Jump to content

Suzuki df90 - feste O-ring i impellerhuset

TåT

Recommended Posts

Hei, min første post på forumet, etter å ha fulgt med som leser i lengre tid. 

Jeg overtok en 2008 Suzuki 90 DF i våres. I løpet av sommeren har jeg fått kjølealarm noen ganger ved lav fart, som oftes ved sakte bakking. Alarmen har aldri gått ved moderat til full fart og motoren har garantert ikke vært for varm. Jeg tipper derfor det er for lavt vanntrykk som utløser alarmen. 

Jeg tenkte derfor å starte med det enkleste - bytte impeller. Da jeg demonterte vannpumpa så jeg at det sitter en stor O-ring-aktig pakning mellom pumpehuset og plata. Og den O-ringen var delvis klemt flat og hadde delvis gått i oppløsning. Jeg tipper (og håper) dette har gitt lekkasje og at det er grunnen til at trykket av og til har blitt for lavt ved sakte fart. Impelleren så for øvrig helt ny ut. 

Nye pakninger mv ble bestilt. Byttet også plate og hus (stål-koppen) i samme slengen. 

Så langt, alt vel. Utfordringen oppsto da jeg skulle montere pumpehuset igjen. Den store O-ringen sitter i en slisse i pumpehuset delvis mellom pumpehuset og selve impellerhuset. Det å få ringen til å sitte fastnok der til at huset lot seg montere uten at ringen flyttet på seg, viste seg svært vanskelig. 

Jeg fant indikasjoner på nett som tilsier at ringen skal «limes» fast med silikon. Er det noen som har kjennskap til dette? Se bilder for forklaring. 

O-ring

0D8824E2-F8EA-4058-8E3F-5A8C65DE1504.jpeg.a767e702e9d67c76fbda47bccf880dcf.jpeg

Impellerhus med «slisse» 40B5BFD3-F94B-4687-9A75-A7ED99FED804.jpeg.4b428b6dec5099ecb3d859e53bf01c50.jpeg

Forsøk på å få ringen på

plass. Umulig å få den til å

holde sporet slik at huset kan skrus fast. 43A7D836-D278-4C59-9FA2-46B7E5816BB6.jpeg.422835e5876f3532c1c36bbe2ea50803.jpeg

Redigert av TåT (see edit history)

Det er vel ikke så mye som skal til så flere produkter kan nok brukes.
Loctitte 3020 er pakningslim/klister.
Jeg har ett liknende plasthus til vannpumpen på drevet mitt med samme problemstilling.
I verkstedmanualen har produsenten foreskrevet Loctitte 5930.
Jeg har begge produktene og holder du til slik att det er praktisk mulig å komme å hente i Tønsberg så kan du få låne litt.
Hvis ikke er produktene å finne på Mekonomen.

Takk for svar begge to. 

Jeg har ikke manualen, men fant en på nett. Jeg kunne ikke se det sto noe spesifikt om monteringen der, men skal sjekke litt nøyere (feks ved å lese på PC og ikke «myse» på en mobilskjerm :nonod:)

Generøst tilbud fra @pipe om lån, men jeg holder til ca 10 mil unna, så jeg bestiller opp en slik 3020 selv. Den er tilgjengelig i mange nettbutikker. 

Jeg mistenker sterkt at det er feilmontering av denne ringen som har gitt lekkasjer og for lavt trykk, så jeg vil forsikre meg om at det blir gjort skikkelig. Dessuten har jeg god tid, da det er flere mnd til båten skal på vannet igjen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...