AskeladdenC65 Startet 2.Desember.2022 Del på Facebook Startet 2.Desember.2022 Hei. Tenkte og montere elektrisk lensepumpe i Pioner jolla til våren. Da jeg er misfornøyd med selvlensingen som er idag. Kule som skal tette... Tåler lite rusk og rask. Da kommer spørsmålet. Er dette en laderegulator og likeretter? Så det er bare og koble ledning fra kontakten og til ett lite batteri, typ mc? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 3.Desember.2022 Del på Facebook Svart 3.Desember.2022 Ja, hvis du jorder i tillegg.... Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 3.Desember.2022 Del på Facebook Svart 3.Desember.2022 Interessant tema. Ser det er vanlig at eldre 2 takt har bare en enkel likeretter(bro). Og da trengs et større batteri, som tåler bedre uregulert lading. Er det noen som kan bekrefte at denne Yamaha komponenten i praksis fungerer brukbart som spenningsregulator? Har også vært forsket på i en tidligere post: Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 3.Desember.2022 Del på Facebook Svart 3.Desember.2022 Delen heter jo "Rectifier & Regulator" på nettet, så da mener jeg bestemt at dette er både likeretter og spenningsregulator. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 7.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2022 Hvor får man kjøpt støpsel/kontakt som passer? Har googlet endel men finner ingen ting. Og hvilken type batteri er "best" for mitt behov? Som er at batteriet skal forsyne en lensepumpe med nivåvakt med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Desember.2022 Del på Facebook Svart 7.Desember.2022 Ville uansett målt hva som kommer ut av regulatoren. Hadde en 1996 Yamaha motor. Denne var det bare likeretter på. Spenningen varierte ubelastet fra 12-35 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2022 Hei og takk for svar! Må undersøke mere til våren, motor er i opplag nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner28 Svart 8.Desember.2022 Del på Facebook Svart 8.Desember.2022 NB batteri skal kobles på rød ledning fra spenningsregulator og mot jord på motoren. Det er ikke det som er koblet til den 2 pins kontakten. Se koblingsskjema for motor med El start og uten Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 8.Desember.2022 Del på Facebook Svart 8.Desember.2022 Er ikke laderegulator på denne. Husker en tidligere båt, der koblet jeg lanternen (rundlysende stang) på med kabelsko. Da måtte pæren være 24V og 5W. 12V pære lyste på tomgang men sprang når turtallet økte. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
L D Svart 10.Desember.2022 Del på Facebook Svart 10.Desember.2022 Jeg har brukt denne ordningen i flere år og det fungerer utmerket. Men du må kople om ledningen slik skjemaet til Bayliner 28 viser. Denne motoren har ikke regulator og spenningen varierer fra omlag 8 volt på tomgang til ca. 25 v. på full speed. Du trenger et batteri på minst 45 AH. for å takle spenningsvariasjonen. Siden batteriet også skal betjene ei lensepumpe er det også en fordel at batteriet har en viss kapasitet slik at du unngår å tappe batteriet helt ut og dermed ødelegge pumpe og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 10.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2022 Heisann. Innrømmer at og lese og koble etter skjema et ikke min beste egenskap.... Kan noen i enkelhet si hvordan batteriet, på min 45 amp, skal kobles til likeretteren, viss det er det det heter. Motoren har manuell start. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.