Jump to content

Oljebytte MS3 gir

Kaptein50

Recommended Posts

På en MD40 vil jeg anta du har første versjon av MS3 giret. Da er det en 9 mm umbraco på toppen (egentlig tommer, men 9 mm passer), og en sekskantbolt nede på babord side. Samt en peilepinne.

Det er trangt nede ved avtapping, så jeg har kappet av en 1/2 liters flaske og bruker hansker. Type sorte engangshansker. 

Jeg varmer giret. Aller helst ved å kjøre motor i gir en stund (KUN hvis båt er på vann, må ellers aldri ha gir i gir)

Løsner først sekskantbolt, men skrur ikke ut. Deretter løsner skruen på toppen som er selve peilepinnen, men skrur ikke ut. 

plasserer flasken godt. Deretter skrur ut sekskantbolt så oljen renner ut. Når flyten er litt lav tar jeg bort peilepinnen og oljen renner lettere. Ved nesten full flaske skrur jeg i bolt igjen. Så tømmer jeg flasken i passende dunk, plasserer under igjen og tapper videre. 

Fortsetter til tomt. 

Åpner så for påfylling, skrur i sekskantbolt, og heller på olje. 

Jeg bruker 15w-40 mineralolje. Kan også bruke girolje (noe VP anbefalte til yrkesbruk etterhvert).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...