TåT
Hei, min første post på forumet, etter å ha fulgt med som leser i lengre tid.
Jeg overtok en 2008 Suzuki 90 DF i våres. I løpet av sommeren har jeg fått kjølealarm noen ganger ved lav fart, som oftes ved sakte bakking. Alarmen har aldri gått ved moderat til full fart og motoren har garantert ikke vært for varm. Jeg tipper derfor det er for lavt vanntrykk som utløser alarmen.
Jeg tenkte derfor å starte med det enkleste - bytte impeller. Da jeg demonterte vannpumpa så jeg at det sitter en stor O-ring-aktig pakning mellom pumpehuset og plata. Og den O-ringen var delvis klemt flat og hadde delvis gått i oppløsning. Jeg tipper (og håper) dette har gitt lekkasje og at det er grunnen til at trykket av og til har blitt for lavt ved sakte fart. Impelleren så for øvrig helt ny ut.
Nye pakninger mv ble bestilt. Byttet også plate og hus (stål-koppen) i samme slengen.
Så langt, alt vel. Utfordringen oppsto da jeg skulle montere pumpehuset igjen. Den store O-ringen sitter i en slisse i pumpehuset delvis mellom pumpehuset og selve impellerhuset. Det å få ringen til å sitte fastnok der til at huset lot seg montere uten at ringen flyttet på seg, viste seg svært vanskelig.
Jeg fant indikasjoner på nett som tilsier at ringen skal «limes» fast med silikon. Er det noen som har kjennskap til dette? Se bilder for forklaring.
O-ring
Impellerhus med «slisse»
Forsøk på å få ringen på
plass. Umulig å få den til å
holde sporet slik at huset kan skrus fast.