Jump to content

Edit History

Maika

Maika

Det er jo ikke uvanlig at en bransje ikke er enige om alt, og siden lithium i fritidsbåt fortsatt er et temmelig nytt område, så er dette et område der man kanskje rett og slett ikke har kunnskap og erfaring nok. 

Så langt er min "generelle" erfaring at

1. De som selger dynamoer og regulering av disse, anbefaler dette. Disse har nok best kompetanse på dynamo og regulering, men har nok ikke lithium som sitt spesial-område

2. De som ikke selger regulering og vil selge så mange batterier som mulig, anbefaler det ikke. Disse har ingen kunder som har opplevd problemer, men det kan jo feks. hende at kunder med problemer ikke har forstått sammenhengen.

3. De som har vært med på å skrive lithium-veiledningen der det anbefales, men som ikke selger mye regulering og ønsker å selge mye batterier, er avmålte. Kanskje de føler at de må forholde seg til den, uten at de egentlig mener at det er noe problem?

Sannsynligvis går det nok fint å droppe regulering, i hvert fall så lenge batteribanken ikke er veldig stor (enten den nå er lithium eller feks. AGM). Man kan jo alltids bruke X antall båtlapper for å ta ned risiko på diverse ting, for dette blir det i mitt tilfelle mange lapper for liten reduksjon, samt ekstra jobb og dingser og kabler som tar plass

Ville jeg ha bedre lading, så hadde jo dynamo-bytte vært lurt. Hadde jeg ikke hatt/brukt seil som hovedfremdrift, og bare én motor, så hadde det vært større grunn til å gjøre noen tiltak for sikkerhets skyld.

Jeg tenker jeg nå gjør som opprinnelig planlagt, dvs. følger jeg med på spenning og temperatur og avventer eventuelle utbedringer. Nå som jeg allerede har demontert dynamoene, så skal de i hvert fall få seg en skikkelig vask og støvsuging:)

Maika

Maika

Det er jo ikke uvanlig at en bransje ikke er enige om alt, og siden lithium i fritidsbåt fortsatt er et temmelig nytt område, så er dette et område der man kanskje rett og slett ikke har kunnskap og erfaring nok. 

Så langt er min "generelle" erfaring at

1. De som selger mye dynamo-regulering, anbefaler dette. Disse har best kompetanse på dynamo og regulering, men har ikke lithium som sitt spesial-område

2. De som ikke selger regulering og vil selge så mange batterier som mulig, anbefaler det ikke. Disse har ingen kunder som har opplevd problemer, men det kan jo feks. hende at kunder med problemer ikke har forstått sammenhengen.

3. De som har vært med på å skrive lithium-veiledningen der det anbefales, men som ikke selger mye regulering og ønsker å selge mye batterier, er avmålte. Kanskje de føler at de må forholde seg til den, uten at de egentlig mener at det er noe problem?

Sannsynligvis går det nok fint å droppe regulering, i hvert fall så lenge batteribanken ikke er veldig stor (enten den nå er lithium eller feks. AGM). Man kan jo alltids bruke X antall båtlapper for å ta ned risiko på diverse ting, for dette blir det i mitt tilfelle mange lapper for liten reduksjon, samt ekstra jobb og dingser og kabler som tar plass

Ville jeg ha bedre lading, så hadde jo dynamo-bytte vært lurt. Hadde jeg ikke hatt/brukt seil som hovedfremdrift, og bare én motor, så hadde det vært større grunn til å gjøre noen tiltak for sikkerhets skyld.

Jeg tenker jeg nå gjør som opprinnelig planlagt, dvs. følger jeg med på spenning og temperatur og avventer eventuelle utbedringer. Nå som jeg allerede har demontert dynamoene, så skal de i hvert fall få seg en skikkelig vask og støvsuging:)

Maika

Maika

Det er jo ikke uvanlig at en bransje ikke er enige om alt, og siden lithium i fritidsbåt fortsatt er et temmelig nytt område, så er dette et område der man kanskje rett og slett ikke har kunnskap og erfaring nok. 

Så langt er erfaringen min "generelle" erfaring at

1. De som selger mye dynamo-regulering, anbefaler dette. Disse har best kompetanse på dynamo og regulering, men har ikke lithium som sitt spesial-område

2. De som ikke selger regulering og vil selge så mange batterier som mulig, anbefaler det ikke. Disse har ingen kunder som har opplevd problemer, men det kan jo feks. hende at kunder med problemer ikke har forstått sammenhengen.

3. De som har vært med på å skrive lithium-veiledningen der det anbefales, men som ikke selger mye regulering og ønsker å selge mye batterier, er avmålte. Kanskje de føler at de må forholde seg til den, uten at de egentlig mener at det er noe problem?

Sannsynligvis går det nok fint å droppe regulering, i hvert fall så lenge batteribanken ikke er veldig stor (enten den nå er lithium eller feks. AGM). Man kan jo alltids bruke X antall båtlapper for å ta ned risiko på diverse ting, for dette blir det i mitt tilfelle mange lapper for liten reduksjon, samt ekstra jobb og dingser og kabler som tar plass

Ville jeg ha bedre lading, så hadde jo dynamo-bytte vært lurt. Hadde jeg ikke hatt/brukt seil som hovedfremdrift, og bare én motor, så hadde det vært større grunn til å gjøre noen tiltak for sikkerhets skyld.

Jeg tenker jeg nå gjør som opprinnelig planlagt, dvs. følger jeg med på spenning og temperatur og avventer eventuelle utbedringer. Nå som jeg allerede har demontert dynamoene, så skal de i hvert fall få seg en skikkelig vask og støvsuging:)



×
×
  • Create New...