Jump to content

Omdøping av båten, - overtro??

Haber

Recommended Posts

Jeg har vurdert å døpe om båten som vi kjøpte i sommer. Båt og eier er 45/50+ og heter "Tequila" (båten altså) - litt for hippt synes både jeg og rederinnen. Har hørt og lest masse om forskjellige forferdelighetr som kan vederfares en "omdøpt" båt. Fant heldigvis vedlagte seremonimanuskript som ser ut for å være brukbart. Før jeg går til det alvorlige skritt å "omdøpe" båten ber jeg om uttalelser fra forsamlingen vedr. manuskript og navnebytte fra "Tequila" til "Aquila"

Seremoni for omdøping av båten

fritt oversatt fra John Vigor (engelsk)

Jeg kjenner en mann i Florida som fortalte meg at han hadde eid 24 forskjellige båter som han hadde gitt nye navn..

"Førte dette til noe ulykke for deg?" spurte jeg.

"Ikke noe jeg merket," sa han. "Du tror vel ikke på gammel overtro, gjør du?"

Vel, - jo det gjør jeg for så vidt. Og dette er jeg nok ikke alene om. Det har vel ikke noe med overtro gammel å gjøre, det har vel mer med å være veldig forsiktig! Dette har med noe av det mest grunnleggende mht skikkelig sjømannskap å gjøre. Og jeg er vel ikke alene om slike anfektelser?!

For noen år siden ønsket jeg å skifte navn på en 31 fots seilbåt som jeg hadde kjøpt fra ”Our Way” til ”Freelance”. I denne forbindelse lette jeg etter en eller form for ”formell seremoni” for å ”gjendøpe” båten. En seremoni som kunne slette alt av spor fra fortiden. Jeg leste alt av bøker jeg kom over, men ingen av dem gav meg de svar jeg lette etter. Jeg lærte imidlertid noe svært viktig, denne prosessen bør innholde 5 viktige elementer: en anmodning, uttrykk for takknemlighet, en tillatelse, en videreføring og en skjenk. Utfra dette skrev jeg min egen kortvariant. Min egen gjendåps-seremoni. Og denne seremonien fungerte perfekt. “Freelance” førte meg og min famile trygt tusener av mil til havs, både nord og sør for ekvator, og vi opplevde all form for lykke hele tiden. Ganske nylig benyttet jeg av samme seremonien for å skifte navn fra “Zephyr” til “Tagati” som er et ord som for Zuluer betyr “magisk” eller “forhekset”. Vi håper at hun seiler som en heks når hun blir sjøsatt neste sommer etter en omfattende opp-pussing.

Jeg vil gi deg den nøyaktige ordlyden av omdøpingsprosessen, men først av alt må du fjerne absolutt alle fysiske spor av båtens “gamle” navn. Ta båtens gamle loggbok på land, sammen med andre dokumenter, bøker, kart (eller gjenstander) som er merket med det gamle navnet. Det er viktig at du er “nådeløs” i denne sammenheng, - puss vekk det gamle navnet fra livbøyer, akterspeil, jolle og f. eks årer. Ja det stemmer, - puss det vekk!!!

Å overmale holder ikke i denne sammenheng. Du må erkjenne at du nå har å gjøre med sterke krefter. Så dersom det gamle navnet er gravert eller etset et eller annet sted på båten så holder det ikke å forsøke å fjerne det, du må sparkle, pusse og male. Og for Guds skyld vent med å ta ombord noe som helst som bærer det nye navnet før “omdøpningen” er behørig gjennomført!! Ellers utfordrer du skjebnen på alvor!!

Hvordan du gjennomfører selve seremonien er helt opp til deg. Dersom du er av den mer teatralske typen og liker maksimal oppmerksomhet i båtklubben eller båthavnen så er virkelig tiden inne for å iføre seg blazer`n og skipperluen. Men dersom du derimot synes at er selve seremonien er litt “på kanten” og at det eneste som får deg til å la være å gjennomføre selve ”omdøpingen” er at du rett og slett er livredd for hva som kan skje i fremtiden er det helt OK. Hovedsaken er at seremonien blir gjennomført. Du kan du krype under dekk og mumle ritualet stille for deg selv. Det viktigste er at ordene må sies ”høyt”!

En diskret måte å gjøre dette på er å sitte i cockpiten med det skrevne ritualet skjult i en avis, mens du later som du leser høyt for rederinnen av dagens nyheter. Selve høydepunktet i seremonien, frigivelsen, må finne sted i baugen. På samme måte som med navneseremonien. Merk deg at det er to viktige ting som du bør unngå I denne forbindelsen, 1. Billig champagne (og la vær å prøv å spare noe til egen fortæring).Sørg for å kjøpe mer til egen forlystelse!! Bruk for all del ”dråper” av absolutt høyeste kvalitet i begge henseende både for å skylle over baugen og strupen. Sørg for all del for at båten får brorparten. Noe av det som ”havgudene” avskyr mest av alt er smålighet, så slå litt stort på det i denne anledning.

Hvor lang tid bør det gå mellom ”navnefjerningsprosessen” og nydåpen??? Det finns ikke noe eksakt ”tidsskjema. Du kan gjennomføre ”nydåpen” umiddelbart etter ”navnefjerningen”. Personlig foretrekker jeg å vente minst 24 timer mellom de to prosessene slik at eventuelle sendrektig e ånder kan få tid på seg til å forlate skuta. (Se manuskriptet som følger)

I etterkant

Nå er tiden kommet for å “sprette korken”, rist flasken godt og sørg for at absolutt hele innholdet fra flasken skylder over baugen på båten. Når denne seremonien er gjennomført kan du med god samvittighet gå under dekk og nyte innholdet av den andre flasken selv. Nylig fortalte en seiler meg at han overså fullstendig å gjennomføre den viktige midlertidige navneprosessen, noe som medførte at båten hans tok fyr. Uflaks, nei – han var rett og slett uforsiktig! Han døpte om båten, men glemte den viktige mellomprosessen og seremonien, - noe som førte til at han fikk som fortjent.

Av - døpings Seremoni

”Med full respekt for alle som tidligere har seilt med dette skip, og med respekt for alle som kommer til å seile med dette skip i fremtiden, ber vi havgudene og vindgudene å velsigne oss i dag.

Mektige Neptun, hersker over alle farvann, og mektige Aeolus, vokter over alle vinder:

Vi skjenker dere en stor takk for all beskyttelse dere så langt har tilført dette fartøy. Og vi er takknemlige for at hun alltid har funnet trygg kurs gjennom storm og stille fra havn til havn.

Så, derfor, ber vi i all ydmykhet om at navnet som dette fartøy så langt har vært kjent som "Tequila", slettes og fjernes fra deres lister.

"Videre, ber vi om at når hun på nytt får beskyttelse under et nytt navn, vil hun nyte godt av de samme privilegier som tidligere.

"Til gjengjeld overlater vi dette skip i deres varetekt, I full fortrolighet til at hun vil være underlagt de ---- lover som er pålagt av havets og vindenes guder.

"Som en konsekvens av dette, og med beste vilje, forsegler vi denne pakten med følgende offer, i full overensstemmelse med havets ritualer.”

Dåps - seremonien

Etter at båten er “avdøpt” trenger du bare å “omdøpe” den ved å bruke den samme tradisjonelle dåps - seremonien som Dronning Sonja:

Knus en flaske champagne og si som følger: ”Jeg døper deg herved for "Aquila" måtte hell og lykke følger deg og ditt mannskap på all din ferd!”

Er denne fremgangsmåten å anbefale :crazy:

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Det finnes vel knapt noen yrkesgrupper som er mer overtroiske enn sjøfolk?

La meg ta noen eksempler:

Ombord i min skute er det strengt forbud å nevne navn på en viss fugl, selv om man skulle være så heldig å se den under seilas. Hint, i Bodø kan man bli medlem i xxxxxxxklubben. Ytterligere hint, denne fuglen har kraftige klør, og et alldeles utmerket syn. (Tilliks med fartøyets befalhaver)

Videre er det am strengsten verboten å nevne navn, eller omtale, et visst hovdyr, denne typen dyr har som vane å delta i galopp- og travløp.

Det finnes også en type apparatur som man kan slå opp for å beskytte ens legeme mot nedbør i form av regn og snø, dette apparatur er strengt forbudt (skutt blir den...) å slå opp ombordt i mitt fartøy.

Under masten ligger det selvsagt en mastemynt, regenten ligger med hodet opp, og videre med skallen vendt forover. Dette siste er jeg noe usikker på, altså regentens stilling, men mastemynt, ja det har jeg!!!!!

Disse regler håndheves på det aller strengeste, man fifler ikke med Kong Neptun og hans innfall! Nemlig!

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Under masten ligger det selvsagt en mastemynt, regenten ligger med hodet opp, og videre med skallen vendt forover. Dette siste er jeg noe usikker på, altså regentens stilling, men mastemynt, ja det har jeg!

Mastemynten skal helst være av sølv, til nød av kobber. Dermed er det naturlig å spørre folket på båtplassen om dette er så lurt dersom man har mast eller skrog av aluminium?

Uansett, overtro er ikke noe man tuller med.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Har hørt fra eldre sjøfolk og dermed gjorde dette da vi foretok en stor sermoni i gjestehavna i Horten .

Hadde navnplater med gammle navnet og døpte båten med sjammpis sammtidig som platene med gammlenavnet blei sjenket havet . Dermed fikk havet det gammle navnet og vi ga skuta et nytt navn .

Veit ikke hvor riktig /galt dette er , men har hørt dette av gammlekara og trur derfor at det kan være en riktig måte å gjøre det på .

Vi hadde fadder ,masse venner og familie og taler fra fadder og av andre familiemedlemmer . det skal sies at det gammle navnet var Whisky , som dem fleste ikke menta passet vår båt så navnet blei som kjent Tine II .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er denne fremgangsmåten å anbefale :crazy:

Jeg har skumlest igjennom, og for meg ser det greit ut. Om det er en seilbåt som skal omdøpes tror jeg ikke jeg ville gambla, men lagt inn ett par linjer med litt oppmerksomhet til de 4 Vind-gudene. (mulig jeg overså dem?)

Jeg var igjennom tilsvarend for 5 år siden, og det har gått bra siden!

Til de som snakker om overtro har jeg bare en ting å si; Blasfemi! Man skal ikke spøke med sånt!

Ombord hos oss holdes alt av regelverk i hevd, og det er ikke reint lite.

Divemaster, LK6647, thor, Sigurd, TINE II, sjøtummel og LA3939

Takk for tips og utdypende forklaringer som kommer til nytte ved omdøping av båten til våren :flag:

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Det finnes vel knapt noen yrkesgrupper som er mer overtroiske enn sjøfolk?

La meg ta noen eksempler:

Ombord i min skute er det strengt forbud å nevne navn på en viss fugl, selv om man skulle være så heldig å se den under seilas. Hint, i Bodø kan man bli medlem i xxxxxxxklubben. Ytterligere hint, denne fuglen har kraftige klør, og et alldeles utmerket syn. (Tilliks med fartøyets befalhaver)

Videre er det am strengsten verboten å nevne navn, eller omtale, et visst hovdyr, denne typen dyr har som vane å delta i galopp- og travløp.

Det finnes også en type apparatur som man kan slå opp for å beskytte ens legeme mot nedbør i form av regn og snø, dette apparatur er strengt forbudt (skutt blir den...) å slå opp ombordt i mitt fartøy.

Under masten ligger det selvsagt en mastemynt, regenten ligger med hodet opp, og videre med skallen vendt forover. Dette siste er jeg noe usikker på, altså regentens stilling, men mastemynt, ja det har jeg!!!!!

Disse regler håndheves på det aller strengeste, man fifler ikke med Kong Neptun og hans innfall! Nemlig!

Mvh,

Kjell.

Jeg må ha vært ualminnelig heldig hittil ihvertfall, Kjell - men etter disse "opplysningene" må jeg nok skjerpe meg noe skikkelig fremover skal dette gå bra......! :wink::seeya:

:sailing: Ship O'Hoi

Det er sagt mye bra om dåpsseremonier i denne tråden. Det eneste jeg kommer på som ikke er sagt, er viktigheten av at den dyreste champagnen går til BÅTEN. Du vil ikke komme i en situasjon hvor du setter deg selv OVER hav-/vindgudene ved å servere dem secunda vare! Du klarer deg alltids med noe rimeligere drikke til festivitasen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det eneste jeg kommer på som ikke er sagt, er viktigheten av at den dyreste champagnen går til BÅTEN.

Lars Herman, takk for denne alvorlige påminnelsen!!! :blush: Nok et eksempel på hvor bra det er å ha kompetanse (les båtplassens medlemmer) i ryggen!

Jeg kan om så det skulle være klare meg med "brus med champagnesmak".

Fra innlegg #22 Her som jeg la inn en gang....

"Oh mighty and great ruler of the seas and oceans, to whom all ships and we who venture upon your vast domain are required to pay homage, implore you in your graciousness to expunge for all time from your records and recollection the name [Old Name] which has ceased to be an entity in your kingdom.

As proof thereof, we submit this ingot bearing her name to be corrupted through your powers and forever be purged from the sea.

In grateful acknowledgment of your munificence and dispensation, we offer these libations to your majesty and your court. (Pour at least half of the bottle of Champagne into the sea from East to West. The remainder may be passed among the guests.)

Oh mighty and great ruler of the seas and oceans, to whom all ships and we who venture upon your vast domain are required to pay homage, implore you in your graciousness to take unto your records and recollection this worthy vessel hereafter and for all time known as [New Name], guarding her with your mighty arm and trident and ensuring her of safe and rapid passage throughout her journeys within your realm.

In appreciation of your munificence, dispensation and in honour of your greatness, we offer these libations to your majesty and your court. (At this point, Champagne, poured into the sea from West to East.)

Oh mighty rulers of the winds, through whose power our frail vessels traverse the wild and faceless deep, we implore you to grant this worthy vessel, [New Name], the benefits and pleasures of your bounty, ensuring us of your gentle ministration according to our needs.

(Facing north, pour a generous libation of Champagne into a Champagne flute and fling to the North as you intone :) Great Boreas, exalted ruler of the North Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your frigid breath.

(Facing west, pour the same amount of Champagne and fling to the West while intoning :) Great Zephyrus, exalted ruler of the West Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your wild breath.

(Facing east, repeat and fling to the East.) Great Eurus, exalted ruler of the East Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your mighty breath.

(Facing south, repeat, flinging to the South.) Great Notus, exalted ruler of the South Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your scalding breath".

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Fra innlegg #22 Her som jeg la inn en gang....

Takk Divemaster for dette manuskriptet.

Har forresten lest informasjonen din fra England/Skottland........masser av fine tips. :seeya:

Redigert av Haber (see edit history)

Hei Haber vi får se til lørdag hva du klarer deg med :lol::lol::lol::cheers:

Beklager avsporingen.

:yesnod: Den som ser, - får se, - så klart. Ser deg på Paddy's!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...