Code0
Marimari skrev 1 time siden:Håper vi kan gjenbruke noen kabler etc.
Bavaria er ikke kjent for å ha for store kabeldimensjoner, så med nye forbrukere og kraftigere mating til batterier blir gjerne kablene for små. Jeg gikk opp i tverrsnitt fra dynamo til Argofet (ny) og til starter (båten har kabelen fra batteri til starter som forsyning til batteriet). Med litiumbatterier som tar til seg mer ampere fra dynamoen ble de eksisterende byttet, selv om jeg ikke gikk opp i dynamostørrelse. Kablene legges før innredning plasseres og dekket legges på, så det er lite vedlikholdsvennlig. Eksisterende kabler kan benyttes som trekkesnorer. Så for dere blir det fort å tenke nytt og hvordan det kan løses / trekkes.
EDIT: Orginal dynamo på vår ms2030er 60 (65?)Amp. På blybatterier tok batteriene imot 5-10 Amp etter 30 minutter (batteriene hadde blitt varme). Nå viser monitoren at ved halvfulle batterier går det på over 40 Amp, hadde kanskje fått mer med enda større kabeltverrsnitt. Da får jeg 200 Ah på 5 timers motorkjøring, eller jeg får 40 Ah bare ut og inn havna, og det er nok til å holde kjøleboks og instrumenter gående. Så om du trenger å bytte dynamo får du vurdere, samme dynamo gir deg mye hurtigere lading på LPF batterier bare med kraftigere kabler. Men skal du ut med gass og inn med induksjonplater blir nok regnestykke et annet.