9. Ja det var tider det.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 12 år siden dette da, men her er det 3 mann, ca 40 fots sjark og 1020 teiner: https://www.ranablad.no/nyheter/landets-beste-krabbefiskere/s/1-93-5382806 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mos85 Svart 17.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2022 Takk for mange svar. Jeg synes det virket litt interessant når det blir et eget krabbemottak i området. Jeg har ikke erfaring fra dette men er ikke ukjent med å kjøre litt mindre båter som 26 fot og nedover. Med en teinehaler (??) tror jeg at krabbefiske kan være litt fysisk lettere enn å drive med tung fisk og bløgging/sløying. Men det er hva jeg tror. Men krabbe, er det kun sesong eller helårs? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.November.2022 Del på Facebook Svart 18.November.2022 sesong på helgelandskysten iallefall. Sommer/høst? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Timmeeh Svart 18.November.2022 Del på Facebook Svart 18.November.2022 Mos85 skrev for 11 timer siden: Takk for mange svar. Jeg synes det virket litt interessant når det blir et eget krabbemottak i området. Jeg har ikke erfaring fra dette men er ikke ukjent med å kjøre litt mindre båter som 26 fot og nedover. Med en teinehaler (??) tror jeg at krabbefiske kan være litt fysisk lettere enn å drive med tung fisk og bløgging/sløying. Men det er hva jeg tror. Men krabbe, er det kun sesong eller helårs? Det kan være tungt nok med teinefiske. Teinene er ofte tunge og man må løfte de både en og to ganger før dagen er over. Men man kan jo rigge båten for å lette arbeidet selvfølgelig. nå vet jeg ikke hvordan mottaket vil ha krabben, men hitramat skal jo ha den sortert i kasser. Så da må kassene løftes, gjerne både en og to ganger før dagen er over :p men det handler om å tenke ut smarte løsninger for din båt. sesongen starter ofte i juni en gang, og avsluttes ila november. Typisk for trøndelag/helgeland ihvertfall. du som bor i lofoten burde absolutt hatt juksarigg også, for å få tatt torskekvoten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.