tobixen
5 hours ago, mawilu said:Det viktigste å huske på er at en eneste løs kontekst eller dårlig presset kabelsko er en potensiell brannfare.Sikringen ryker ikke men dårlig kontaktpunkt blir rødglødende selv ved kun 12volt spenning.Derfor er det viktig å sjekke kabler og kontakter ved trøster og starter vinch ol.
Kontaktfeil kan medføre brannfare eller kraftig gnistring uansett spenning - men det avhenger jo noe av effekten også, antall watt er ikke uvesentlig. Ved ren varmeutvikling pga motstand i kontaktpunktet, vil varmeeffekt i kontaktpunktet aldri være mer enn en brøkdel av maks effekt i kretsen (hmm ... bortsett fra hvis "apparatet" trekker mer strøm jo lavere spenningen blir). For gnistregn er det litt andre regler.
Ved lave spenninger er det strømmen som skaper brannfare. Er det ledninger til LED-lanterner som trekker brøkdelen av en ampere, så vil dårlig kontakt bare medføre svakere eller manglende lys og ikke noe brannfare. (Dette innebærer forsåvidt en sikkerhetsrisiko når det kommer til LED-lanterner, samt kraftige irritasjonsmomenter for mye annet utstyr som trekker lite strøm). En kraftig ankervinsj eller baugtruster kan bruke flere kilowatt, på 12V utgjør det bli flere hundre ampere. Det er mye - da kan varmeutviklingen bli betydelig, eventuelt kraftig med gnistring dersom man har kontaktfeil.
Flere hundre ampere er egentlig ganske enormt. I sikringsboksen i vanlige hus er hovedsikringen sjeldent så stor. Jeg er usikker på hva vi har i Oslo nå, men jeg husker jeg fikk lagt inn en på 32A da jeg bodde i hytte for mange år siden. Jeg hadde noe trøbbel med baugtrusteren, og trengt en ny 500A-sikring. Spurte om de hadde noe slikt på Kjell&Co mens jeg var der i et annet ærend. Mannen bak kassa mente at det helt sikkert var 500 mA jeg skulle ha :-)