Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger.

 

Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. 

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse.

I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig.

På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'.

 

Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer.

 

I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på.

Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover hvor den vanligvis blir bredere.

Begge deler gir mindre rulling.

Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn.

Havarita

Havarita

Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger.

 

Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. 

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse.

I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig.

På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'.

 

Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer.

 

I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på.

Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover.

Begge deler gir mindre rulling.

Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn.

Havarita

Havarita

Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger.

 

Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. 

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse.

I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig.

På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'.

 

Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer.

 

I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på.

det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover.

Begge deler gir mindre rulling.

Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn.

Havarita

Havarita

Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger.

 

Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. 

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse.

I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig.

På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'.

 

Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer.

 

I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ Å føle seg frem på.

det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover.

Begge deler gir mindre rulling.

Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn.



×
×
  • Create New...