Nordkapp16.5 Startet 27.November.2022 Del på Facebook Startet 27.November.2022 Hei, siden jeg har motorer av 3 forskjellige merker ser jeg at det hadde vært en fordel med en standard hurtigkobling for å slippe å ha 3 forskjellige slanger, ha drivstoff på 3 tanker og å slippe å låse hver tank/slange til én motor. Jeg tenker derfor å lage en kort overgang som følger hver motor, så jeg står fritt til å velge tank etter behov. Jeg har sett på biltema at de har hurtigkoblinger for drivstoff: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-deler/drivstoffilter/hurtigkobling-drivstoffslange-2000022840 men litt upraktisk med gjenger - skulle gjerne ha direkte til slangenippel for å slippe en overgang... jeg ser at hurtigkoblingen for trykkluft har samme delenummer: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/trykklufttilbehor/trykkluftkoblinger/hurtigkobling-2000021525 og da kan jeg kanskje gå ut ifra at trykkluftskoblingen med slangenippel også kan brukes med bensin??: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/trykklufttilbehor/trykkluftkoblinger/hurtigkobling-2000021522 Hvis ikke - finnes det noe tilsvarende som er brukbart med bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Dette finnes, men jeg vet ikke hvor man får kjøpt det. Ville prøvd f.eks Tess, Proflex, Hydroscand el. butikker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 uansett, ligg unna bensinslanger/koblinger fra biltema.. Bare dårlige erfaringer, koblinger som lekker og gummi fort blir lite fleksibel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Ville holdt meg til koblinger beregnet for bensin, ikke trykkluft. Har samme erfaring som formann, angående BT, men alle kan forbedre seg i jula. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 kanskje en ide å heller bytte kobling slik at det er likt på alle tankene, og i "tankenden" på slangen? dvs slik at tankene blir ombyttbare men bensinslangen følger motor disse her virker å være av bra kvalitet: https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/bensinkoplinger-og-slanger/scepter-bensinkopling-tank-yamaha-p1034067 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordkapp16.5 Svart 27.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2022 @Torpedon som sagt: biltema sine bensinkoblinger og trykkluftkoblinger har samme delenr, så det er mye som tyder på at de er godkjent for både luft og bensin. Men det er jo selvfølgelig viktig at dette er tett og ikke suger luft. Jeg har selv veldig dårlig erfaring med biltema sine (og andre billige) bensinslanger. Jeg har nå bestemt meg for å kaste all den gamle dritten og begynne på nytt. Håper jeg kommer over noe tilsvarende, bare i et ordentlig merke... @ivar ja, det du sier er en mulighet - men det blir et 2. valg - til dels fordi den ene tanken har fast slange. Prøver helst å få til som jeg hadde sett for meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 27.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2022 nå kom jeg faktisk over noe bedre: jeg kan kjøpe den koblingen som sitter i båtmtoren løst. De fleste tankene mine er OMC og da er det bare å lage overganger fra OMC til Yamaha og Mercury, så er jeg i mål :) https://www.watski.no/drivstofftilkoblinger-11bMF?artnr=104210&gclid=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLvnGltt7TqzlvZm1-uRHvqtj48CZH50PajP3xg5XmP6_hAoMLZpl7EaAoetEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Nordkapp16.5 skrev 38 minutter siden: Håper jeg kommer over noe tilsvarende, bare i et ordentlig merke... Scepter som jeg linket til i forrige post virker som å være bra kvalitet både på slange og koblinger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordkapp16.5 Svart 27.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2022 @ivar takk for link - jeg skal ha det i bakhodet! - men det ser ikke ut til at de har hankobling med slangenippel (kanskje andre steder, men ikke hos flak.no så vidt jeg kan se). Den delen som sitter i selve motoren derimot kan jeg bruke, og den koster under 100lappen for genuine OMC eller Yamaha. Så da tror jeg jeg fant en løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Har hatt en hurtigkobling på en bensintank i mange år. Finner ikke lik nå men den er forholdsvis lik denne som thansen selger https://www.thansen.no/scooter-mc/motorsykkel-og-mx/universal/bensinslanger/hurtigkobling-for-bensinslanger/n753460/pn956121/?gclid=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLsbWVjff53d7ZgvaF-jK9ApxVelDlNaMyC-2PdsdFTmi2E_D9j-9ZkaAn-7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds PS: det dukket opp mange alternativer når jeg søkte på hurtigkobling bensinslange på google Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Hvis du søker på hurtigkobling Suzuki så finner du bra koblinger hos båtutstyrbutikkene. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 28.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2022 Takk for mange gode svar! Jeg endte med å gå for OMC sine koblinger fra motorsiden, mest pga jeg allerede har overflod av OMC hun-kolbinger, og dermed bare trenger å kjøpe én plugg pr sammenføyning. @abborSuzuki sine ser fine ut, og jeg ser også at gammel type mercury kunne vært et godt alternativ (ser ut som at de også er laget i metall og er å få tak i både han og hun for montering på slange) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.