Jump to content

BMC 1.8 motor ytelse?

flossen

Recommended Posts

Motorene ble marinisert av forskjellige firmaer, og oppgitt effekt varierte noe, men 1,5 lå i området +/- 36 hk, mens 1,8 var +/- 40 hk. Forøvrig er de rimelig like å se til, mener å huske at det meste mariniseringsutstyret går om en annen. Ellers vil Marine & Industrisalg i Bergen kunne gi deg eksakte svar, de sitter også inne med et delelager til denne typen.

Redigert av gruff (see edit history)

Det har nok vært litt forvirring om ytelse på BMC 1.8 motoren. Jeg hadde en slik i Hanto 24 for mange år siden. Da var ytelsen oppgitt til 42 hk.

Dette kan jeg også skrive under på! Hadde samme type båt (1978 mod.) med samme motor. I reg.papirene var motoren oppgitt til 36hk, mens i brosjyren som fulgte med motoren stod det 52 hk. Det med 36 hk tror jeg kom av at den gangen så var det avgift på motorer over nettopp 36 hk. Husker ikke hvor stor den avgiften var, men mener det var noen hundrelapper. Derfor ble motoren nedjustert på papiret. I virkeligheten tipper jeg den ytet ca 42 hk som nevnt. Så mye som 52 hk ytet den ihvertfall ikke. Fikk vel ca 8-9 knop på max på den båten. Kjørte jeg hardt, gikk den varm etterhvert, så kjølingen var heller ikke så veldig god. Men motoren startet alltid og gikk greit ellers. Hadde ikke noen spesielle problemer med den, bortsett fra at den var vrien å lufte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...