
Hulda
Rust og lavt turtall/lav last er turbodødare nr. 1.
Story 1: Pizzabilen vår hadde gått 60 000 km da vi kjøpte den. Vi måtte koste 50 000 kroner på motoren etter at den fra ny hadde putret tre år for hjemmehjelpen i Halden. Nå har bilen gått 149 500 km. Motoren har gått nesten 90 000 km uten ett eneste hikk! Sjelden under 2000 rpm.
Story 2: Offshore brannpumpemotorer. Start, automatisk operasjonsturtall. Full pumpelast koblet til. Dumpekjøring av vann en times tid. Bryter av og bråstopp. Turbobytte etter 100 timer, kanskje mindre. Ubalanse og defekte lagre.
Jeg ville sjekket blandebendet årlig for sprekker og rust. Hulda hadde en 'uforklarlig' eksoslekkasje. Det var eksosrøret i støpejern (før blandebendet) som hadde rustet porøst og lakk eksos gjennom porene.