Jump to content

Prosjekt seilbåt - Volvo penta 2002 - Saltvanns kjølt - Service

K3nth

Recommended Posts

Hei!

Jeg og dama har kjøpt vår første (seil)båt Beneteau First 325 1986 modell i år, som er i god stand for alderen. Båten har vi satt på land for å gjennomføre full service før neste sesong. Vi har allerede pusset nesten alt av tidligere bunnstoff og begynner snart med utbedringer av noen få osmose områder. Nå står motoren står snart for tur! Dette er en 100% saltvann kjølt motor fra 86' som både starter og går som en god gammel klokke selv om den har gått 3500 timer. Planen er å ta en skikkelig service av motoren og da spesielt rens av kjølevannsystemet da dette mest sannsynlig ikke er gjort på mange år. Jeg har søkt på nett og det finnes mange forslag til løsninger på dette men ikke for denne motor typen. 

I følge manualen så skal termostaten fjernes og man skal kjøre igjennom kjølevæske til blandingen er brukt opp og la stå. Jeg tviler på at tidligere eier har gjort dette da han ikke hadde store kunnskapen om motoren og den gikk problemfritt i 5 år. Vet ikke om eieren før han var flink med service, det følger jo ikke med service hefte.. Jeg ønsker en skikkelig rens og har sett at noen har laget en lukket krets med en bøtte, pumpe og oppløsningsmiddel i, som de lar sirkulere i x antall timer. Dette er hovedsakelig rens av varme utveksler. Dette har jo ikke min Penta..!

Er det noen som har en annen løsning for denne type rensing? (Får ikke fred i sjela før dette er gjort!) 

Kan jeg så enkelt bruke en balje som jeg legger utenfor båten rettet mot eksos uttaket, legge en slange fra bøtta inn på innsuget og bruke ren motorkraft til å suge løsningen igjennom for å resirkulere system rensen? Noen erfaringer på dette? Tanken er å gjøre dette i x antall timer for så å skylle igjennom med vann og til slutt kjølevæske før kulda slår sikkerlig til. Kanskje gjennomføre dette en gang til før sjøsetting. Vil denne løsningen kunne være bra?

Knoll og tott takker for all hjelp vi kan få :)

Gratulere med båt og super motor!  Hadde samme motor i min forrige båt. 

Det første som må gjerast med kjølesystemet er å tappe av motorblokka.  Tappekran finst på SB side.  Det samlar seg salt og slam i sylinderveggen.  Når du opnar tappekranen kan det henda du ikkje får ut noko.  Det er fordi det er tett med slam. Då må tappekranen demonterast. Prøv deretter å stake op med ein streng e.l.

Å tappe ut slam frå blokka bør etter mi erfaring gjerast 2 gongar pr sesong.

Systemrens: Først, ta ut termostaten.  Eg syns det beste er å demontera eksospotta og plassera ei bøtte der som samlar opp vatnet.  På min båt, med motorromsluke i dekk, gjekk det greit. Hvis det ikkje er luke i dekk er nok dette ikkje ein god ide, då all eksosen blir slept ut inne i båten.  Då er nok einaste alternativet bøtta under eksoutløpet.  Kjør motoren til vatnet nermar seg kokepunktet. Stopp, la det stå natta over. Kjør ny runde dagen etter.

Er det mykje slam i sylinderveggen vil ikkje systemrens greia å løysa det opp.  Då må det brukast sterkare lut, les: saltsyre.  35% saltsyre kan kjøpast hos fargehandel eller byggevare.  Bland 1 liter saltsyre i ei bøtte vatn og kjør motoren som med systemrens.  Men ikkje lenge! 5 - 10 minutt.  Kjør deretter med sirkulerande reint vatn.  Lenge (1/2 time).

Hvis tappekranen på blokka fortsatt er tett, har du eit problem.  Du kan fortsetta å bruka motoren, men det vil bli meir slam i sylinderveggen.  Toppen bør då demonterast.  så kan du grava ut slammet den vegen.  Og så får du samtidig slipt ventilane.  Dei er nemleg ein svakhet på desse motorane.  Blir med åra utette, og så blir motoren tung å starte.

Til slutt: Fyll opp motoren med frostvæskeblanding, og la den stå med det over vinteren.  Det er veldig god beskyttelse mot korrosjon.  Du kan kjøra frosvæska inn i motoren, men eg syns det er greiast å tømma den ned i der termostaten sitter.

Og husk: Skifte sinkpluggen i blokka! Den sit i fronten rett under termostaten.

Lykke til!

Og ikke bruk anode sammen med frostvæske. Plukk ut anoden før start på eventuell hestekur. Og ikke sett inn ny anode før etter at frostvæsken er tappet av. Merk at saltsyre løser rust ganske effektivt. Stoffet gir også galloperende tæring om det blir stående over tid i motoren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...