Jump to content

Edit History

5nacks

5nacks

1 hour ago, Komodo said:

Jøss, det var interessant lesning!

Tyco, er det en ekstern laderegulator?

Vet du set-punktet på regulatorene dine? Hvor høy kan spenningen bli på toppladete batterier?

Hva slags batterier har du (merke)?

At to dynamoer på 60A gir under halvparten av oppgitt ladestrøm på lithium var overraskende på meg. Jeg har ingen erfaring på dette selv så langt, men av alt man har hørt av skrekkhistorier så skulle jo dynamoene gått bersherk, og omkommet av varme etter kort tid. Interessant å høre at de legger seg helt ned på 25A. Det fungerer jo, men blir kanskje i slappeste laget i forhold til ladeeffektivitet.

Samme erfaring her. 300Ah lifepo4 bank, 60A Hitachi dynamo på en Yanmar 40 HK. Dynamoen legger seg fort ned på 25-30A, selv ved utladede batterier. Ingen antydning til overbelastning av dynamo. Ikke noe ekstern laderegulator. Dynamoen er koblet mot en mastervolt batterymate som splitter ladestrømmen til lithiumbank og startbatteri uten å koble bankene sammen. Maxpower batterier til forbruk og Sønnak AGM til start. 

5nacks

5nacks

1 hour ago, Komodo said:

Vet du set-punktet på regulatorene dine? Hvor høy kan spenningen bli på toppladete batterier?

At to dynamoer på 60A gir under halvparten av oppgitt ladestrøm på lithium var overraskende på meg. Jeg har ingen erfaring på dette selv så langt, men av alt man har hørt av skrekkhistorier så skulle jo dynamoene gått bersherk, og omkommet av varme etter kort tid. Interessant å høre at de legger seg helt ned på 25A. Det fungerer jo, men blir kanskje i slappeste laget i forhold til ladeeffektivitet.

Samme erfaring her. 300Ah lifepo4 bank, 60A Hitachi dynamo på en Yanmar 40 HK. Dynamoen legger seg fort ned på 25-30A, selv ved utladede batterier. Ingen antydning til overbelastning av dynamo. Ikke noe ekstern laderegulator. Dynamoen er koblet mot en mastervolt batterymate som splitter ladestrømmen til lithiumbank og startbatteri uten å koble bankene sammen. 

5nacks

5nacks

1 hour ago, Komodo said:

Samme erfaring her. 300Ah lifepo4 bank, 60A Hitachi dynamo på en Yanmar 40 HK. Dynamoen legger seg fort ned på 25-30A, selv ved utladede batterier. Ingen antydning til overbelastning av dynamo. 

• Create New...