dennrick
Jeg kjøpte seilbåt isommer (42 fot og ca 10t), og den har syrefast 20 kg Delta forut med 10mm kjetting, samt syrefast 20 Bruce akterut med blytau. Begge 50m.
Av tidligere erfaring, så ble jeg veldig fornøyd med overgang fra Bruce kopi til Rocna og 50m kjetting akterut på motorbåten vi hadde, men samtidig hadde vi heller aldri trøbbel med Brucen heller. Jeg har hatt trøbbel med å få opp Brucen mer enn en gang. Samtidig opplevde vi å aldri få Brucen til å funke med sjøgress.
Med tanke på oppgradering, så ble jeg litt i tvil nå som jeg har lest denne tråden om hva jeg isåfall burde gå for. Jeg ser seilbåter i opplaget med diverse anker, der noen har Rocna forut.
Så... Rocna er kanskje noe å vurdere akterut? Dernest kanskje et Vulcan forut ? Evt i begge ender, ref tabellene Bitteliten postet?
Ultra ble jeg også nysgjerrig på, men prisen er veldig høy. Dog, løsningen med denne litt tunge ankerringen så snedig ut til både å vekte ned kjetting og til å redde et anker. Kan den kanskje brukes i kombinasjon med andre anker også? Så la jeg selvsagt merke til at den ringen var jo heller ikke lavt priset.
Edit: Noen som kjenner ettermarkedet for syrefaste anker a la de jeg da har og som muligens kommer på FINN ?