Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Ja, avhengig hvilken type, men med 400A kan en tømme et 100Ah batteri innen ca 10 minutter +/-.
56Ah høystrømbatterier (rørceller) klarer seg i mindre enn 1/3 del av denne tiden før spenningen er borte,
300Ah derimot blir ca. x2.7
og det hele baserer enkelt på Peukerts lov.

Praktisk  er det for meg vanlig med to komponenter til.
Den ene er at vi ikke tømmer, men bruker den første delen i kurven, og
at vi har korrekt kapasitet (Ah, som er min evige prek).
Den ødeleggende delen i tabellen skjer når polspenningen synker under startspenningen,
frem til der er det mer eller mindre kun flat, dvs. linear forbruk.

Så, i grunn har du rett når du sier at et 100Ah batteri kan tømmes helt innen 10 minutter med 400A.
Det vises også omtrent likt i de fleste tabellene.

Regner vi da tilbake i tabellen, da havner man med vårt antatt 4C på ca. 13Ah per minutt.
Regnestykke bekrefter jo igrunn det jeg sier.
Bruker vi >200Ah på en slik motor, som er riktig, da er vi på 6,5Ah innen første minuttet er over.
Det samme gjelder altså også ved vanlige <250A som forsynes av et 100Ah batteri.

Så ang. praktisk bruk.
Jeg har solgt en del 12V 3A ladere (BM12123, og til andre spenninger) de siste nå omtrent 13 år.
Anbefalt til bruk på -etterlading- (dvs. utjevningslading ved antisyklisk drift/utlading <7% som grunnlag)
og så vidt jeg husker har vi ingen som har klaget over at dette ikke funker som det skal.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Ja, avhengig hvilken type, men med 400A kan en tømme et 100Ah batteri innen ca 10 minutter +/-.
56Ah høystrømbatterier (rørceller) klarer seg i mindre enn 1/3 del av denne tiden før spenningen er borte,
300Ah derimot blir ca. x2.7
og det hele baserer enkelt på Peukerts lov.

Praktisk  er det for meg vanlig med to komponenter til.
Den ene er at vi ikke tømmer, men bruker den første delen i kurven, og
at vi har korrekt kapasitet (Ah, som er min evige prek).
Den ødeleggende delen i tabellen skjer når polspenningen synker under startspenningen,
frem til der er det mer eller mindre kun flat, dvs. linear forbruk.

Så, i grunn har du rett når du sier at et 100Ah batteri kan tømmes helt innen 10 minutter med 400A.
Det vises også omtrent likt i de fleste tabellene.

Regner vi da tilbake i tabellen, da havner man med vårt antatt 4C på ca. 13Ah per minutt.
Regnestykke bekrefter jo igrunn det jeg sier.
Bruker vi >200Ah på en slik motor, som er riktig, da er vi på 6,5Ah innen første minuttet er over.
Det samme gjelder altså også ved vanlige <250A som forsynes av et 100Ah batteri.

Så ang. praktisk bruk.
Jeg har solgt en del tusen 12V 3A ladere (BM12123, og til andre spenninger) de siste nå omtrent 13 år.
Anbefalt til bruk på -etterlading- (dvs. utjevningslading ved antisyklisk drift/utlading <7% som grunnlag)
og så vidt jeg husker har vi ingen som har klaget over at dette ikke funker som det skal.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Ja, avhengig hvilken type, men med 400A kan en tømme et 100Ah batteri innen ca 10 minutter +/-.
56Ah høystrømbatterier (rørceller) klarer seg i mindre enn 1/3 del av denne tiden før spenningen er borte,
300Ah derimot blir ca. x2.7
og det hele baserer enkelt på Peukerts lov.

Praktisk  er det for meg vanlig med to komponenter til.
Den ene er at vi ikke tømmer, men bruker den første delen i kurven, og
at vi har korrekt kapasitet (Ah, som er min evige prek).
Den ødeleggende delen i tabellen skjer når polspenningen synker under startspenningen,
frem til der er det mer eller mindre kun flat, dvs. linear forbruk.

Så, i grunn har du rett når du sier at et 100Ah batteri kan tømmes helt innen 10 minutter med 400A.
Det vises også omtrent likt i de fleste tabellene.

Regner vi da tilbake i tabellen, da havner man med vårt antatt C4 på ca. 13Ah per minutt.
Regnestykke bekrefter jo igrunn det jeg sier.
Bruker vi >200Ah på en slik motor, som er riktig, da er vi på 6,5Ah innen første minuttet er over.
Det samme gjelder altså også ved vanlige <250A som forsynes av et 100Ah batteri.

Så ang. praktisk bruk.
Jeg har solgt en del tusen 12V 3A ladere (BM12123, og til andre spenninger) de siste nå omtrent 13 år.
Anbefalt til bruk på -etterlading- (dvs. utjevningslading ved antisyklisk drift/utlading <7% som grunnlag)
og så vidt jeg husker har vi ingen som har klaget over at dette ikke funker som det skal.

:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...